Hej, har ni något tips på vilken sorts färg vi ska använda till våran murstock.

De gamla ägarna har tapetserat, men vi vill måla den vit istället.

::)
 
Har ett svagt minne av att nån här tidigare har tipsat om limfärg... :-/
Om du tittar igenom tidigare inlägg, så kanske du hittar nåt?
 
Jag har använt modern silikatfärg, det är väl nutidens kalkfärg ?
Den förenar sig med bruket sägs det och innehåller s.k. vattenglas
 
De har målat med silikatfärg här i huset också. Det spricker som tusan av värmen och sitter som berget, så nu måste vi skrapa och putsa om... :( Jag röstar på klakfärg eller limfärg!
 
Hoppas det är ok att låna tråden lite!

Vi vill oxå ha vår murstock snyggt vit! Har skrapat fram den under lager av tapeter och underst gamla tidningar (lokaltidningen från nyåret 56-57). Tidningen är VÄLDIGT svår att få bort på sina ställen, hur noga måste man vara om det ska dit puts? Vill ju inte att det ska ramla av om 3 år, eller är putsen så fuktig att det går igenom tidningen och "murar igen" den oxå?
 
Min murstock målade jag med silikat färg som jag hade slängt ner ett par nävar finbetong i, sitter kalasbra utan att spricka :)
 
Vår murstock har målats en gång i tiden med limfärg och är nu krackelerad så det ser ut som ett pussel, men det lossnar iofs inte. Vi kommer att kontakta en (gammal pensionerad) murare som får se över stocken och föreslå lämplig färg och metod. Men limfärg blir det inte.
 
Skirmark skrev:
Tidningen är VÄLDIGT svår att få bort på sina ställen, hur noga måste man vara om det ska dit puts? Vill ju inte att det ska ramla av om 3 år, eller är putsen så fuktig att det går igenom tidningen och "murar igen" den oxå?
Kanske lite sent nu men...
Jo. Tidningen måste bort den också, annars har inte nya putsen något att fästa på.
 
Målade vår murstock med Alcro Bas 7 (tror jag den hette med tillsatt struktursand för att få en snyggare och jämnare yta, blev kanonfint.
 
något annat som är snyggt är ju vit puts, alltså ej målat utan vit putsad yta...
 
TorpSara skrev:
De har målat med silikatfärg här i huset också. Det spricker som tusan av värmen och sitter som berget, så nu måste vi skrapa och putsa om... :( Jag röstar på klakfärg eller limfärg!
Detta torde kunna ha att göra med det jag nämnt i http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=16803 men det kanske besökarna i detta forum redan har sett  ::)

Själv har jag använt kalkfärg till min murstock som vi tog fram i vardagsrummet. Blir otroligt härlig lyster och djup. Några levande ljus som speglar sig i murstocken en mörk vinterkväll, ett glas vin och Pergolesi på CD-spelaren är meditation på hööög nivå :cool:
 
Kalkfärg eller limfärg är det vackraste alla kategorier! Och kan lätt bättras på om man har vitt (naturlig färg).
 
swehjo skrev:
Detta torde kunna ha att göra med det jag nämnt i [länk] men det kanske besökarna i detta forum redan har sett  ::)

Själv har jag använt kalkfärg till min murstock som vi tog fram i vardagsrummet. Blir otroligt härlig lyster och djup. Några levande ljus som speglar sig i murstocken en mörk vinterkväll, ett glas vin och Pergolesi på CD-spelaren är meditation på hööög nivå  :cool:
Spännande! Tack för den tråden, det ade jag helt missat. Det förklarar ju det mesta. :)
 
Vi har målat vår spis med matt linoljefärg från Gysing.

Den har hållit fantastiskt bra och vi eldar i spisen varje dag under höst/vinter/vår.
Bifogar en bild
 
  • spisen.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.