Jo det är nog rätt roke att jag egentligen bara hade behövt en beredare. Men nu vill jag ju också ha solfångare och då måste jag vad jag förstår ha en acktank.

Ser man någon nackdel att koppla det så som jag har tänkt?
 
Jo det är så jag tänkt Matss! Att ha skiktning under sommarhalvåret då endast solfångaren är tänkt att vara i drift.
 
Eller kanske man bara skulle ha en beredare till pannan och acktanken endast till solfångaren?
 
Din acctank blir en beredare.
En perfekt tappvarmvattenberedare som du kan värma med din panna eller med el eller med en fet solslinga i botten av beredaren/tanken.
Kör så.
Sen kan du ta ut värmen till radiatorerna från toppen av din tank/beredare.
Du kan låta radiatorreturen gå till röret mellan botten av tank/panna.
Om du vill.
Finns olika sätt att koppla shunten, beroende på hur du vill köra systemet.
 
Redigerat:
Ok roke så du menar att jag skall köra som jag har tänkt? Acktank med solslinga och inbyggd beredare? Dumma frågor kanske men någon måste man ju fråga.

Kan Rinkabytanken vara ett alternativ?
 
Snurre skrev:
Ok roke så du menar att jag skall köra som jag har tänkt? Acktank med solslinga och inbyggd beredare? Dumma frågor kanske men någon måste man ju fråga.
Jag tror det blir bra så.
Har du någon montör som hjälper dig, eller ska du göra allt själv?
Det är alltid bra att ha en bra rörmokare med på tåget.
 
Jo det blir en rörmokare som kommer att göra installationen. Ville bara skaffa mig lite kött på benen först. Skulle jag själv göra det hade nog pannan förvandlats till ett ånglok istället! ;-)

Tack för all hjälp och fortsätt gärna komma med tips och idéer!
 
Hör med rörisen vad han säger och tala om det här så ska vi såga honom. ;)
Det är mycket lättare och roligare att sitta här bakom skärmen och kritisera än att komma med konkreta råd. :)
Rita upp systemet och visa det här.
Har någon räknat på pannan så att den passar till ditt hus?
Hur låg effekt kunde den leverera?
Vad ska du elda med?
 
Snurre skrev:
Ok roke så du menar att jag skall köra som jag har tänkt? Acktank med solslinga och inbyggd beredare? Dumma frågor kanske men någon måste man ju fråga.

Kan Rinkabytanken vara ett alternativ?
Om du ska ha solfångare bör tanken va utrustad med dubbla vv slingor o solslinga, ska du ha beredare så bör ändå en förvärmningsslinga finnas i botten på tanken tillsammans med en solslinga o då faller rinkabytanken bort..
Hör med husqvarna tanksvets vad dom ska ha för en tank med 3 slingor el för en med 2 slingor o beredare på 2-300 l..
 
roke skrev:
Hör med rörisen vad han säger och tala om det här så ska vi såga honom. ;)
Det är mycket lättare och roligare att sitta här bakom skärmen och kritisera än att komma med konkreta råd. :)
Rita upp systemet och visa det här.
Har någon räknat på pannan så att den passar till ditt hus?
Hur låg effekt kunde den leverera?
Vad ska du elda med?

Jo pannan skall passa till mitt hus (gård). Jag kommer att börja elda med antingen pellets eller spannmål. Förmodligen blir det spannmål då priserna har gått ner igen.


Effekt med träpellets (vattenhalt ca. 7%) 29 kw
Effekt med flis (vattenhalt ca. 32%) kW 24
Effekt med spannmål (vattenhalt ca. 15%) kW 24
Mineffekt vid pauseldning* kW 1,5
Verkningsgrad vid nom. % 88,0

Tack för tipset 2an, skall höra med dem vad en sådan kan kosta!
 
Du kan ansluta nedre rör mellan panna och tank högre upp på tanken, lämpligen under beredaren så får pannan en mindre volym att jobba mot. När du kör sol används hela tanken. Du behöver väl minst 750 liter för sol?
 
Snurre skrev:
Jo pannan skall passa till mitt hus (gård). Jag kommer att börja elda med antingen pellets eller spannmål. Förmodligen blir det spannmål då priserna har gått ner igen.


Effekt med träpellets (vattenhalt ca. 7%) 29 kw
Effekt med flis (vattenhalt ca. 32%) kW 24
Effekt med spannmål (vattenhalt ca. 15%) kW 24
Mineffekt vid pauseldning* kW 1,5
Verkningsgrad vid nom. % 88,0

Tack för tipset 2an, skall höra med dem vad en sådan kan kosta!
Spannmålen är billigare bränsle idag än pellets, Ändå billigare kan det bli om du kan köpa av bonden direkt..

Slingorna i en sådan tank bör va på 15 meter/slinga o sol/förvärmningsslingorna ska vara utdragna så dom når ca 1 meter från botten o upp o den övre behöver inte va mer än 50 cm från toppen o ner..
Med Matss tips om inkoppling av pannan på mitten av tanken så blir tanken riktigt kyld i botten vilket gynnar solfångarna men ändå räcker vv till med en konstant temp övre/översta delen på tanken, Med spannmål rekomenderas panntemp 80-90° vilket gör att du gott kan ansluta pannan så bara översa 50-60 cm på tanken värms vilket gör liten volym för pannan o större för solen... Kör på en 750 l tank som isoleras väl/med 90 mm pur isolering..
 
Eller så struntar du i solvärmen och kör med din panna på sommaren.
Då kan du köpa en billigare tank med enbart en förrådsberedare och en elpatron i tanken som nödvärmare vid pannstopp.
Har du billigt bränsle till pannan kan du antagligen köra många långa år på pengarna du sparar.
Jag menar, vad kostar en solanläggning med allt jobb?

Eller så köper du en tank med förrådsberedare och slinga i botten.
Du kan då börja med att köra slingan som en förvärmare till beredaren, och sen om du får för dig att skaffa solfångare i framtiden så kan du då koppla om bottenslingan till solen.
 
Håller med, man bör verkligen räkna om solinvesteringen är lönsam. Hur många år kan man köra varmvatten på el innan solen lönar sig??
 
Jo det är riktigt att investeringen är svår att räkna hem på en solfångare. Tänkte den snarast som ren bekvämlighet samt att pannan slipper fjuttelda.
Elpatron för tappvattnet är ju naturligtvis ett alternativ för sommaren. Tycker bara så fruktansvärt illa om elbolagen och deras priser. Bara att behöva ha så lite som möjligt att göra med dem är värt en slant i sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.