skogsingenjör skrev:
Har HABOs produktkatalog framför mig; Dörrhandtag A782 alt A6782 ser lite ut som de på bilden... lite ;-)
Kolla habo.com vettja!
Hade precis tänkt tipsa om just HABO, ibland kan faktiskt byggnadsvård innebära en tur ut till Coop eller Bauhaus istället för de glättiga exklusiva och dyra byggnadsvård-butikerna, men jag konstaterade att HABO-tryckena saknar den där pärlranden som är pricken över I i det här fallet. Vi har ett sånt trycke i 20-talshuset, och jag tänkte köra såna i alla dörrar, klart snygga. Dock har vi hela plåtar (de där rektangulära högstående med handtag och nyckelhål i) vilket kanske gör att byggfabrikens ej passar utan lagning av hål etc.

/A
 
frolsson - det låter exakt som våra - gul metall - förmodligen mässing. Men det är väl som så att mn får inte tag i exakt likadana som de gamla. Tillverkas väl inte sådana längre. Men jag tänkte att det kunde vara så likt som möjligt i alla fall.

Alko - håller med. Det fungerar emellanåt med de "vanliga" ställena också. Men ibland så har man behov av det där lilla extra också.
 
Det är väl i byggnadsvårdsbutikerna man kan hitta sådant som inte går att få tag på längre :)
 
Precis vad jag tänkte. Skall kolla om det ligger någon "och skräpar". Det var en som behövdes, va?
 
Ett par alltså - till en dörr.

aliback - och i antikaffärer om man har tur
 
frolsson skrev:
Byggfabrikens kändes inte som samma metall som de gamla. Jag har likadana trycken i lägenheten - mina är av någon form av gul-metall som är förnicklat. Kan det vara samma som du letar efter?
Exakt som byggfabrikens mao; förnicklad mässing...

Någon som köpt ovanstående från Byggfabriken, eller hittat likadana (med pärlring) billigare? Skulle vilja köra på dem i hela huset.

/A
 
Redigerat:
Alko- jag kommer att köpa ett par imorgon hoppas jag. Fick oväntat åka på tjänsteresa till stockholm och tror att jag skall hinna. Några billigare har jag inte hittat någonstans - däremot dyrare.
 
Jag har själv trycken från Byggfabriken på ett par innerdörrar.

Dessvärre är inte konstruktionen den bästa. Handtagen har ingen genomgående sprint utan endast en klen skruv som ska hålla fyrkantspinnen. Inte lika gedigna som originaltryckena i resten av huset..
 
Jag har nu köpt mig ett dörrtrycke som på bilden. Och det ser bra ut. Men det är inte helt i originalutförande precis som isendahl skriver. Jag tror inte man fäste dörrtrycken med insektsnyckel i början av 1900-talet :) Men när det är det valet man har, om man nu inte är så aktiv att man orkar leta efter originaldetaljer så ser de i alla fall bra ut,.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.