hej! jag har en fråga, jag och min sambo har varit på swedbank och blivit nekade 2 gånger till bolån.
vi har inga betalnings anmärkningar, och han och jag är fast anställda. ändå får vi inget lån.
han tjänar 25000:- efter skatt och jag får ut ca 10000:- jag jobbar 75 %
har jobbat 100% när jag sökte lånet.
Min sambo har ett billån. kan det vara det?
jag förstår inte varför?
någon som kan ge mig ett svar.. MVH
 
Hej, och välkommen till forumet..

Kreditgivarna har ju definitivt dragit åt "tumskruvarna" den senaste tiden med tanke på kritik för allt för givmild kreditgivning, konjunkturbedömning och räntesituationen.

Man gör ju helt enkelt en bedömning på om de anser att det är rimligt att ni skall kunna klara ett normalt rimligt liv, och samtidigt klara av att betala räntorna till dem. Swedbank vet jag använder sig av vissa "fasta" normer på hur mycket man måste ha över efter att boendet är betalt.

En inkomst efter skatt på runt 35 000 kr per månad är väl relativt normal. Så såvida det inte finns några andra orsaker än de du skriver, så tror jag att de anser lånet för stort helt enkelt.

Har de inte varit mer uttämmande med sitt svar?

Är ni kunder sedan tidigare hos banken?
 
Dom vill även att ni har en massa sparanden och pensionsförsäkringar osv., det kan iofs även vara billånets upplägg och avbetalningsplan som spökar, det är det inte många ungdomar som tänker på när dom lånar 300' till häftig bmw..

har ni inte fått någon motivering till avslaget?
 
Sparande är ju att självfallet att föredra, men krav på pensionsförsäkringar har jag aldrig hört talas om..

Viss kontantinsats + kostnad för lagfart och pantbrev brukar de vilja att man klarar själv.
 
Kräv en motivering!
Om de tycker lånet är för stort för era inkomster ska ni kanske fundera igenom det hela en gång till, göra egna kalkyler osv. Annars finns det ju fler banker än Swedbank! Vill de hellre satsa på baltikum än på er så låt dem! ;)

/Pontus
 
Egentligen omöjligt att säga något om bankens agerande så länge vi inte vet vad lånesumman låg på och vad den totala boendekostnaden skulle hamna på.
 
Gjorde man inte någon ekonomisk kalkyl när ni var hos banken, för att se om er ekonomi var tillräcklig för det boende ni ville låna till? Redan då borde ni ha borde ni ha fått ett svar och om det var ok så långt så, är det kanske någon tidigare kredit som spökar, vet inte helt hur det fungerar men det finns ju kredit scoring som man tittar på. Men som någon redan föreslagit, prova på någon annan bank.
 
beror väl kanske på hur mycket man vill låna till och till vilket objekt också.
 
Det är ine bara anmärkningar banken kikar på, de kan även kika på hur nuvarande lån skötts. Har ni t.ex. missat betalningar på andra lånet så kan de tycka att ni misskött er och vill inte låna ut mer pengar....
Banken räknar ju även med höjningar av räntan med mera så de kanske har räknat lite hårdare än vad ni själva räknat med?
Vad är objektet? Kostnaden för det inkl drift med mera?Har ni någon kontantinsats och i så fall hur mycket?
Finns massor av information som du måste lägga till här innan någon kan ge ens ett någorlunda riktigt svar, även om ingen kan veta vad banken tänker.


Sedan tycker jag personligen att man skall inte räkna på sådana summor som gör att man får offra allt annat bara för att betala lån, bättre då att lägga sig på billigare boende och ha lite levnadspengar över med :)
 
Jag tror att banken säkert berättat för er varför ni inte får lånet ni vill ha, i synnerhet om ni varit där två gånger.

Det man kan göra för att förbättra sin situation är att visa att man klarar en högre månadskostnad. Det gör man genom att spara pengar varje månad. Förutom att det visar på ett överskott i hushållets finanser så renderar det också ett sparkapital att stoppa in som kontantinsats.

Jag vet att bankerna börjat reagera en hel del mot par där den ene tjänar mycket mer än den andre. Om den som tjänar mer blir sjuk eller arbetslös faller hela hushållets ekonomi samman eftersom socialförsäkringarnas tak är så låga. Det finns olika försäkringar att köpa (kostar en hel del), men också dessa är tidsbegränsade och det är svårt för en barnfamilj att hitta billigare bostäder under den tiden eftersom man ofta helt plötsligt förvandlats från ett medelklasshushåll till ett som ligger rätt så nära socialbidragsnormen. Lösningen där är att du som tjänar minst börjar arbeta heltid, och gärna får hitta ett jobb där du tjänar bättre.
 
Angående det du säger Swetrot angående det låga taket i a-kassan, kan jag bara rekomendera en kompletterande försäkring för detta, vilket exempelvis flera akademikerfack har. Jag har en försäkring som om jag skulle bli arbetslös täcker skillnaden mellan a-kassan och 90% av den lön jag hade den dagen jag blev av med jobbet.

Angående svårt på banken. Idag räknar flera banker med att man ska klara en ränta på 8,5-9% för att få låna. Räknar man då också med er bil för 300' som då rimligen borde kosta ett antal tusenlappar i månaden så kanske det är här det spricker, beroende på om ni har många andra utgifter också. Som flera har sagt så begär ofta banken också att man ska kunna betala lagfart, pantbrev samt en viss del av huset kontant. På vårt senaste lånelöfte stod helt enkelt ungefär "Maximal köpeskilling 6600000 varav 450000 kontantinsats jämte kostnader för lagfart och pantbrev".

Som Swerot också säger så är det nog positivt om banken ser en jämnare inkomstfördelning mellan er, exempelvis att din sambo går ner i arbetstid istället, om nu någon måste vara hemma för barnen etc. De vill ju kunna se att ni inte går under fullständigt om en av er blir av med jobbet, blir sjuk etc.
 
jensen87 skrev:
hej! jag har en fråga, jag och min sambo har varit på swedbank och blivit nekade 2 gånger till bolån.
vi har inga betalnings anmärkningar, och han och jag är fast anställda. ändå får vi inget lån.
han tjänar 25000:- efter skatt och jag får ut ca 10000:- jag jobbar 75 %
har jobbat 100% när jag sökte lånet.
Min sambo har ett billån. kan det vara det?
jag förstår inte varför?
någon som kan ge mig ett svar.. MVH
Lite svårt för oss på forumet att svara på när informationen om er ekonomi är minst sagt knapphändig.

*Hur länge har ni varit anställda och vad för typ av yrken har ni?
*Hur många barn har ni att försörja?
*Hur stort är billånet? Finns bilen kvar? Vad är den värd?
*Vad ska ni köpa, driftekonomi?
*Vad kostar nya bostaden och vart är det?
*Hur mycket vill ni låna?

Sista frågan tillhör väl en av de viktigare....
 
Ho, ho, Hallå, nä trådskaparen verkar ha tröttnat..
 
Jag och min sambo gick till Swedbank när vi ville söka bolån.

Jag har en inkomst på ca. 14k efter skatt och hon går hemma med våran snart ettåriga son och får ut 7-8k efter skatt. Men det var inga problem, bara att låna. Dock så har vi inga betalningsanmärkningar, inga andra lån eller krediter. Kanske därför?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.