Hej!
Jag och frugan ska bygga nytt och vi har inte riktigt bestämt oss vem som ska få leverera vårat kök.

Kandidat nr.1
IKEA, snygga, billiga lätta att montera.

Kandidat nr.2
VEDUM, vad jag förstått dyrare, lyxigare, schyssta.

Det jag undrar nu, hur mycket dyrare är vedum än ikea.
Rent procentuellt alltså vad kostar ett kök från vedum som kostar ex. 60k från ikea.

Våran budget ligger runt 60 och vi vill gärna ha ett ganska pimpat kök, det går hos ikea, men det blir inte riktigt som vi tänkt oss.

Fördelen med vedum kök är att jag känner en som jobbar där som ger mig 50% rabatt på hela köket.
Vad tror ni? Lite riktigtpriser folk har kring total kostnad?

Tack på förhand!
Mvh Nicholas
 
Vedum är väl bland de dyraste på markanden ? Om man bortser från vissa tyska, italienska lyxkök..
 
Tessan100 skrev:
Vedum är väl bland de dyraste på markanden ? Om man bortser från vissa tyska, italienska lyxkök..
Knappast. Jag tror du tänker på Kvänum.

/A
 
inga fler?
 
Det går nog inte att ge ett rakt svar på en sådan fråga
Jämför "vad kostar en bil"
Hur bemötandet är och att man känner att man blir guidad inför köpet är viktigt
Pengarna glömmer man fort men ett kök som för många är en arbetsplats och en plats för umgänge och vila är viktigt att det blir bra och genomtänkt
Är tanken att man skall bo kvar en längre tid är kvalitén viktig
Finns det något värre än när det känns lågbudget i allt man rör vid
Plastprylar som knäcks när man tar i dom
Ytorna inte tål minsta slitage
Pengarna skall förstås räcka till mycket så valet blir i verkligheten styrt av hur stort ekonomiskt utrymme man har
 
Vedums badrumsmöbler tycker jag håller hög kvalite'. Jämför kostnaden mellan kompisens offert och ikeas. Ingår montering, garantier osv. Med 50% rabatt kanske du kommer ner på ikeanivå och då kanske det är bättre med Vedum? Om du inte redan gjort det så besök köksutställningarna, se och känn på grejerna så får du en klarare uppfattning av vad du vill ha.

Var Vedum står i kökskvalite' vet jag inte, men ikeas grejer är bra men med ett lite mindre sortiment/valmöjligheter än de flesta "rena" kökstillverkarna. Man kan även köpa bara stommar och komplettera med customluckor egna täcksidor o.s.v. för att skapa en egen unik köksmiljö.
 
Om ni räknar med 60 000 kr för köket, är det inklusive vitvaror? arbete? 120 000 kr för skåp osv på Vedum är nog väldigt lätt att komma upp i (50 % rabatt då). Dvs om du menar totalkostnad för köket på 60 000 kr med vitvaror, arbete osv så kan ni glömma Vedum, då är det nog bara Ikea som är någorlunda realistiskt.
Vi har ett ganska litet kök, ca 12 m2, då kostade luckor osv ca 100 000 kr med laminatbänkskivor. Visserligen inte Vedum men ett kök i samma prisklass.
 
Jag har haft kök från både IKEA och Vedum. Vad gäller stommarna tyckte jag att IKEAs var lite rejälare. Hade kokböckerna på en 80 bred hylla i ett överskåp och i VEdumköket bågnade hylla, det gjorde den inte i IKEA-köket. Annars upplever jag kvaliteten på stommar som likvärdiga.

Den största skillnaden mellan de två är priset och utbudet. Vedum har ett mycket större utbud av olika bredder, varianter och höjder. Vedum har tex 30 breda lådskåp, 10, 15 och 20 breda skåp med luckor etc.

När vi byggde kök för snart ett år sedan, blev det IKEA. Dels för att jag är nöjd med kvaliten och dels för att det var möjligt att få till ett bra kök med deras stommar och luckor. MEN vårt kök är helt rakt och vi kunde dessutom anpassa storleken lite efter skåpen (vi minskade vårat kök och placerade väggen så att det stämde med de skåp vi ville ha in). I många kök är nog Vedum att föredra eftersom man slipper kompromisser då det går att välja mellan fler bredder på skåpen.
 
Ikea har tåligare hyllplan. Vedums målade lågprisluckor är riktigt usla. Färgen släpper och spånet sväller. IKEA använder Blum, Vedum använder Mepla.
 
Ända anledningen till att välja Vedum är om du inte hittar den stil eller storlek du behöver på IKEA. Kvalitet i allt väsentligt, (stommar, luckor, lådor, gångjärn) är likvärdigt. Bänksskivor ia laa former och marerial kan du beställa hos båda, hos IKEA kan du få vitvaror som är prisvärda och designade för att passa i storlek och stil till IKEAs kök.

Är du ute efter massiva luckor har Vedum ett mycket större sortiment, dock till ganska höga priser.
 
Har varit ute och jämfört en hel massa nu i sluttampen av vårt nybygge, och det är med en stor förvåning och förundran hur man ser på saker och kvalite från början till slutet av ett husbygge. Det som jag upplevde som petitesser och småsaker i fråga om kvalite är idag nog så vitiga, man blir kräsnare och kräsnare. Var på Husknuten i Göteborg och tittade i helgen och jag tackar min lyckliga stjärna att vi inte valt en del hus som vi tycke var ok för något år sedan. Med detta vill jag säga att vi valde/ingick Vedum kök och bad i huspaketet från Götenehus och vi är glada att någon annan gjorde det valet för oss då. Idag har vi ett Ikea kök i vårt gamla hus och jag skulle inte vilja ha detta med mig in i det nya. Ikea kök är "skramligare" och får du då "rätt" pris så satsa på Vedum. En annan liten rolig kommentar var den som våra grannar fick när de sålde sitt nybyggda hus (1år) för 5,9 miljoner. "Huset var fint, men det var för billigt kök i ett så dyrt hus". Det var Ikeakök......
 
Jag har haft Vedumkök i de två senaste lägenheterna jag bott i och jobbat med hantverkare som satt upp kök främst från Vedum pga byggfirmans massiva rabatter. Kvalitén är jämförbar med Epoc och Ikea. Att IKEA skulle ha skramliga luckor stämmer väl isf in på Vedum också. Dock finns ju mjukstängare båda från Blum och Mepla, så jag förstår inte problemet. Har dessutom för mig att IKEA har börjat standardmontera (eller kanske "standardskickamed") mjukstängare.
 
Havsutsikt skrev:
Med detta vill jag säga att vi valde/ingick Vedum kök och bad i huspaketet från Götenehus och vi är glada att någon annan gjorde det valet för oss då. Idag har vi ett Ikea kök i vårt gamla hus och jag skulle inte vilja ha detta med mig in i det nya. Ikea kök är "skramligare" och får du då "rätt" pris så satsa på Vedum.
Nu vet jag ju inte hur gammalt ditt gamla hus är...men det känns ju som en orättvis jämförelse att skriva att ikea köket i ert gamla hus är skramligare än ert nya vedum kök... Gamla kök är väl oftast rätt mycket skramligare än ett nytt oavsett vilken tillverkare det är?

Vi har ett 20 år gammalt Ballingslövskök i vårt hus för tillfället. Det är i mycket sämre skick än vårt ikea kök som vi satte in i förra huset år 2004...Det betyder ju dock inte att Ikeas kök är bättre utan att utvecklingen gått framåt och det skiljer ca 15 år på de 2 köken. Ballingslövsköket skulle verkligen behöva bytas ut...lådorna faller isär i bottnen och spånskivan har fått fuktskador på flera ställen....men så ser ju inte köken ut idag varken hos Ballingslöv eller Ikea så då går det ju heller inte att jämföra rakt av!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.