Hej på er!

Vi har ett Hjältevadshus Mårbacka (Mogården) som vi tänkt börja inreda övervåningen på. Vi har valt den helt tom, ingen isolering heller.
Någon som isolerat/inrett övervåning på Hjältevadshus som har några bra tips? Kostnader?
Tacksam för svar...
 
Har tyvärr inget svar på din fråga. Men jag tänkte bara göra ett litet inlägg ändå. Vi har nämligen precis byggt ett Mogården med oinredd övervåning. Men vi valde att isolera den. Det är ett h-vetes jobb att göra själv och det är inte speciellt mycket pengar som man tjänar på det. I övrigt är det tomt. Ska bli spännande när vi drar igång med det.
Lycka till och hoppas att du får något svar på din fråga.
 
Vi gjorde valet att göra allt själva eftersom vi kommer att få mycket hjälp av nära och kära. Ett sätt för oss att lägga de pengarna på något annat till huset just då. Men vi är väl medvetna om att det kommer bli mycket slit innan det är klart. Samtidigt är det kul att veta att man gjort det själv...
 
Helt rätt. Det finns massor av roliga saker att lägga pengarna på. Isolering är ju inte speciellt roligt, så jag förstår ert val.
Att vi valde isolering beror på att jag har gjort det arbetet en gång och jag ville inte göra om det. ;)
 
Vi beställde vårt Nygårds med isolerad övervåning och allt byggmaterial - i och med det så är väl förutsättningarna ganska så annorlunda för oss.

Jag och min far började i mitten av november med byggandet och räknar med att vara klara i början av mars. Det som vi båda noterat är att allting löper mycket smidigt. Även de hantverkare vi haft för att dra el och bygga bastun har anmärkt på att det är ovanligt lätt att jobba i huset, så det är inte så mycket tips jag kan ge egentligen! ;)

Förutom ett och det gäller såklart vid alla byggen: tänk noga igenom vad du kan sätta i väggarna förrän du skruvar fast dem för gott! Själv har jag dragit högtalarkablar eftersom jag vill ha ett par småa högtalare strax under taket mot en vägg. Kablar till satellitdisken går i väggarna. Om du använder gipsskivor i väggarna så kan du montera olika typer av skivor bakom gipsskivorna så att du har något att skruva i om du vet att du tänker sätta upp tyngre saker, etc. Brandalarm, rörelsedetekterorer, nätverkdragningar, rör för att kunna lägga snören i som du sedan kan använda för interkom med hjälp av två oboyburkar. You name it!

/Krister
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.