Hej!

Håller på med ett garage 5,5m*6m.
Spännvidden mellan väggarna är 5,5m vilkat jag tycker är en ganska lång spännvidd.
Jag har tänkt att ha en mindre gäststuga på övervåningen så för att det ska bli bra tänkte jag beställa takstolarna.

Har fått två offerter av samma leverantör.
Den ena har ena offerten betsår av 5 kertobalkar 45*260m som golvbjälkar samt 6 takstolar med samma sorts bjälke som hanbjäke. Allt läggs med cc 600 som följande bild ungefär visar:
http://sqflqq.blu.livefilestore.com...iC1nShtjpJkHSgVFw7FSXAw/vaggplan_takstol.html
Detta är ju alltså en oskarvade bjälkar vilket låter bra.

Den andra offerten består av 10 golvbjälkar som läggs cc 300 samt 6 takstolar. Skillanden är att samtliga bjälkar i denna offert består av K24 45x220 (rätta mig om jag har fel då jag säger att K24 är limträ). Men nackdelen är att dessa bjälkar skarvas med spikplåtar. Hanbjälkarna skarvas på två ställen och golvbjälkarna på ett ställe.

Min fråga är nu om min känsla att dessa skravar utgör en märkbar försämring då jag avser att i princip kunna bo på övervåningen. Eller är min känsla är obefogad?

Priset med kerto är lite dyrare men leveranstiden betydligt längre. En annan fördel med K24:surprised:rna är att jag får 4 cm extra i höjd på övervåningen. Kan låte lite men för mig är varje centimeter intresant. Då får jag 198cm till nock. Anledningen är att kommunen har satt en maxhöjd som inte får överstigas.


Stort tack på förhand.

Fredrik
 
K24 är konstruktionsvirke. Det är alltså massivt trä, inte limträ.

Jag förmodar att den som lämnat offerten har hållfasthetsberäknat alla balkar, så han vet att de håller. Och du har berättat att du tänker bo på övervåningen?

5,5 meter borde gå att få tag på. Den behöver i alla fall inte skarvas precis i mitten. Man kan tex skarva 4,8 + 0,7 och lägga skarvarna åt vartannat håll.
 
Hej!

Tack för svaret!

Ja de jag fått offerten ska ha all information.

Men vågar ni gissa hur skarven utförs? Magkänslan säger att bara spikplåtar på varje sida om skarven blir för klent.

Jag hoppas att det är brukligt med en limning som appliceras på zickzack-fogning utöver spikplåtarna.

Jag får givitvis kolla med leverantören, men toppen om ni har lust att kommentera detta.


Mvh
Fredrik
 
Hörde med en kompis som sade att det troligen inte är frågan om en zickzack-fog (eller sk fingerfog) med limning.

Detta gör mig lite fundersam om detta verkligen håller?

Tacksam för kommentarer!
 
En takstolsbyggare har troligen ingen utrustning för figerskarvning.

En fingerskarv blir lika stark som materialet i övrigt, så hade han menat att reglarna var fingerskarvade hade han inte ens behövt kommentera detta i offerten.
 
Tusen tack för svaret!

Får man fråga vad du tror? Känns det klent?
 
Jag har beställt takstolar till mitt garage nu, dessa har en spännvidd på 7180mm.
Underramen kommer bestå av dubbla 45x220, 'förstärkningen' spikas dit på plats.
De är skarvade med spikplåt. Kommer placeras på c/c60.

Loft/gästrum/förråd (va de nu blir av det när garaget är klart) kommer finnas på övervåningen.
Kommer funka enligt tillverkaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.