Varför föreskrivs frånluft i garderober?
Jag kommer inte på varför kläder odyl skulle behöva så rejäl luftväxling.
Undantaget är "vardagsgarderob" för blöta utekläder, jobboveraller odyl, där begriper jag nyttan.
 
"allt" börjar lukta brottarbrallor om instängt

i finklädkammare kan det tom vara fördel att blåsa in ren/filtrerad luft så håller man håller övertryck och därmed undan det mesta dammet
 
Det är inte föreskrivet frånluft i garderober/klädkammare!!

Krvaet är endast att garderober/klädkammare som är över 1m² skall ha ett flöde på 0,35 l/sm² till-ELLER frånluft.

Har man FTX system får man fundera om man sätter in smutsiga eller rena kläder i sin klädkammare. Personligen skulle jag nog säga att de flesta har rena kläder i en klädkammare varför frånluft egentligen inte är att föredra då man drar in smutsig luft.

Anledningen till att det oftast är frånluft är helt enkel att man sällan har tilluft i bostäder och eftersom utrymmet skall ventileras blir det med frånluft!!
 
Har man verkligen smutsig luft hemma? Är luft med hög halt av koldioxid smutsig luft? Ja, kanske, men "smutsar" den ned kläder? Knappast. Det klart man inte vill ha in matos, men det tar man med spisfläkten.
 
damm
 
  • Gilla
leonadan
  • Laddar…
Det där med koldioxid (som dyker upp lite varstand nu med "behovsstyrd-ventilation) är bara ett sätt att mäta personbelastning på lokaler, säger inte i sig att luften är "ren eller smutsig" men en bra mätindikator.

Det mesta dammet kommer just från kläder (och möbler) men som alltid en smaksak om man sätter till- eller frän-luft i klädkammare.

Har man frånluftsvärmepump (utan tilluft) finns inte så mycket att välja på ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.