Efter de problem som varit med fukt i väggarna på hus med putsade EPS-skivor så har jag hört att de rekommenderar luftspalt mellan EPS-skivan och husstommen. Det låter ju helt riktigt ur fuktsynpunkt, men hur blir det med den isolerande effekten av EPS-skivan? Om luften i luftspalten cirkulerar kommer den att ha i stort sett samma temperatur som utomhusluften och då kan man ju helt bortse från den isolerande effekten hos EPS-skivan.
Om skumplasten inte ger isolering kan man lika gärna använda plywood som underlag för putsen som man gör i andra länder.

Nu kanske någon hävdar att så mycket cirkulerar inte luften i luftspalten. Hur ska veta det och hur reglerar man luftflödet? Luftutbytet i luftspalten beror ju bl.a. på vinden, så ett hus som står på en slätt får mycket mer ventilation i spalten än ett som står skyddat av träd eller andra byggnader.

Vad är er åsikt om detta?
Är skumplasten onödig när man har en luftspalt?

/Dymlingen
 
Hur skulle du lösa luftspalten med eps? Nyfiken då jag själv funderat på detta.
 
Som jag har förstått det lägger man bara läkt mellan husstommen och EPS-skivorna, precis som man har läkt under en träfasad.
Inget konstigt med det egentligen, men det är ju synd om det inte blir någon isolerande effekt. Jag funderar nämligen på detta till ett gammalt hus som behöver tilläggsisoleras.
 
K
Man tappar mesta av den isolerande effekten om man lägger luftspalt mellan hus och isolering. Vill man ha luftspalt så isolerar man, luftspalt och sen vad man vill ha utanpå.
 
Hur fäster man eps-skivorna mot träläkten?
 
Utan luftspalt, dvs den vid det här laget ökända enstegsmetoden är känslig ifall det finns organiskt material bakom cellplasten, som träreglar eller kartongbeklädda gipsskivor. När det gäller oorganiska material, t ex riktiga stenhus, fungerar den alldeles utmärkt och praktiseras i resten av Europa.

I Malmö och Lund, där nästa byggskandal är under uppsegling (efter Hammarby Sjöstad) har NCC bestämt sig att sluta helt med enstegsmetoden. Ett nybyggt område Lund, Annehem, ska renoveras som plåster på såren.
JM fortsätter å andra sidan med förfarandet, dock byter man till stålreglar och de nya våtrumskivorna.
http://www.ncc.se/sv/om-ncc/Press-och-media/om-putsade-fasader/Fragor-och-Svar/

Civilingenjören som kämpar emot enstegsmetoden och tycker det ska byggas stenhus.
http://sydsvenskan.se/sverige/article330052/Han-kampar-for-att-stoppa-byggmetoden.html
 
förr i tiden byggde man trähus när man inte hade råd med sten. Idag har man råd att bygga med sten men väljer att bygga låtsasstenhus = putsad träkonstruktion i stället. Vid renoveringar av putsfasader väljer man att gå åt andra hålet som är lika fel, tycker jag. Varför? Finns det inga riktiga murare tillgängliga?

I artikeln ovan kan man läsa att om man bygger för sej själv så satsar man på säker kvalitet men till försäljning är det annat som tillverkas. Det är kanske just det som styr. Även om man bygger en villa för sin familj så verkar man inte planera att bo där mer än 10-15 år och granitbänk, kyl med ismaskin, bubbelbad och tapetter blir viktigare än själva husstomme. Har man pengar över så lyxar man till med plastputs på gipsväggar för att höja husets utseende/status.
Men om man inte bygger för sina egna efterkommande generationer så är det ju lätt att prioritera på det sättet :).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.