Har tänkt att skaffa mig solfångare och undrar vilken ackumulatortank som ni tycker är bäst? Hade tänkt mig en 500 l eller 750 l. Vad jag förstår så är pur-isolering att föredra. Stämmer detta?
Skulle uppskatta lite förslag och gärna priser om ni vet!
 
Heatacc (www.heatacc.com) har de mest intressanta ackumulatortankarna jag hittills sett.
 
Ja det var ju en acktank som definitivt var annorlunda. Skall beställa en broschyr.
Någon som har erfarenhet av Rinkabytanken?
 
En fråga till. Vilket är att föredra, förrådsberedare eller slinga? Kan väldigt lite på området så förklara gärna ingående ni som vet!
 
Hej.

Det finns tyvärr inget enkelt svar på detta. Beror helt på förutsättningarna (plats, behov av volymstorlek, behov av dygnsenergi, hur många solpaneler mm.) och hur du ska använda/bygga upp systemet.

I regel håller man sig ifrån Förrådsberedare till Solvärme då de har en tendens att förstöra skicktningen i tanken. Men där finns också undantag med tanke på beredarens utformning.

Så:

Antingen skaffar man en tank med förvärmningsslinga i botten och toppvärmningsslinga i övre delen av tanken till varmvattnet. Samt en, två eller tre slingor i på olika höjder till solsingan.

Eller köper man en enklare tank och sätter tappvattenautomat på varmvattensidan, samt laddomat i form av plattvärmeväxlare till solen på andra sidan.

Isolera med så mycket det går och köp tjockaste PUR-en om du tänkt ta en sådan tank.


Jag kör med första tankalternativet då jag vill ha så enkel anläggning som möjligt med färre komponenter som kan gå sönder, samt försök att minska förluster av energi.

Alternativet med plattvärmeväxlare kan höja tankens fömåga att skickta värmen, och på så sätt se till att man kan ladda in några kWh till ur solfångarna (kallare vatten i botten på tanken och varmare uppe).
 
Redigerat:
Snurre skrev:
En fråga till. Vilket är att föredra, förrådsberedare eller slinga? Kan väldigt lite på området så förklara gärna ingående ni som vet!
Här finns lite info att läsa. Skrivet av Centrum för Solenergiforskning, högskolan Dalarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.