Hej

Har ett hus från 1982 i Alingsås och funderar på att köpa en L/V-pump från Nibe (fighter 2020 el 2025). Elförbrukning per år är 20 000 kWh (inkl allt).
Förbrukningen av hushållsel är väl normal (vi har bara normala saker hemma);).
Jag fick en beräkning från en försäljare som visade på att elförbrukningen skulle gå ner till ca 7500 kWh (inkl allt) om jag köpt deras L/V-pump. En besparing på ca 15000 kr/år.

Är detta rimligt? Låter väldigt bra tycker jag.
Är det någon som har någon erfarenhet från en liknande situation?

/Jonas
 
Spontant tycker jag det låter lite väl bra. Hushållselen exkl. tappvatten borde väl uppgå till nånstans omkring 4 000 kWh, en förbrukning som ju inte påverkas av bytet. Låter då lite väl bra att genom att lägga in 3 500 kWh få ut värme och varmvatten motsvarande 16 000 kWh.

Menade inte säljaren ändå att förbrukningen för bara uppvärmning och tappvatten skulle uppgå till 7 500 kWh? Det låter i så fall betydligt mer rimligt.

Det finns dock proffs på forumet som vet ännu bättre.
 
Jag har en IVT Optima 900...+ elpanna...total förbrukning på båda från 21 september 07 till 20 augusti 08 är 4800 kWh. Huset från 1969 är 93 mm2 (21*C) + 93 mm2 källare (17*C) samt nya 3-glas fönster. Vi är två vuxna samt 2 barn < 2 år och bor i Blekinge (OBS även diskmaskinen är inkopplad på varmvattnet).

Jag tror vi har en ganska normal förbrukning.

Jag har tyvärr inte jämfört detta med tidigare år men har en känsla av att min förbrukning till värme och varmvatten har minskat med ungefär 60%

FLKR
 
Tycker också att detta låter allt för bra. Tror att man i många år har räknat en ca förbrukning för hushållet på 5000kW, jag själv räknar med ca 6000...
Tog själv in några offerter för både bergvärme och L/V pump och då låg bergvärme förbrukningen på runt 7000kWh och L/V runt 12000kWh. Då beräknades mitt hus dra runt 24000kWh exkl. hushållsel.

Dock inte heller någon expert.

/Mikael
 
Den kalkylen är gjord för de som inte har datorer, TV, elektriskaadaptar, el-värmegolv m.m. som förbrukar el.
Hushållselen ligger oftast på mycket mer än de 5000 kWh per år som länge använts av konsumentverket som riktlinje.
Min bergvärmepump förbrukar 4500 kWh per år för att värma 208 m2 hus. Till det kommer vatten och hushållsel. Vi hamnar ändå på ca 18.000 kwH (inkluderar även ett garage som värms av luft/luft värmepump).
Troligen kommer du hamna på ca 10.000 kWh.
 
Jonas!

Det är bara luft/luft som kan ge dig en rimlig payoff.

Ditt hus förbrukar för lite, för att vattenpumparna ska bli lönsam. I alla fall med dagens elpriser.
 
Efter lite input från er, så granskade jag siffrorna från försäljaren noggrannare.
Han hade räknat med endast 1000 kWh som hushållsel och resterande 19000 som värme och varmvatten. Om man istället räknar med ca 5000 kWh som hushållsel kvarstår 15000 kWh. Enligt hans kalkyl så skulle pumpen förbruka 6500 kWh och "producera" 1900.
Om pumpen förbrukar 6500 kWh (och producerar 15000) så skulle besparingen bli 8500 kWh, ca 9000 kr. Min förbrukning blir då istället 11500 kWh. Det låter kanske rimligare!??

Eftersom jag redan har pannan (förra ägaren köpte) så blir min investeringskostnad 60000-70000 kr. Med en besparing på ca 9000 kr/år blir pay off tiden ca 7 år.
Låter det som en rimlig investering?
 
Jag tror inte 5000 kWh räcker, men kör för det.
Du måste även veta hur länge värmepumpen håller samt eventuella driftkostnader för att bedömma besparingen.
En riktig beräkning har ingen "pay off tid" utan du ska jämföra följande siffror.
1) Månatlig kapitalkostnad för investeringen
2) Månatlig besparing
3) Hur långe håller maskinen?
Om besparingen överstiger kapitalkostnaden under tillräckligt lång tid så går du plus.
 
A
Vet inte riktigt vad du menar med "tillräckligt lång tid", men det är inte så svårt att minska månatliga kapitalkostnaden. Genom att t.ex. ta lån på 15 år istf 10 år blir den månatliga kapitalkostnaden lägre men den totala kapitalkostnaden blir högre.

Säg att man har en besparing på 1000 kr och ett 10-årigt lån som kostar 1100 kr/mån då går man back på investeringen varje månad enligt det sättet att räkna. Lånar man på 15 år istället så minskar månadskostnaden för lånet, säg ner till 900 kr per månad. Då går man plus på affären enligt det sättet att räkna men man får betala ränta i 5 år till efter att det 10-åriga lånet skulle varit betalt så totalt sett lönar det sig inte.

Räknade du in detta, i så fall förklara gärna hur för jag ser det inte?
 
A
Energiberäknaren skrev:
Jag använder [länk]
Där kan jag själv räkna ut besparing och lönsamhet.
Sajten har en logga som gör att man kan luras att tro att det är någon form av officiell beräkningsajt utformad av någon myndighet eller liknande. Domännamnet ägs av en Stefan Norrman men ingenstans på sidan står något om vem som står bakom sajten.

Med ledning av ditt användarnamn och att detta är ditt första inlägg i forumet så låt mig gissa att du är Stefan och du gör reklam för din sajt? ;)

Inget fel i att göra reklam tycker jag, men det vore bra om det gick att se på sajten vem som står bakom och inte antyda att det är en myndighet eller något sånt. När man använder en sådan sajt vill man gärna veta vem som står bakom för att man ska kunna avgöra om man ska lita på siffrorna som räknas fram eller inte. Ett företag som säljer värmepumpar friserar t.ex. antagligen besparingssiffrorna så att det ska verka lönsammare att köpa värmepump.
 
Redigerat av moderator:
Energiberäknaren skrev:
Jag använder www.energiberakning.se
Där kan jag själv räkna ut besparing och lönsamhet.
Lite nyfiken blev jag, men sidor som inte funkar med Firefox går bort direkt!

/Hasse
 
Ja.. vad är de där för kass sida? Jag får inte en enda av sidorna där att funka!

Energiberäknaren: Fixa så sidan funkar innan du gör reklam för den kanske? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.