HDMI, RCA, banankontakt, 3,5mm phono osv...
 
Apprentice skrev:
HDMI, RCA, banankontakt, 3,5mm phono osv...

Aha..jag anar en HIFI nörd eller prylgalning bakom frågan...eller har du ett labb hemma? *S*

Rätta mig om jag har fel med finns det så många andra fabrikat/serier med dessa kontaktdon ingående i apparatserien?
 
Apprentice skrev:
men till Eljo Trend finns ju å andra sidan nästan allt.
Det finns säkert utländska aktörer som har bättre utbud, men jag känner inte till dem.
 
Apprentice skrev:
Det finns säkert utländska aktörer som har bättre utbud, men jag känner inte till dem.
Det jag menar är att du lär inte hitta en apparatserie där du med standardlösningar kan montera rca eller phonokontakter.
(Dom försvann väl typ -84 eller nå´t)

Men det är väl bara att köpa ett moduluttag och göra ett "hemmapul" det är inga problem då detta faller utanför starkströmföreskrifterna.
 
Jag är inne på Manufactums svarta bakelit strömbrytare, men det är ju lite oroande att se att det verkar vara problem med Manufactums prylar, är det någon som har erfarenhet av kvaliteten på dem?

Vi vill ha de svarta för att vi tycker det passar bäst med svart och vi tror att det var vanligast på 10-talet då vårt hus byggdes men även för att vi vill ha vippströmbrytare och den vita i porslin ser gräslig ut tycker vi
 
manul skrev:
Jag är inne på Manufactums svarta bakelit strömbrytare, men det är ju lite oroande att se att det verkar vara problem med Manufactums prylar, är det någon som har erfarenhet av kvaliteten på dem?

Vi vill ha de svarta för att vi tycker det passar bäst med svart och vi tror att det var vanligast på 10-talet då vårt hus byggdes men även för att vi vill ha vippströmbrytare och den vita i porslin ser gräslig ut tycker vi
Håller med om att vippbrytaren inte är snygg...

Kolla ovan i tråden, Saxpy är nöjd med sina.
 
manul skrev:
Jag är inne på Manufactums svarta bakelit strömbrytare, men det är ju lite oroande att se att det verkar vara problem med Manufactums prylar, är det någon som har erfarenhet av kvaliteten på dem?

Vi vill ha de svarta för att vi tycker det passar bäst med svart och vi tror att det var vanligast på 10-talet då vårt hus byggdes men även för att vi vill ha vippströmbrytare och den vita i porslin ser gräslig ut tycker vi

Är det denna du menar?
http://www.manufactum.de/Produkt/175265/1386501/KippschalterBakelit.html

Såvitt jag förstår gällde klagomålen vridströmbrytaren i porslin. Vad gäller denna strömbrytare så har det inte skrivits några kundomdömen, vilket kan tyda på att inget missnöje finns.
 
frolsson skrev:
Håller med om att vippbrytaren inte är snygg...

Kolla ovan i tråden, Saxpy är nöjd med sina.
Ja, jag såg det men han hade porslinsvarianten om jag förstod det rätt
 
Sommartorparn skrev:
Är det denna du menar?
[länk]
Japp, det är den som jag tänkte sätta in i mitt kök, har kört Renova på en del andra ställen i huset men de känns lite plastiga tycker jag.
 
Saxpy skrev:
Har köpt porslinsvarianten från Manufaktum direkt. Har haft dem installerade i tre år nu och har inte haft några problem. Har prylarna i kanske halva huset nu.

Det man kan säga är ju att porslinsdelarna ger en underbar känsla dock är de elektriska delarna inte alls i samma standard som till exempel Trend serien från Eljo som iallafall jag tycker är benchmark för elprylar.
Saxpy, jag är nyfiken på att veta om vägguttagen som du köper från Tyskland med eller utan petskydd och är de s-märkta? De som säljs i Sverige är petskyddade vilket min elektriker tyckte var ett krav för att han skulle installera dem.
 
manul skrev:
Saxpy, jag är nyfiken på att veta om vägguttagen som du köper från Tyskland med eller utan petskydd och är de s-märkta? De som säljs i Sverige är petskyddade vilket min elektriker tyckte var ett krav för att han skulle installera dem.
Man kan beställa dem med eller utan petskydd, Kinderschutz. Varför man skulle beställa utan förstår jag inte. :)

Så svaret på din fråga är, ja, de har petskydd om man beställer dem med det. Om de är S-märkta kan jag inte svara på rak arm. Skulle gissa att de bara är Tüv och CE-märkta men det är spekulationer från min sida eftersom jag inte kan kolla just nu. Men det är exakt samma prylar som gysinge, nacka byggnadsvård och byggfabriken säljer så det kanske är lättast att höra med dem.
 
Saxpy skrev:
Man kan beställa dem med eller utan petskydd, Kinderschutz. Varför man skulle beställa utan förstår jag inte. :)

Så svaret på din fråga är, ja, de har petskydd om man beställer dem med det. Om de är S-märkta kan jag inte svara på rak arm. Skulle gissa att de bara är Tüv och CE-märkta men det är spekulationer från min sida eftersom jag inte kan kolla just nu. Men det är exakt samma prylar som gysinge, nacka byggnadsvård och byggfabriken säljer så det kanske är lättast att höra med dem.
Tack för snabbt svar Saxpy :) Jag kollade med en av butikerna och vägguttagen de säljer är S-märkta, men jag funderade på om det var exakt samma som från Manufactum eller om de hade en svensk variant. Vredströmbrytaren är bara CE-märkt och har inte någon annan märkning, ( däremot såg jag att tillverkaren av mekaniken var ett tyskt företag som heter CAW och det är samma företag som tillverkat alla svarta vredströmbrytare från 50- och 60 talet som man kan se i källare mm, så den mekaniken är det nog bra kvalitet i)
 
Enligt Manufactum i Berlin så är det så att Manufactum har tillverkningen av porslinset och sammansättning men köper vred etc från nån annan. Att de skulle ha en speciell variant för Sverige tror jag inte, finns ju ingen ekonomi i att hålla på med varianter när man inte behöver. CE-märkningen räcker ju rent formellt. Är det dock så som du säger att vissa produkter dessutom är S märkta så är det ju bara bättre.

Jag har för övrigt alltid fått mycket bra service, även när det blev lite problem med en försvunnen beställning. Påpekade dessutom för nåt år sedan att de borde ha ett Cat5/6 modular uttag i sortiment. De tackade för tipset och ett halvår senare så fanns det med i katalogen. Om det är min förtjänst eller inte ska jag väl låta vara osagt... :)
 
Saxpy, en fråga till. Jag har precis beställt från Manufactum och har börjat att föbereda installationen, vet du vad måttet ska vara mellan centrum på doserna för 2 rams vägguttag? Är det 70 mm?
 
De är samma som för "vanliga" två-facks uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.