1 1/2 plan trähus med krypgrund där golvet på övervåningen ska isoleras från början, det är 195mm bjälklag.

Snickarn säger att det i princip räcker med 95 isolering för stegljudens skull, jag kan tänka mig det stämmer.
Men om man nu skulle göra 145 eller 195 isolering skulle det hindra varmluft från undervåningen att stiga, att det är en av orsakerna att inte ha så tjock isolering?
Jag funderar mest eftersom det är nu golven är öppna så man har chansen att lägga så mkt som möjligt, både för ljudets och värmens skull.
(Det är 195 i snedtaken och 400 isolering i mitten på taket på övervåningen.)


Vill man ha riktig ljuddämpning menar snickarn att man bör ha nåt tjockt och tungt typ gips som hindrar ljuden.
Antar att han menade golvgips. Men i vårt fall ska vi ha 22 golvspån och nån slags klickgolv.
 
Redigerat:
teoretiskt räcker det att fylla 1/3 av volymen med isolering för att få bort den inre resonansen i konstruktionen. Och för att sedan öka stegljudsisoleringen krävs tyngre material typ gips. Dock inte hela sanningen då man helst också skall ha någon form av fjäder mellan undergolv och konstruktionen. Fjädern tar då upp de vibrationer i konstruktionen som sätter luften i svängning på planet under. En tung konstruktion är svårare att sätta i svängning men en gipsskiva på 14 kilo/ kvadratmeter är inget att lita på. Dock är den bättre än spånet... Men det är sällan motiverat att göra en stegljudsisolering av respektablamått inom en och samma bostad.
 
Okej..
Vad tror ni för värmens skull då, får man "nytta" av värmen som stiger från undervåningen om man har ex. 145, eller hindrar man den från att stiga med så pass tjock isolering?

Eller tar sig inte värmen alls upp genom golvet på det sättet att man kan räkna med det = jag kan lika gärna lägga 95 isolering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.