Hej,

Vi har råkat ut för en mycket besvärlig firma. Under entreprenaden var det jobbigt och firman fick göra om moment 3 gånger för att få de bra. Dålig kvalitet helt enkelt. Vi hade ett kontrakt med vite pga förseningar. Bygget blev väldigt försenat och vi är överens om prisavdraget. Vi betalade 50% i förskott och enligt kontrakt skulle de på resten när allt var klart. enligt kontraktet skall firman vara bkr våtrumsbehörig och vid avslut överlämna ett korrekt ifyllt kvalitetsdokument. Vi har 2 månader senare ej fått något dokument och därför ej batalat de ca 30.000 som återstor av totalt 142.000.

Nu har toaletten börjat läcka. Ett typiskt garantifel pga felaktigt montage. Nu kommer hantverkaren förbi och skriker o gormar och använder väldigt råa ord framför vår 2 åriga son och har ej ännu tittat på felet och hävdar att vi "*******" hans firma som lurat dom osv osv.

han svarar inte på varför vi inte fått nåhgot kvalitets dokument utöver det att han är stressad och inte har tid. Fakturor med omedelbar betalnings krav har han dock tid att skicka så klart. Vi misstänker att han lurat oss och inte har använt sig av en behörig underlevernatör, eller att de inte har behörighet.

Det hela är väldigt olustigt!

Någon som har råd att ge?
 
Redigerat av moderator:
Vi har inte ännu lagt ut referenser på dessa bedragare men skall göra det. Men vid det senaste besöket blev vi nästan litte rädda för dem faktiskt. Extremt oproffessionellt. Vi försöker hålla lungna o sansade diskussioner men de ballar ur jämt, troligtvis för att de HAR lurat oss och är arga för att vi inte gick på det?
 
Bestrid fakturan via REK och påtala att de har tio dagar på sig att producera kvalitetsdokumentet samt åtgärda toaletten annars anlitar du en annan firma.

Jag vet sådana som skriftligen hotat med direktinkassokrav på förskottsbetalda grejer för att få fart på husfirma. Hårddrar man lite så verkar du ju ha betalat för stor del redan? Om det sedan juridiskt hållbart vet jag inte, men det verkar vara läge att börja ta i lite.

Får inte detta fart på dem så tycker jag det kan vara läge att hota med att lämna referenser här och göra det.
 
Jo, vi har självfallet bestiridit. Vår bekymmer nu är att de skriker o gormar och känns hotfulla och inte tar ansvar för deras garantiåtgärder.

Jag antar att vi får ta in andra firmmor för att reparera saker....men hur går det då med garantin? det bästa är kanske att ta in andra firmor och betala dem men om det blir något mer allvartligt, hålla inne med det? Men det känns mindre bra. Men då slipper vi bli hotade och stå ut med en massa skrik o ilska.....

Juridiskt hållbar så har vi det toort på fötterna. vårt avtal är tydligt och de orsakade all försening, inga skriftliga tilläggsarbeten....och de har blåst oss självfallet. Enligt muntlig info från bkr är det tom att betrakta som urkundsförfalskning att "hävda" att amn är behörig fast man inte är det så det är tom ett brottsmål....
 
Som vanligt i de flesta tvister, så finns det alltid "två sidor av myntet".

Självfallet så finns det rötägg, men jag skulle vilja påstå att de flesta faktiskt försöker att vara schyssta och göra bra och ärliga jobb.

Som jag skrev i den andra tråden du startade (men du inte kommenterade) så verkar ni ju ha hamnat i en rejäl konflikt med den här firman. Skrik och hot är ju självklart aldrig bra, men sätt dig i hans sits också.. Han kanske inte har kunnat ta ut någon lön de senaste månaderna t.ex.

Med vem har ni tecknat kontraktet? Avser inget namn, utan är det en huvudentreprenör eller den faktiska firman som gjorde jobbet?
Vem representerade killen som var på besök?
Vem är det som har installerat WC-stolen?
 
Det var en totalentreprenad.

Jag vill inte hänga ut några namn (ännu).

Vi har tecknat med firmatecknaren och har kontank med den samme som är vår kontaktperson och som nu beter sig som ett ****

Jag vet att han är förbannad för att han int efått betalt. MEN de orsakade själva 10veckors försening och har lurat oss. Jag tänker inte pga att det är synd om killen betala hans lön. Jo, jag har alldrig påstått att det inte finns de som gör bra jobb. Vi har träffat fler bra killar.
 
Jag förstår att situationen är besvärlig och "infekterad".

Så killen som var på besök är alltså ansvarig firmatecknare för totalentreprenören, och det är han ni haft kontakt med och det är han som skrivit under kontraktet?

Är kontraktet någon standardvariant, eller en egen konstruktion?

Är det han, eller hans firma som utfört själva jobbet rent fysiskt? Även VVS/Installerat WC-stolen?
 
Är inte firman likväl ansvarig för det denne gjort så långt, eller?

Jag skulle hålla inne de 30kkr för förseningen/toaletterna/avsaknad av kvalitetsdokument och anlita någon annan för att åtgärda toaletten och färdigställa.

Detta för att slippa ha mer med företaget att göra. Ifall jag hade orken räcker och var 100% säker på att jag hade rätten till det skulle jag också kräva ytterligare ersättning ifall de 30kkr inte räcker.
Kanske till och med göra en gemensam polisanmälan för urkundsförfalskning tillsammans med bkr.

Dokumentera noga vad vem har gjort, ifall problem uppstår
 
Kontraktet är baserat på RO avtal och sen har vi använt ett på villaägarnas riksförbund som kontrakts text. Det är väldigt tydligt och bra skrivet och kan inte missförstås (anser vi).

Vi har ju också haft muntliga diskussioner där han intygade deras behörighet, visade upp kvalitetsdokument mm mm detta har nu troligtvis visat sig vara bluff o båg.

Han har själv inte utfört något av arbetet. Det är en "husfirma" och han har tagit in elektriker, rörmokare mfl. Vi har inte "kollat" upp alla deras tillhörighet men de flesta jobbade troligtvis på firman.

spelar det någon roll om han utfört arbetet själv? Att svära o bråka framför vår 2 årig känns extremt opassande. Vi är grundlurade av DEM och vi skriker o bråkar inte.
 
galaxenspresident skrev:
Dokumentera noga vad vem har gjort, ifall problem uppstår
Jo, vi har vårt på det torra vad gällande dokument
 
Men grundproblematiken är hur det förhåller sig om vi inte vill ha med dessa obehagliga personer att göra (om det inte blir stora problem förstås). Entreprenaden är klar (förutom papper) men va iar ett par småbekymmer som vi kan ta in andra till. MEN om vi gör det.....vad är bäst.....inte ta upp det alls, eller vad händer med garantier o sånt?

Vi vill itne bråka o skrika o djävlas i 4 månader för att de skall täta avloppsröret lite mer....typ.
 
Så det här med Behörigheten finns inte i det skriftliga kontraktet?

Gällande den trasiga WC-stolen, så kanske det är idé att försöka få kontakt med dem som installerade den. Troligen är det ju de som har det egentliga garantiansvaret.
 
GoForIt skrev:
Så det här med Behörigheten finns inte i det skriftliga kontraktet?

Gällande den trasiga WC-stolen, så kanske det är idé att försöka få kontakt med dem som installerade den. Troligen är det ju de som har det egentliga garantiansvaret.
Jo, självfallet. Behörigheten framgår på flera ställen i kontraktet t.o.m. under FÖRTYDLIGANDEN.

Vi har ingen relation med entreprenörens underleverantörer och har inga kontaktuppgifter till dem. Jag tror inte vår relation medger att han lämnar ut dessa kontaktuppgifter.
 
Kvalitetsdokumentet skall ju skrivas av den som gjort arbetet, och det är ju hans firma/arbetsgivare som skall ha behörigheten.

Är det bara badrummet som har renoverats/ingått i kontraktet, eller varför har allt blivit så krångligt? Vet ni inte vem som varit i ert hus och gjort jobben?
 
Det som byggt är ett badrum på övervåning samt takfönster o väggar (oinredd övervåning).

Vi har ju självfallet pratat med de som varit på plats medn inte förhört oss på deras tillhörigheter och behörigheter. Det stod i kontraktet att entreprenören skulle göra detta. Vi ville inte agera poliser. Dessutom har vi jobbat under en del av projektet, sett hantverkare på morgonen och sen kommit hem. Det är ju därför man vill ha en totalentreprenad.

Anledningen till varför det blivit så krångligt är nog följande.

1. Vi började ana oråd när vissa delar såg djkligt dåligt ut och har tagit in diverse besiktningsmän (tex till velux fönster) och det har resultetat i flera "Gör om" moment. (vi betalde alla besiktningar själva)
2. De blev vääälgdigt försenade pga saker som fick göras om (tätskiktet trillade av väggen mm mm).
3. Eftersom projektet tog ca 18 veckor !! istället för 6 så blev det mycket avdra.
4. De har troligtvis inte haft någon behörighet utan tänkte lämna ifrån sig ett falsk kvalitetsintyg, men de godkände vi inte så nu är de j-vlig sura.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.