Har förstått att det skulle kosta 150000kr att gjuta en platta på mark med hantverkare. Återstår att känslomässigt utpressa min pappa som kan, att göra grunden tillsammans med min byggnovis till man.:rolleyes: Vad kostar materialet till ca 80kvm platta på mark? Är det lättare att köpa betong som kommer med betongbil.

En parantes är att alla stugtillverkare jag pratat med föredrar platta på mark jämfört med plintgrund, de nästan inte vill säga hur man ska gå tillväga med plintgrund och deras hus.. Pratar om lyftproblem, klossar, isolera VVSrör etc som stora problem..förvirrad. Är det olämpligt med plintgrund på fritidshus på 80kvm på hyggligt plan och fast mark?
 
Om det är lämpligt eller inte beror nog mycket på markens beskaffenhet + husets konstruktion.

Mit 48kvm hus från CA boden var det inga problem att ställa på plintar.

Jag räknade förut på vad 9 kvm platta skulle kosta (för ett framtida projekt) - och kom då fram till att det blir otroligt mkt med cement på säck (blir ngt i stil med två vagnslass). Så 80 kvm bör man nog definitivt ta med betongbil.

Vet inte vad det går på dock - har dock sett det här ngn gång i forumet så leta efter det i tex grundbyggartråden...

/K
 
När jag skulle göra min grund så tog jag hjälp att gräva för grunden. Resten gjorde jag själv med lite hjälp. Grävning, dränering, dagvattenrör, markduk grus, isolering, alba-balkar,samt betong gick på ca 75000:- min platta är 75kvm.
Fick offert på 180000:-.
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Tycker inte Ni skall tveka med en platta på mark, sen får ni själva bedömma om det kommer att förbli en sommarstuga för evigt, eller med tiden parmanent boende. Då är det ide att lägga till golvvärme.
Betongen (SKB) kostar ca 1500:- + moms per kubikmeter, till 80 kvm går det åt ca 9 kbm.
Kantbalken kostar ca 250:- per meter
Cellplasten S80--S100 kostar ca 75:- kvm
Armering och VVS prylar är heller inga större pengar.
Schakt och massor ( grus/ makadam/stenmjöl) är beroende på grundförhållanden.
Har precis gjutit min platta = 208 kvm, och tyckte att golvvärmen var en liten kostnad i det hela. 22.000Kr för fördelare (12 grupper) med alla tillhörande kopplingar + 800 meter värmeslang.
 
Det låter så lätt när alla pratar om att fixa platta själv..och det är väl det jag är inne på för kommande garagebygge också.

Men jag skulle verkligen uppskatta råd och tips om vettig läsning inför grundprojeketet.

Jag trodde tex att man kunde 'hyra med en gubbe' från betongfirman när det var dags att gjuta, men så funkar det inte säger folk jag talat med (har dock inte kollat med de som lev. betong här i Borlänge)?!
Ska ha fall mot golvbrunn i garagedelen, så det känns lite angeläget att det blir korrekt mm.

När vi ändå diskuterar grunder, vad får man tänkas betala för fyllning, alltså 'gruset/stenen' som man paddar och ställer kantbalken på? Är det gruset i sig som kostar, eller mest transporten av det till byggplatsen?

Om jag fattar rätt så är det till att:

Peta ikull det gamla garaget i mitt fall, bort med betongbitarna som utgör nuvarande plattan.
Snickra en ställning till inkommande el och mätarskåp för att stötta upp det under byggtiden.
Gräva ur 10,8x7,2, (+ 1m runtom för isolering och dränering)?
Fylla och padda?
Ställa ut kantbalk och väga av den?
Lägga ner rör för avlopp och inkommande vatten under isoleringen, samt golvbrunn och dränering?
Isolera (200 eller 300 ihop med golvvärme?)?
Armera?
Lägga golvvärmeslang?
Gjuta?

Rätta mig gärna om någon har ork. :)

Är jag dum/korkad om jag bara drar ut avloppsrör/slang för inkommande vatten när jag för grunden, för att lösa/koppla in det vid senare tillfälle?
Alltså tjänar jag nåt på att lägga krut på att få ihop det mer än att jag redan har en grävare på plats?

Bygglovet är beviljat men inte fått det i min hand ännu.

Tänkte kolla med en firma som gör grunder vad 78m2 kan tänkas kosta som en referens för kommande bankmöte, med hänvisning till att tanken är att göra så mycket som möjligt själv på grunden.
 
saturnus skrev:
Tycker inte Ni skall tveka med en platta på mark, sen får ni själva bedömma om det kommer att förbli en sommarstuga för evigt, eller med tiden parmanent boende. Då är det ide att lägga till golvvärme.
Betongen (SKB) kostar ca 1500:- + moms per kubikmeter, till 80 kvm går det åt ca 9 kbm.
Kantbalken kostar ca 250:- per meter
Cellplasten S80--S100 kostar ca 75:- kvm
Armering och VVS prylar är heller inga större pengar.
Schakt och massor ( grus/ makadam/stenmjöl) är beroende på grundförhållanden.
Har precis gjutit min platta = 208 kvm, och tyckte att golvvärmen var en liten kostnad i det hela. 22.000Kr för fördelare (12 grupper) med alla tillhörande kopplingar + 800 meter värmeslang.

Hmm försökte mig på lite matte... betongen blir då ca 16000kr, + övrigt som jag har svårare att beräkna. Vad bedömer du att materialkostnaden är för 80kvm? En skrivbent ovan hade materialkostn för 75000kr för sin platta, vilket är över vår budget tyvärr
 
Kollade lite mera på min kostnader.
Betongen samt hjälpen att gjuta kostade 18.000:-
Isoleringen kostade 15.000:- (Har 300mm isolering)
Gruset kostade 12.000:-
Kantelementen (albabalk) kostade 14.000:-
Grävning för grund samt dräneringsrören kostade 8000:-
Sen kommer golvvärme slangen till som jag inte minns vad den kostar.
Armeringsmattorna fick jag gratis.
 
Mikael_L
Så här är materialpriserna:
Isolering: 300:-/kvm vid 300mm cellplast, 200:-/kvm vid 200mm
Betong: 160:- /kvm
Armeringsmatta : 30 - 200:- /kvm beroende på hur kraftig, men ca 70:- /kvm för "normal" matta.
Golvvärme: 60:- /kvm slang, 20:- /kvm rörhållerskenor (övriga prylar, som inte gjuts ner i plattan, tillkommer senare)
Diverse smått (cellplastspik, arm-distanser osv): 30:- /kvm.

Plattans kanter, priser per löpmeter ytterkant:
Kantelement: 250:- /m
Extra betong för kantbalken: 40:- /m
Armeringsjärn: 75 - 125:- /m

Så bortåt 1000:-/kvm landar en gjuten platta på, i materialpris ...

Till detta tillkommer diverse kostnader för frakt, hyra av div verktyg (ca 1500:), avloppsdetaljer, najtråd och några burkar fogskum osv.

edit: Jag glömde att nämna markkostnaderna.
Schaktning, markduk, ev fylle, dränerande grusskikt, dräneringsslang osv.
Om det blir enkelt och minimalt med arbete och fylle, så blir det inte så många kr/kvm, det kan säkert rymmas inom de där 1000:-/kvm. Men å andra sidan kan det snabbt sticka iväg om marken inte är bra.
 
Redigerat:
Mikael_L, Jag förstår inte riktigt Din uppskattning av priser, när du nu vänder dig till personer som önskar få grepp om kostnaderna. Cellplasten kostar inte 100:-/kvm, liksom armeringsjärn du nämner 75-125:-/m. Jag gjorde en beräkning av betongåtgång till azas eventuella platta på 80kvm = 9kbm.

Det är möjligt att slutpriset på en platta kan bli 1000:-/kvm, men detta skall då jämföras med någon annan grund.
Själv är jag övertygad om att platta på mark med värme i, är den bästa grunden för närvarande, är nu inne på min platta nr 2, med värme i.
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Mikael_L
Köper du från Beijers så går cellplasten på mer än 100:- /kvm, köper du från byggmax så går den på ungefär, eller just under hundringen per kvm. Offererat pris direkt ifrån leverantör (typ cellplastdirekt) eller från byggvaruhandlare kan komma ner i 75:-/kvm (x2 eller x3 beroende på isoleringstjocklek).
Jag ville inte ge en prisuppskattning baserad på rabatter, förhandlingar eller offerter, utan hellre låta det bli en trevlig överaskning i slutänden.
Men det är bra att du nämner detta, så TS vet att det kan finnas pengar att tjäna på att söka bättre priser.

Armeringsjärnskostnaden har jag baserat på 4 st järn i varje vot = 5m järn / meter kantbalk, då det blir diverse överlapp när armeringsjärnen ska "skarvas" samt till hörnvinkeljärnen.
därav 75:- /m för 10mm järn och 125:-/m för 12 mm järn. Antalet järn och dimension bestäms av markförhållanden (och vad konstruktören förordar ;)). Många har endast 2 järn i botten på voterna, men då gäller det att det att marken inte sjunker på yttre kanten på bägge sidorna av en vot för då lär plattan spricka!

Jag kommer köra med 4 x 10mm järn i varje vot för min garageplatta på 4x10 meter. Detta har ingen konstruktör räknat på, utan jag "råchansar" bara lite ... :surprised: :)

Jag är också övertygad om att isolerad platta är den bästa grunden idag (vid de flesta marktyper).
En plintgrund blir billigare, en krypgrund också. Men båda har diverse nackdelar så ....
 
Redigerat:
FredrikR skrev:
Isolera (200 eller 300 ihop med golvvärme?)?
Armera?
Lägga golvvärmeslang?
Gjuta?

Rätta mig gärna om någon har ork. :)
Som jag förstått det och som vi gjorde när jag gjorde min grund i somras så lägger vi armeringen ovanpå golvvärmen, dels för att slangarna inte skall flyta upp vid gjutningen och dels så leder de värmen bra.
 
Detta är vad jag fått lära mej här i norrland :)

En plintgrund är perfekt om den utförs rätt. Noga med att komma ner till frostfritt djup för plintarna t.ex. Viktigt att dra VVS ledningarna i en liten isolerad "kasun" ner i marken, för att dessa inte skall frysa.
Här i norrland är det den vanligaste grundläggningen nära kusten och i fjällen då vi oftast har lutande tomter. Den största fördelen är att det är den billigaste grundläggningen, speciellt om det rör sig om ett enkelt fritidshus. En kostnad på 20.000:- brukar vara ganska vanligt för ett hus på 80 kvm. = 250:-/kvm

En isolerad platta på mark är det vanligaste och bästa sättet om man bygger ett åretrunthus eller ett exklusivare fritidshus. En grundläggningskostnad på 800-1.200 :-/kvm är då "no big deal".
För att inte uppvärmningskostnaderna skall skena iväg om man har värme i betongen bör man ha 300/500 mm isolering med utkragning under betongen. Glöm inte att ha bra isolerade kantelement.

Vi står själv i begrepp att välja grundläggning till ett fritidshus på en lutande tomt. Inte lätt !
Så här tänker jag:

1. Chakta ur och göra platta med tillhörande uppmurning, typ suterräng. Mycket dyrt, men man får NER huset i marken.
Möjlighet till en andra våning s.a.s. Man måste vara noga med bra dränering på suterrängdelen och ha en välisolerad platta.

2. Plintgrund. Enkelt och billigt. Nackdel med höga plintar på framsidan av huset. VVS måste samlas i en del av huset
då man inte gärna vill ha flera "kasuner" som går ner i backen.

3. Krypgrund är inte att tänka på då det inte finns några fördelar med denna på en sluttande tomt.
 
tänk på att du måste ha isolering runt plattan med...och visst går det att köpa "billig" isolering
men det får man väga mot vad man ska ha på plattan. Bärigheten bestäms ju om man ska ha någon
bärande vägg invändigt eller exempelvis ha tunga saker på plattan typ bil eller tung kamin...
Jag körde med den starkaste isoleringen i min platta jag gjöt i sommras men då är det ett garage
vi pratar om. Och jag valde även starkare kantbalkar med 8cm tjock betong runt om och 10cm isolering i...
Kan meddela att dom behövdes inte stagas fast något utan dom stod där dom stod:D....
Jag tror du har svårt att få en offert under 150kkr och gör du det själv så gissar jag att du hamnar på runt
80kkr...men som tidigare talare så beror det mkt på markförhållanden. Sen så kostar ju en shunt lite och
inkopplingen av denna...
Ett tips OM du gör det själv så köp allt från samma firma och beställ hem allt i ett bräde. Det blir MKT material
till en platta på 80kvm och man sparar både rygg och svett om man tar hemkörning:D..
Min platta på 40kvm kostade mig ~40kkr med Allt. Då gjorde jag precis allt själv...
/
M
 
På tisdags grävs det ur för min 78m2 garageplatta.

Köpte kantbalk, plattor, krokar, armering, isolering, distanser, golvbrunn från samma ställe, har inte fått fakturan än :) men ska återkomma med vad totalkostnaden för plattan stannar på.
 
i stockholm ligger priset på 1500 från grus till färdig btg-platta. + moms. men det är självklart lite varierande.
ett tips är att göra dett mesta själv tex form/isolering/armering.
vatten å rör ska man nog iaf prata med en röris.
själva gjutningen skulle jag stark rekomendera och hyra in gubbar som gör. det är inte så svårt men det är DYRT å rätta till om det blir fel. utrustingen som behövs kostar lite den med, skulle tippa på 1000-2500. på en större platta behövs det kanske 2 glättare (beror lite på hur det brinner) men det kostar ännu mer. en firma tar mellan 60-90 kr/m2 beroende på vilket yta som krävs (en glättad yta tar längre tid än en slodad yta. det är värt det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.