Hej!

Jag har fått för mig att jag ska måla hallgolvet rutigt. Har hört mycket bra saker om den gamla tiderns färger, och att det ska vara speciellt bra att måla rutorna med linoljefärg eftersom färgen är så tunn? Golvet ska vara ljust grått med mörkare grå rutor, dessutom så ska jag också måla trappan inne i samma ljusa grå färg.

Jag behöver verkligen hjälp och råd!
 
Låna hem boken "Målade golv" av Göran Gudmundsson, där finns arbetsbeskrivningar mm. En fördel med linoljefärgen är att den nöts ner istället för att börja flaga och bli ful och är lätt att bättra på. Nackdelen är att det tar tid för den att torka.
 
Skriver under på att det är en vettig bok i sammanhanget.
 
Här hittar du en beskrivning på nätet också.
 
Jag var ju tvungen att låna hem den efter tidigare debatt om hans böcker ;) Jag tycker att den är ok, fast jag har inte bestämt mig om jag ska måla köksgolvet eller ej ännu.
 
Kan man även måla en hel trappa med linfärg? Borde ju vara bra med den sortens färg eftersom den antagligen håller bättre. Man säger ju att linfärg gulnar när det blir för mörkt, och ett trapphus och en hall är ju inte det allra ljusaste du kan hitta alla gånger :). Men det kanske inte syns så mycket när jag ska måla i grå färger.

Förresten...finns det grå linoljefärg? Man bryter den till grå på något sätt misstänker jag :)
 
Absolut finns det brutna linoljefärger.
Kolla på tillverkarnas hemsidor - de jag har erfarenhet av är Allbäck (Ystad) och Ottosson (Genarp)

Att det skulle gulna är ny information för mig men så kanske det är, någon annan?

Generellt kan man nog säga att det finns mycket desinformation om linoljefärg då de stora färgbolagen inte tillverkar den för att man tjänar så mycket mer pengar på vattenbaserad och oljebaserad färg.
 
Det är sant att linoljefärg kan gulna i mörka utrymmen. Det har vi själva erfarenhet av. När vi rev ner takpappen i vår bagarstuga var taket målat i en grönaktig färg (trodde vi). Nu - efter ett år i ljus - syns det att det är kimrök i vitt, alltså drar åt gråblått. Men jag tror att det mest handlar om utrymmen som aldrig utsätts för dagsljus, typ skåp och garderober.

Själv har jag mest jobbat med Gysinges färger och med deras brytsystem kan man få fram underbara grå nyanser.

Jag ska tillägga att det framför allt rör sig om vit linoljefärg. Bryter man färgen upplevs inte gulningen lika mycket.
 
Redigerat:
frolsson skrev:
Att det skulle gulna är ny information för mig men så kanske det är, någon annan?

.
Ja, så är det. Det är linoljan. Du märker det även om du har linoleumgolv som du har haft en matta liggande på en längre tid. Gult under. När du tar bort mattan efter en tid så syns inte längre var mattan legat. P.g.a. linoljefärgens gulning brukar man inte måla med obruten vit inomhus utan bryta den lite. Då blir gulningen mindre synlig. Men visst, även grå färg gulnar om det inte kommer ljus till.
 
Det kanske inte är en bra färg att använda då? Vill ju inte att min trappa ska bli gul :)
Finns det andra miljövänliga gamla sortens färger som man kan använda?
 
Klart det blir bra! Det gulnar marginellt om du bryter den, det är inget man ser men blotta ögat. Kika inne på måleriforumet så har du en ttråd om linoljefärg i trapp med bild!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.