Jag har tyvärr fått några glipor (i innerhörn) när jag satt upp gips i mitt blivande badrum. Har fått för mig att det bästa är att fylla ut hörnet med latex/akrylfog. Är det några problem med detta om man skall lägga golv och väggmatta därefter?

Eller finns det något snabbtorkade man kan använda? Golvet skall läggas om 5 dagar.

Har varit på diverse byggvaruhus och fått mängder med konstiga svar så vore tacksam för lite råd och mentalt stöd...
 
Latex/akrylfog, cement- eller gipsbaserade spackel är det som gäller. Ska det vara matta över sagda springa så tror jag att även våtrumsspackel går bra.
 
jon_h skrev:
Latex/akrylfog, cement- eller gipsbaserade spackel är det som gäller. Ska det vara matta över sagda springa så tror jag att även våtrumsspackel går bra.
vet inget om våtrum, så risken är att nedanstående är olämpligt där, annars rekommenderar jag det för samma typ av jobb:

Gipscement. Torkar på 45 minuter och drar ihop sig en bråkdel av latex, lätt att slipa.

--- Mats ---
 
darsan71 skrev:
Jag har tyvärr fått några glipor (i innerhörn) när jag satt upp gips i mitt blivande badrum. Har fått för mig att det bästa är att fylla ut hörnet med latex/akrylfog. Är det några problem med detta om man skall lägga golv och väggmatta därefter?

Eller finns det något snabbtorkade man kan använda? Golvet skall läggas om 5 dagar.

Har varit på diverse byggvaruhus och fått mängder med konstiga svar så vore tacksam för lite råd och mentalt stöd...
Jag skulle göra om med nya skivor så att jag blev helt nöjd! De bitar som blir över av skivorna du misslyckats med kan alltid användas till nåt annat. Skippa bonntrixen.
 
Tackar för alla tips. Nu vet jag hur jag kan göra.
 
oskis 123 skrev:
Jag skulle göra om med nya skivor så att jag blev helt nöjd! De bitar som blir över av skivorna du misslyckats med kan alltid användas till nåt annat. Skippa bonntrixen.
Nu vet jag ju inte hus stora springor vi pratar om här, men upp till 10-15 mm som fylls med ovanstående kan inte anses vara bonntrix. Det finns inga risker med det.
 
Någon som VET vad man kan ha för typ av spackel för skruvhål, skarvar på vanlig kartonggips i badrum(förstås) om man ska ha våtrumsmatta på både vägg och golv?

Behövs verkligen våtrumsspackel om nu mattan är ångtät?

Behöver man armera hörn, vägg-golv med remsor eller räcker det att fylla ut alla glipor med våtrumssilicon alt. gipsspackel där liite större glipor är?

Fick göra ett aningens större hål i golvspånet pga pvc röret för inkommande vattnet för att komma över ventilkopplingen, springan är ca 15-18mm större runt om, vet inte exakt hur jag fyller ut den glipan utan att det rinner ner i bjälklaget, har petat runt lite lin så länge, tips?
 
Mikael_L
Mats Bengtsson skrev:
Gipscement. Torkar på 45 minuter och drar ihop sig en bråkdel av latex, lätt att slipa.

--- Mats ---
Vet inte heller så väldans mycket, men helt klart känns det som att gipscement borde lira bra ihop med ... GIPSskivor .... ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.