Jag har fuskat lite med en enkel Biltema pinsvets tidigare men tänkte nu köpa en MIG/MAG svets. Jag funderar på ESAB OrigoMag C140 eller en OrigoMag C150. Min fråga gäller skyddsgas kontra tråd som ej kräver gasflaska. Kan man med dessa svetsar använda bägge metoderna? För och nackdelar? Det vore skönt att slippa detta med gasflaska men det kanske är oundvikligt?
 
Dom maskinerna funkar både med och utan skyddsgas. Den gaslösa tråden ryker nåt fruktansvärt och det är ofta svårare att få till ett bra resultat med den tycker jag, den spottar mer liksom. Men fördelen är väl att den även funkar utomhus där gasen annars blåser bort.
 
A
Jag håller med, använd gas. Jag har den svets du funderar på men en tidigare modell. Utan gas blir det inte något bra alls medan däremot med gas så fungerar det mycket bra.

Om det sen beror på mina svetskunskaper när det gäller gasfri svetsning eller om det är något annat vet jag inte.
 
Av ren nyfikenhet, vad ger man för en flaska gas? Använder man mkt när man svetsar?
 
Masses skrev:
Av ren nyfikenhet, vad ger man för en flaska gas? Använder man mkt när man svetsar?
Jag betalade 1977:- för min flaska men det var 4 år sen eller nåt.. svetsar så lite så den är inte slut än.
 
Tycker inte att den gaslösa tråden ryker speciellt, däremot är det svårt att få till en svets som ser "normal" ut, hållfastheten kanske inte är den bästa heller
 
Klart man ska ha gas till MIGen (egentligen är det MAG-svetsning man talar om eftersom nästan alla för vanligt olegerat stål använder blandgas sitället för ren ädelgas).

En gasflaska räcker rätt länge, svårt att säga exakt hur, men till flera timmars kontinuerlig svetsning. Räcker i flera år vid lite hobbysvetsning då och då. Har för mig att den man köper loss innehåller drygt 1m3 gas. Kostar nog runt femhundringen vid utbyte. Vill man ha lägre fyllnadskostnader får man gå upp på de större hyrflaskorna, men då får man en månadskostnad för hyran som gör att man behöver förbruka en hel del för att det ska löna sig.

Har hört att en del kör med en kolsyresläckare istället för blandgasen som är mest koldioxid, tydligen med gott resultat. Ett förtydligande, eftersom det kanske kunde misstolkas... man använder då alltså en brandsläckaresom gastub kopplad till svetsen istället för den riktiga gastuben.
 
Sen är det är alltid svårt att bestämma sig. Enligt inlägg i en tidigare tråd här på forumet är en bra pinsvets att föredra framför en MIG/MAG. Jag har inte så bra erfarenhet av den allra billigaste Biltema modellen, men det är självklart svårt att bedöma om det har att göra med min förmåga eller maskinen. Jag ska främst använda svetsen för att göra några bordsunderreden i fyrkantsprofiler, svetsa konsoller till snickarboden etc. Bilplåt är ej aktuellt. Kan det ändå vara bättre med en pinsvets av bättre märke? ESAB?
 
Ingvald skrev:
Jag ska främst använda svetsen för att göra några bordsunderreden i fyrkantsprofiler, svetsa konsoller till snickarboden etc. Bilplåt är ej aktuellt. Kan det ändå vara bättre med en pinsvets av bättre märke? ESAB?
Nä, inte för ditt ändamål.
När det börjar bli lite bondsmide, typ laga jordbruksredskap är en pinnsvets bättre.
En MIG-svets är mer förlåtande för bristande svetskunskaper.
Det finns många MIG-ar ute på Blocket, ofta med flaska ,regulator och hela kittet ingående i affären. Kolla runt lite.
 
Angående tub så finns numera friköpta 11-liters om man har större gasbehov.
 
Matss skrev:
Angående tub så finns numera friköpta 11-liters om man har större gasbehov.
Går det att köpa loss dylika?
Pris?
Är det AGA eller AirLiquide? (ja, jag vet att det är samma bolag egentligen)
 
Mikael_L
Ingvald skrev:
Sen är det är alltid svårt att bestämma sig. Enligt inlägg i en tidigare tråd här på forumet är en bra pinsvets att föredra framför en MIG/MAG. Jag har inte så bra erfarenhet av den allra billigaste Biltema modellen,
Skillnaden mellan Biltemas pinnsvets och en riktig rejäl likströmare är som natt och dag ...
...med år emellan dessutom ...

Men jag håller med bax, en mig/mag låter som det rätta för dig. Mycket lättare att komma igång med svetsandet, mycket lättare att se när svetsfogen är bra osv.

Som nybörjare är det ofta lätt att man använder för låg ström och/eller för låg trådmatning, så det blir kallsvets.
Strunta i 0,6mm tråd, gå på 0,8 direkt. Med 0,6 så får du en begränsning av strömmen.

Jag köpte min Esab Miggy 125 på blocket. Miggy125 går då och då för en "spottstyver". Även fastän en gammal svets fungerar den fint, slår nog många helt nya billigsvetsar på fingrarna.
Nu när jag snart är utrustad med trefas så drömmer jag om en gammal Esab smachweld 150 eller 180. Jag har fått för mig att trefasarna svetsar jämnare och lugnare. Inte lika "spottigt". På högskolans studentverkstad var det en oändligt misshandlad smachweld med oacceptabelt eftersatt underhåll som ändå svetsade fint som f** år efter år.

Köper du en begagnad, kolla så tråden matar ut jämnt och fint. Min första svets var skit, den skickade ut tråden "stötvis" och nöjet att svetsa blev därefter. Jag sålde den sedermera för 500:- och hade ändå dåligt samvete... :surprised:
 
Farsgubben gick och köpte sig en ESAB OrigoMag C140 som jag svetsat en hel del med, och jag tycker absolut den är värd dom pengarna (jula säljer den nu för strax under 4 papp).
Jag har endast kört med gas och kan således inte uttala mig och flusstråden men det finns ju för och nackdelar med båda.
När jag kollade runt priserna på gas så var air liquide betydligt billigare än aga i både flaska och påfyllnad.
Köpte en 5 liters flaska fylld för 2050:- inkl. moms dock måste du köpa till en klocka för det följer inte med.
 
bax skrev:
Går det att köpa loss dylika?
Pris?
Är det AGA eller AirLiquide? (ja, jag vet att det är samma bolag egentligen)
Air Liquide. Dryga 4000 + moms för en fylld 11-liters men då ingår regulator på tuben och fyllningen kostar inte mycket mer än för 5-liters.
 
Har du möjlighet att svetsa inomhus (vindskyddat) är gasflaska att föredra, utomhus får du inget bra resultat utan rörtråd och en hyfsad mig/magmaskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.