Ska bygga ett enplans hus på c:a 150m2.
Nu undrar jag om någon vet hur mycket energi man spar på att använda Ytong istllet för HH-Celcon. Har nämligen hört att Ytong har u-värde=0,13 och HH-celcon har u-värde=0,33. Jag vet att Ytong har kursat i Sverige men den går ju att köpa utomlands.

Mvh
/P
 
Kan omöjligt skilja så mycket för i princip identiska produkter. Köp det billigaste. Dock kan det skilja en del mellan olika densiteter av lättbetongen, men inte på när så mycket....
 
U-värdet har ju med väggens tjocklek att göra, tyska y-tong säger för 36,5 cm vägg att u=0,20-0,25. Det kan inte skilja speciellt mycket med Celcon som har 0,3 för samma tjocklek. Jag tror att priset är det avgörande.
Antingen y-tongblock från Polen eller Celcon färdiga element från skåne.
 
Jag planerar att bygga med Celcon 365 mm block.

Hus som är byggda med 200 mm ytong för ett antal år sedan verkar fungera utmärkt även i dag.

Om man då går upp till 365 mm så borde det ju vara OK.

 
Ytong finns idag med Tiita på Yxhult.i goggle
 
Nej, Yxhult har gått i konkurs. VD är aktiv igenom och importerar liknande produkt från Polen, du kan ju alltid prata med honom om du vill.

 
sunemangs skrev:
Nej, Yxhult har gått i konkurs. VD är aktiv igenom och importerar liknande produkt från Polen, du kan ju alltid prata med honom om du vill.
"Liknande" produkter har visserligen samma termiska egenskager men inte samma passningstolerans. Se upp med det eftersom det kan försvåra murningen och lättbetongblock bygger ju på tunna fogar. Xellas Ytongblock marknadsförs i Polen vitt och brett så det finns egentligen ingen anledning att handla snikvarianter.
 
Har varit i kontakt med honom och du har rätt att den svenska tillvärkningen har upphört men att han tar sitt material från Estland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.