Ngn som har erfarenhet av att pruta på räntan vid bolån?
Var ska man börja?
Hur fräck kan man vara?
 
Man kan väl iof vara hur fräck som helst - det kluriga är väl att vara tillräckligt fräck för att få bra ränta men ändå verka seriös :)

Ett bra upplägg brukar väl vara att förhandla om att ta över allt till en bank (lönekonton, besparingar, kanske tom fonder), och kanske dessutom ställa två eller flera banker mot varandra.

-K
 
Nu har ju både min sambo och jag redan samma bank
 
Då kan ni testa med en annan bank. :)
 
Ert första misstag är att bara ha en bank. Det är bra att ha en relation till flera banker, som alla vill ha ens affärer. När någon erbjuder tillräckligt bra villkor och man tycker att den är bra även på andra sätt, så kan man gå med på att flytta alla affärer till den.

Men, det är ju aldrig försent att börja skaffa fler banker än en.
 
Jag är ingen expert, men här kommer några rekommendationer enligt mina erfarenheter:
Kolla först med ett stort antal banker (begär gärna in offerter, men gör det samtidigt) och snäva därefter ner er till ett mindre urval som har en vettig räntenivå och/eller visar förhandlingsvilja. Träffa de intressantaste bankerna och försök ge ett förtroendegivande intryck. Spela därefter ut bankerna mot varandra, dvs fråga er nuvarande bank om de kan erbjuda en riktigt bra ränta eftersom ni båda är kunder sedan länge. De kommer sannolikt att ge er ett rätt uselt förslag som ni sedan får fråga bank B om de kan bjuda under. Ta B:s bud vidare till bank C osv. Ta några varv till, tills ni tröttnar, era kontakter på bankerna tröttnar, ni känner att de är helstopp. Försök få buden enligt vissa specifikationer, så att de går att jämföra med varandra. Bankerna kommer sannolikt att säga något i stil med att de kanske inte har den allra lägsta räntan, men däremot förmånligare villkor vad gäller, låneskydd, topplån, avgifter, sparande osv, för att göra det svårt att jämföra. Går det trögt kan ni kolla alternativa vägar att sänka era kostnader, t ex något högre ränta, men samma ränta på topplånet som på bottenlånet. Slutligen får ni väga olika för- och nackdelar mot varandra. Kanske är tillgängligheten viktig (jag är t ex inte intresserad av att ta en nummerlapp på Swedbank eller Nordea) eller så får ni stort förtroende för en viss bankkontakt, vilket kan vara väl så viktigt. Var inte rädda för att byta bank, det är busenkelt och inga banker belönar trogna kunder! Var inte för snäll, utan ställ krav och ifrågasätt, men på ett vänligt sätt!

Personligen skulle jag gärna ha räntan knuten till STIBOR (ännu hellre till Reporäntan, men det är nog svårt), men mitt intryck är att bankerna inte gärna går med på detta.

/Pontus
 
Tackar för tipsen!
Ja, det är verkligen en djungel man ska igenom. Bara på med blåstället och iväg till banken.
Vi SKA bygga inom ett år!
 
Är det vanligtvis den rörliga räntan som man diskuterar och spelar ut bankerna med eller är det de bundna räntorna, eller helt enkelt alla?
Man är ju helt "färsk" vad gäller sådana här frågor. Har ju bott i hyreslägenhet hela livet.
 
Vet du inte hur du vill binda lånen kan du ju begära in offerter för alla bindningstider du är intresserad av, men i nuläget tror de flesta att rörligt är klokast om man har lite marginaler i ekonomin. Någon bank sa till oss att de inte förhandlar om den rörliga räntan, så då gick den banken bort direkt.

/Pontus
 
Att förhandla om rörlig ränta är meningslöst, på några månader har ev rabatt försvunnit, INGEN bank kopplar din ränta till styrräntan eller liknande. Swedbank är hopplösa , Nordea försöker hålla nivån första året.
 
inte heller SEB...
 
Klart du ska förhandla om den rörliga räntan. Om du får 0,5 procentenheter rabatt på deras officiella rörliga ränta, så följer den med när banken höjer och sänker. Det är olika hur lång tid rabatten gäller. Framför allt det senaste halvåret har det varit en hel del småhöjningar av den rörliga räntan som gjort att många tycker deras rabatt mer eller mindre försvunnit. En fördel med rörligt är att du bara kan byta bank om banken missköter sig.

/Pontus
 
Tala om för banken hur du/ni vill ha det, föreslå vilken ränta som ni är villiga att betala. Vi hade i vintras ett möte med vår bank, SEB där vi talade om vilka vilkor vi kunde tänka oss, med riktigt gott resultat. Se till att vara hyffsat påläst vad de andra bankerna har för räntor.
 
Jag hade ett möte med banken förra veckan där jag fick ner räntan endel.

Jag la fram att jag var där för att avsluta deras tjänster för att byta bank och så började förhandlingen. Detta var inget tomt hot utan jag var helt inne på att byta. Dock hade jag inte för avsikt att flytta lånen utan endast mitt lönekonto samt sparpengarna, men det utelämnade jag ur diskussionen...

Fick i denna förhandling även gratis internetbank ett år samt nya visakort kostnadsfritt under resten av året, många bäckar små....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.