Idag stoppar kanske Ystad Kommun vårt bygge! :rolleyes:
Varför kan man undra? jo vi saknar nämligen en byggfelsförsäkring och det är ju mitt fel kan man ju tycka. Jag har däremot en annan åsikt. Den 24/6 mailade jag Bostadsgaranti och beställde de försäkringar vi enligt Svea Rikes Lag måste ha för husbygge. Precis innan byggsamrådet lyckades jag få en bekräftelse att visa upp att vi hade beställt färdigställandeförsäkringen, men att det saknades någon bilaga till byggfelsförsäkringen. Dagen efter byggsamrådet faxade jag kompletteringen till BostadsGaranti och fick svaret att det hade en behandlingstid på 3-4 veckor. Jaha, då får man väl bara vänta då. Under byggsemestern försökte jag få tag på BostadsGaranti utan framgång. Nu i Augusti skickade vår KA ett brev där han påpekade att vi behövde visa upp de där försäkringarna. Jag började jaga BostadsGaranti igen och lyckades efter två dagar få tag på dem. De svarade att de hade en behandlingstid på 6(!) veckor. Jag fick även reda på att de tänkte DUBBLA vår premie då vår byggare hade dålig ekonomi. Så ca 43 000 ville de ha för en försäkring som inte täcker ett skit. Bra affärsidé?
Vår byggare ringde därpå och skällde ut dem, varpå de svarade att han var småföretagare och de har I REGEL sämre ekonomi (dra alla över ett bräde bara!). Men om vår byggare HAR bra ekonom varför ska jag då drabbas av en höjd premie. Det kunde de inte svara på.
Så jag fick ju helt enkelt testa med GarBo istället då de är det andra bolaget (av 2) i Sverige man kan teckna dessa försäkringar hos. OCH i måndags fick jag tag på dem och de svarade att premien låg på ca 23 000, så jag sa att då slår vi till direkt, men IKKE, det skulle ju gå rätt till, så han skulle skicka en offert först och den skulle jag få med posten såsom igår, tror ni att den kom? så idag har jag ingenting att visa upp för kommunen och de kommer därför att stoppa vårt bygge. (tur att plattan står och bränner, så där händer ingenting ändå)
Bara väldigt frustrerande att man ska bli så vingklippt av pappersvändare för att de har en vattentät kartell, skyddad av Svea Rikes Lag och arbetar drygare långsamt än ett banklån!

*suck*

--------------------------
http://ted4248.blogspot.com/
 
Redigerat:
De företag som teckna byggförsäkringar ägs väl av de stora husföretagen. Detta är ju deras sätt att tjäna pengar på ALLA husbyggen, även de som de inte är inblandade i. Naturligtvis passar de på att dra in extra mycket när det är ett konkurrentföretag (i detta fallet är ju alla små byggfirmor deras konkurrenter) som bygger.
 
Okej, nu har GarBo NEKAT att teckna försäkring med oss eftersom vår entreprenör hade haft något strul med skatten för två år sen, GarBo konstaterade dock att det så bättre ut nu men det var för kort tid ändå. Så de hänvisade oss till deras konkurrent, ni vet dem för 43000.
Vår byggare erbjöd sig frivilligt att betala en del av premien (denna opålitliga företagare! :rolleyes:)
 
Vår premie gick på under 12000 (hos Bostadsgaranti) och vi har anlitat en liten byggfirma. Har ni kollat upp er entrepenörs ekonomi någonting? Har han t ex obetalda skulder? Hur ser omsättningen ut? Kan det vara så att hans ekonomi inte är stabil?
 
Mikael_L
Skulle man möjligen kunna hävda att det byggs 100% i egen regi...
Ingen byggfirma!

Då ska försäkringen bara gälla och baseras på kostnaden för material och premien kan sluta på ca 12000:- istället.

Jag är inte 100% om det fungerar så, men såvitt jag förstått iaf ....


Men byggfelsförsäkringen, med nuvarande utformning, är ju en ren skandal ...!!!
 
Redigerat:
Jag kollade upp vår entrepenörs ekonomi innan vi bestämde oss för honom. Han hade t.ex. ingen inkomst 2006, men då vet jag att han byggde sitt eget hus. Innan dess verkar han ha haft någon anmärkning. Men jag har fått bra referenser och idag ser bolagets ekonomi bra ut.
 
Självklart bör försäkringsbolagen pröva riskfaktorn på den entreprenör vars arbeten de skall försäkra. Om en firma har dålig ekonomi ökar risken för försäkringsbolaget eftersom det finns en risk att firman går i konkurs. Inget annat än en hederlig riskbedömning.

Likaså får man inte börja bygga utan en försäkring, oavsett anledningen till att försäkringsbrevet försenats. Så är det bara.

Däremot tycker även jag att försäkringsbolagens premier, självisker och ansvar är under all kritik, vilket de flesta i branschen håller med om.
Tyärr är det som det är tills vi antingen får en lagändring eller konkurrenssituationen ökar blad försäkringsbolagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.