Jag har anlitat en firma som gjort en liten tillbyggnad på 9 kvm, innehållande entré och toa. De har "missat" att sätta plast i taket, som nu är gipsat och klart. Hur allvarligt är det? Är det möjligt att sätta det från vinden? Enplanshus på plint. Väggarna har plast och även gamla delen.
 
Ja du kan sätta det från vinden istället för ovan gipsen. Det kan vara en aning bökigt då det finns en massa reglar och takstolar du måste krångla dig runt, men det går.

Tänk på att plasten ska ligga på den varma sidan av isoleringen. Så du kan inte lägga det på vinden om det redan är isolering där - då får du riva bort den först.

Alternativet är att ta ner gipsen - sätta plast och sätta upp gipsen igen.

Fruktansvärt klantigt av snickarna att "missa" plasten, det känns oseriöst.
 
Kan man väl säga, särskillt som jag påpekade det innan de gipsat....

Deras förslag till lösning var att ta det från vinden, så då är det okey. Måste man då, typ limma fast plasten mot takstolar, eller är det inte så kinkigt att det är helt tätt?
 
Det kan vara kinkigt att få det tätt, speciellt mot plasten i väggen. Jag hade nog häftat fast platsen på ett fåtal strategiska ställen och tejpat mot väggplasten.
 
Varför ska du åka på att göra det som firman borde ha gjort? Det är väl inte så svårt för dom att skruva ner gipset och sätta di plasten på ett korrekt sätt? Det är ganska viktigt att det där blir bra gjort, om man inte gillar fuktskador...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.