Vi planerar att göra om lite i trädgården och vill då anlägga grusgångar, en uteplats i marksten samt marksten mellan hus och garage (ca 2,5 m brett).

Totalt så är det ca 100 kvadrat som skall grävas ut ungefär 25 - 30cm djupt.
Av dom 100 kvadraten så är ca 50% gångar och 50% skall beläggas med marksten.

Klarar man utgrävningen och återfyllnad med bärlager, stenmjölk osv själv om man hyr sig en minigrävare?
Hur mycket tid bör man räkna med att det tar?
Det bör vara ganska lättgrävt utan stora stenar.

Hur många kubik ska man räkna med att det blir? Dubbelt så mycket opackat? 100*0,3*2 = 60 kubik?

Jag har en del ställen jag kan fylla ut på tomten, men vet ej om jag blir av med allting på det sättet.
Hur mycket ryms på en "normal" lastbil? Dvs hur många vändor skulle behövas för att få bort all uppgrävd jord?
 
Det jag ser som den styrande faktorn är hur du tänker hantera det lossgrävda matrialet. dvs hur ska du få det från punkten där du gräver och upp på lastbilen?.

Ett alternativ är ju att gräva med grävaren och köra med skottkärror och lägga en hög som en lastbil med skopa sen kan ta bort.
 
Jag har tänkt att använda en del till att fylla ut tomten med på andra ställen, men allt kommer inte gå åt till detta.
Har också funderat på skottkärra och hög för det som blir över, men det blir ju några stycken :)

Rent arbetsmässigt, vad ska man räkna med att själva grävningen tar? Klarar man det på en helg?
 
Ska det vara gångar för gångtrafik behöver ni inte gräva ur så mycket som 25-30cm djupt, häften räcker enligt instruktioner jag läst.

Har du en liten hyrgrävare så bör du klara att gräva ur det på en helg, (gräver du för hand så hinner du nog inte), men det beror på hur duktig du är på att köra grävaren och hur mycket väntetid det blir på skottkärra osv. Maskinen hinner garanterat göra det som behövs på en helg.

En normal lastbil lastar runt 8 kubik på flaket. (13-14ton) och lika mycket till om den har släp.
 
lossgrävningen hinner du med på en helg. Beroende på hur långa pass du vill köra så kan du nog hinna med en del till.

Ett antal skottkärror kommer det att bli så har du en trave kompisar så kan det vara ett tips att kalla in dem. Borde bli rätt effektivt om du lastar skottkärror med grävaren och några kör kärror. Sen får man lägga lite mullvadshögar så att man inte knäcker kärrteamet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.