Har stött på en äcklig 230 v spis med en norwesco-kontakt. Är van med periflex och 400 v. Vad ska man ha för kabelarea till spisfan? Det blir ju till och byta kablar och säkring. Nu sitter det 3x16A men det blir väl en på 25A??
 
4kvmm till 25A
 
Det normala för 4 mm2 är 20 A och inget annat.
 
Jupp jag vet men spisen har märkström på 25A
 
Blir 6mm2 då.. Lycka till :)
 
Rrrrr skrev:
Blir 6mm2 då.. Lycka till :)
Tack, ska nog fan kortsluta fanskapet och säga att det inte går att koppla in :)
Såg att kabeln som hänger från spisen var 4mm2 så då blir det så. Får man plats med 3 st 4mm2 i en 20-slang?
 
Anslutningssladden till spisen kan mycket väl vara klenare än trådarna i den fasta installationen. Antingen får du säkra den för 20A och hoppas på det bästa eller så är det 6kvmm som gäller.
 
Går det inte att bygla om spisen till 3-fas eller 2-fas,
och byta anslutnings-sladden?

Då kan det ju gå bra med 3x16A.

/Hasse
 
Antagligen har dom bara 1fasmatning in till lägenheten(?). Annars hade dom nog inte köpt en 1fas-spis.

Som hempularn säger så får man gå ner en area i anslutningssladd. Du måste dock ha 6mm2 från dosan till centralen.

Dra 4mm2 och säkra 20A. Brukar funka för de mesta..
 
jasså du menar den fasta installationen.. ja ajg trodde du skulle byta sladd på spisen därför skrev jag 4mm2, just av ovanstående anledning, men den fasta inst måste ju vara 6kvmm som nämnts.
 
Har pratat med 3 st elektriker-kamrater och vi kom fram till att de är bättre med 400 v spis. Det gick inte ens att koppla om den till 2 eller 3 fas. Hade lust att testa rycka bort blecken som satt i men dumt att chansa på spis för 10000 spänn. Brukar ju alltid finnas ett klistermärke som visar alternativa inkopplingar. Ringde även till tillverkarsupporten...Jag tror inte att spisen var gjord för den svenska marknaden utan för den Norska och de har ett helt annat system än vi... tack för alla snabba svar
 
Mikael_L
Köpt på elgiganten va ??? :surprised:
 
Hade samma problem med en spis (elektrolux) jag köpt på El-giganten visade sig att den var avsedd för norska marknaden 1x 230v 25A. (3x20 in i huset)Inga skyltar för omkoppling, el-giganten vägrade ta till tillbaks den eftersom det gått mer än 30 dagar men efter mycket ringade runt halva elektrolux så fick jag intygat att det gick bra att koppla om den, så det kan löna sig att ringa fler gånger första kontakten hävdade att den inte gick att koppla om.
 
Mikael_L skrev:
Köpt på elgiganten va ??? :surprised:
Japp, har hört det flera gånger att de säljer grejer som är till Norska marknaden
 
Alla "Norska" spisar som jag sett har man kunnat koppla om till 3 x 230V + nolla, då behöver man bara 2,5mm2 (naturligtvis olika faser)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.