Håller på med badrumsrenovering och har bilat upp stora delar av golvet för att dra nya rör.

När dessa hål ska gjutas igen är det ju viktigt att betongen hinner torka ordentligt innan man lägger på tätskikt, så inte fukten byggs in. Har därför köpt en fuktmätare på Jula (http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=405023) så jag har koll. Tänkte jag.

Men jag fattar ärligt talat inte hur jag ska tyda displayen. Den mäter fuktighet i trä i intervallet 6-44% och övrigt material i intervallet 0.2-2.0%.

Det jag hört om betong är att det ska hålla en fuktighet under 85% innan man lägger på något ovanpå. Hur går det ihop med ovanstående? Har jag köpt en värdelös mätare eller har jag missat nåt väsentligt?
 
Ser inte ut som att någon av de där är avsedda att mäta fukt i material, bara i luft (de har ju inga piggar man kan trycka mot materialet).
 
Tja, det var ju lite skillnad. Men då tror jag ändå att min är mer detaljerad, för den du föreslår kan bara säga om byggmaterial är torrt, vått eller varna. Vilka gränsvärden bygger den de tre nivåerna på?

Min har ju en skala från 0.2 till 2.0 %, och det enda jag vill veta är vilket värde det ska vara när betong anses ha torkat tillräckligt.
 
När man mäter fukt i trä så tittar man på fuktkvoten, men i betong så mäter man det relativa fuktigheten (RF). Till detta behöver man alltså en RF-mätare med en mätsond som man placerar i ett borrat hål i betongen, och mätningen kan ske först ca 2 veckor efter att hålet har borrats.
Mätaren från Elfa är endast en indikator som inte säger något om RF/ FK-värdet. Den ger bara en indikation på om ett ställe kan vara fuktigt, eller om det är fuktigare än ett annat.

Varför gjuter du inte med ett ROT-bruk och går efter vad tillverkaren anger som torktid? Det brukar handla om 3 dygn.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.