I vår sommarstuga som har krypgrundskonstruktion har vi på senare år upptäckt att det börjat lukta allt mer om kläder och saker som varit där. Huset ligger i Skåne, är byggt 1967 och tillbyggt år 1975. I den gamla delen är där ca 600-800 mm höjd, och asfaboard som blindbottenskiva, betonghålsten som stödmurar, samt ingen byggplast på marken. I den tillbyggda delen är där också asfaboard som blindbottenskiva och ca 250-300 mm fri höjd, betonghålsten som stödmurar samt svart (liknande sopsäcksplast) tunn plast utlagd på marken. Jorden består av mestadels sand och är väldigt genomsläpplig. Pga den genomsläppliga jorden så har dräneringsledningar utelämnats. Marken lutar dessutom kraftigt ut från huset på den gamla delen.

Krypgrunden i den gamla delen verkar väldigt torr och jag kan inte se någon påväxt på asfaboarden eller något kvarlämnat byggskräp, förutom att stödmurarna blir ganska fuktiga vid ett av stuprören, men det har jag tänkt åtgärda genom att leda ut vattnet ett par meter från huset o där infiltreras. Syllen ser också ok ut och de har använt syllpapp.

Den tillbyggda delens krypgrund verkar också torr och jag kan inte se någon påväxt på skivorna eller något byggskräp liggandes på marken. Marken lutar även här ut från huset. Under plasten på marken ligger där sand, till synes den vanliga sandiga jord som finns där. Kanske samlar plasten fukt o gör att det luktar jord eftersom det inte är någon makadam under plasten? Längs grunden i mitten ligger dock en så kallad hjärtstock, troligen cuprinolbehandlad eller tryckimpregnerad. Syllen är också cuprinolbehandlad eller tryckimpregnerad, men där ligger syllpapp mellan så det kan inte vara från den som lukten kommer. Hjärtstocken är uppstöttad på ett par ställen med antingen betonghålsten eller tryckimpregnerade träklossar som vad jag kan se ligger mot marken. Kan det vara detta som spökar eller är det helt enkelt att där är för låg höjd i krypgrunden så att ventilationen blir dålig?

Jag vet att det är mycket svårt för att inte säga omöjligt att ventilera ut sån här mögellukt när det väl satt sig i väggar, inredning etc. Men det kanske finns nåt sätt att försöka mildra besvären o få ett bättre inomhusklimat med lite friskare lukt. Undertrycksventilation förespråkar en del, men det tror inte jag på eftersom man drar ner den fuktiga inomhusluften genom golvkonstruktionen och man kan då förvärra fukttillståndet i grunden.
Tacksam för svar!
/Emil
 
Undertrycksventilation är absolut en möjlig åtgärd. Teoretiskt kanske det skulle kunna bli ett problem med fuktig inomhusluft på vintern om man har stora golvspringor, men i verkligheten är det inget problem. Antar dessutom att du inte är där på vintern o då blir det ju inget fukttillskott i bostadsluften. På sommaren är ju problmet att grunden är kall o då ger ökad ventilation ökat fukttillskott. Därfrö skall undertrycksventilationen vara precis så svag att den kan hindra luften från grunden att komma in i bostaden. Dålig avrinning från stuprör o hängrännor är också en sak som måste kollas. Till sist - är du säker att lukten kommer från grunden o inte från vinden?
 
Tack för ditt svar rollo!
Nu när du säger det med vinden så blev jag fundersam. Den tillbyggda delen är enplans, med kall vind, och där finns ingen ventilation. Jag tror att föregående ägare antog att ventilationen av vinden ordnas genom otätheter. Den ena delen av vinden kan man komma till, och där ser råsponten frisk ut, förutom i kanterna. Men det berodde på att förra ägarna kapat pannorna fel,( de hade kapat pannorna nere i "vågdalen" på pannorna), vilket gjorde att vatten rann ner och läkten och råsponten och vindskenorna skadats . Men det har jag åtgärdat genom att byta råspont i kanterna, lagt en vertikal remsa takpapp, bytt läkt, o bytt pannor. Jag ska nu se över ventilationen på vinden, men jag tror dessvärre fortfarande att det är grunden som är problemet. Jag kanske ska tänka om med undertrycksventilationen. Vad kan man i så fall välja för fläkt för att åstadkomma undertrycket?
 
Det där om för korta takpannor kan ha gjort att fukt kommit in i väggar.
Mitt råd är att ta ut Anticimex för en fuktinspektion.
Som husäagare, även för fritidshus, anser jag att ett Anicimexavtal är en del i försäkringskostnaden för en fastighet.
Betr. sand eller sandjord är det stor skillnad definitionsmässigt mellan dessa. Ren sand saknar humus (dvs. jordpartiklar). Så sandens kvalitet och krypgrundens höjd över omgivande mark kan var en sak att analysera.
En fuktkonsult med rätt mätutrustning kan vara idé att anlita än att gissa och spilla kraft och pengar på fel åtgärder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.