Jag önskar att någon kunde komma och säga "Lycke, DET HÄR huset ska du välja och den HÄR prefabfirman passar dig utmärkt och jag BESTÄMMER åt dig att du ska lägga huset i öst-västlig riktning!" Alltså, här står jag och ska göra mitt livs största affär alla kategorier - ett stort och dyrt hus på en liten och dyr tomt - och jag blir helt knollrig av blotta tanken på att jag måste VÄLJA.

Innan tomtköpet var allt så himla kul. Jag skissade på hus och hade tusen idéer om hur det skulle se ut. Nu känner jag mest ångest. ALLA husfabrikanter verkar vara skojare och opålitliga, husen möglar, grunden får fukt, golven spricker och det drar kallt genom väggarna. Hur i hela fridens namn ska jag VÅGA välja husfirma och sedan stå för det?!

Jag tittar på Götenehus och Trivselhus men en hel del andra också. En hel del, förresten, innebär varenda länk till hemsidor som finns här på forumet. Jag har bergis gått igenom ett 40-tal hemsidor med prefabhus. Det är inte alldeles lätt att hitta någon som vill bygga ett sånt hus vi vill ha - och då börjar jag noja för det också. Ska man be dem rita om ett befintligt hus? Kostar det massor om man ändrar deras skisser (invändigt OCH utvändigt)?

I månadsskiftet blir tomten vår och då måste vi börja GENAST: riva byggnaden som står där nu, ansöka om bygglov, kanske hinna fixa en grund innan vintern smäller till. Jag får totalpanik. Kan man säga upp sig från jobbet (nej, då har man inte råd med nya huset!) och lämna bort de tre glina (NEJ, mamma kan man inte välja bort att vara!) och bara ägna sig åt husbygge och ritningar (SÄG JA!!!)?

Ville bara skriva av mig lite och höra om det finns fler som är tämligen NÄRA att köpa ett prefabhus och resonerar fram och tillbaka just nu.
 
Du, man behöver inte vara i startgropsdelen av PROJEKTET för att ha den där ångesten. Den slår till lite titt som tätt unde resans gång. Iaf för mig.

Vi var i samma sits, ville ha fart på processen. Visste vad vi ville ha men samtidigt inte. ;)

Vi gick helt enkelt på den firma som visade sig seriösast under offertförfrågningarna. Prisskillnaden är i sammanhanget otroligt liten. Om man nu jämför Granny Smith med Granny Smith. Det är där det svåra är. Ha sedan inga förhoppningar att säljaren kommer visa något intresse av er som kund när "allt" är fixat, dvs beställningar på hus gjorda, entreprenadkontrakt påskrivna (om ni nu inte lyckas få till en totalentreprenad). För när det är fixat har säljaren redan fått sina pengar.

Det jag har lärt mig är att vara påläst men att inte dra allt för mycket egna slutsatser, använd kunskapen till att "granska" entreprenörenerna snarare än tala om för dem vad de ska göra. Ge samtidigt hantverkarna/entreprenörerna lite lina så de får lösa de problem som uppstår på sitt sätt men visa dig intresserad, utan att ställa en massa krav. Iaf initialt. Var dock tydlig från början att "så här jobbar jag" så entreprenören förstår att du inte är en kund som han/hon bara kan köra över hur som helst. Det sista kan vara svårt när entreprenörerna med dagens tryck på marknaden kan vara lite nonchalanta och bara kör sitt race. Men det gäller att stå på sig.

Lycka till och kom ihåg att de allra flesta husbyggarprojekt går bra, även om det alltid blir problem på vägen.

// Jocke
 
Lycke skrev:
Ska man be dem rita om ett befintligt hus? Kostar det massor om man ändrar deras skisser (invändigt OCH utvändigt)?

/QUOTE]

Hej

Vi har byggt ett prefab hus och utgick från ett av tillverkarens typhus som hade rätt yta på plattan och stämde överens med det hus vi skissat på själva. Sedan ändrade vi helt fasaden, fönster, väggliv, taklutning, planlösning mm för att få huset precis som vi ville ha det. För alla ändringarna fick vi betala 10 000:- i omritningskostnader för ritningar etc. Utöver det så tillkom naturligtvis eventuella kostnader som våra ändringar medförde i förhållande till typhuset. I slutändan så kostade det väldigt lite att få huset precis som vi ville ha det och under arbetets gång hade vi också mycket bra kontakt med hustillverkarens arkitekt som hjälpte till och även kom med förslag under arbetets gång får att få ett så bra slutresultat som möjligt.
Ett tips är att utgå från ett befintligt typhus och sedan göra alla förändringar på det. Vi lämnade först in våran skiss till husleverantören som räknade ett totalpris på denna och priset för detta blev betydligt högre än när vi sedan utgick från ett befintligt hus och ändrade detta för att passa våra önskemål.
 
Vi har ungefär samma erfarenhet som "mr_bygg". Utgick från yttermåtten på ett prefabhus som passade vår tomt och ritade om hela interiören. Tog sedan denna skiss till andra leverantörer också för att få referenspris men det blev "billigast" (minst dyrt) hos den husleverantör vi utgått från. Vi ville dessutom ha totalentrepenad så då var antalet begränsat. Vi började dock för flera år sedan och har lugnt plöjt hundratals kataloger (de kommer ju nya nästan varje år) samt tittat på lösvirke mm. Den fasen var nog den värsta för då visste vi inte vilken tomt vi skulle få köpa (om vi nu fick köpa). När väl tomten var klar föll det mesta på plats. Men måste säga att vi var lite tokiga och gick på magkänsla över vilken säljare vi trodde skulle orka med och vara intresserad av hela processen med egenritat hus.
Paniken om man valt rätt etc kommer dock naturligtvis då och då. Om två dagar är det husleverans och då får vi veta lite mer.

PS Tänk på att om ni skall riva måste ni ansöka om rivningslov också
 
Vi ritade huset helt och hållet själva. Sen skickade vi en kravspec med allt som huset skulle vara utrustat med, in i ganska små detaljer. Sen fick hustillverkarna ge oss offerter. Efter några vändor förhandlingar med prutning mellan de olika tillverkarna slutade vårt hus på en prislapp långt under kataloghusen. Säljarna är sugna på att sälja eftersom merparten av deras lön är provision! Med en sviktande marknad blir det nog ännu bättre!
 
Tack för många bra svar! Jag har hittat ett hus vars planlösning jag gillade i stora drag, sedan scannade jag in husföretagets ritning från nätet och suddade ut allt krafs (möbler, texter, växter osv) från skissen genom att lägga in bilden i Photoshop. Retuscherade allt så det blev rent och snyggt. Sedan flyttade jag några väggar, satte innerdörrar lite annorlunda, tog bort ett onödigt fönster, insåg att en glasveranda är väldans dyr och inte särskilt användbar (sudd, sudd) och fick ett helt okej hus som efter många skisser i Photoshop inte längre var så likt det ursprungliga förslaget.

Funderar på om jag bara ska be husfabrikanten att rita om sitt prefabhus på MITT vis eller om jag ska lämna in skissen till fler för att fråga om de kan göra något av den. Där finns ju bara en planlösning, inte en massa tekniska ritningar som jag antar att de egentligen betalar dyrt för att få av någon byggnadsingenjör.

Vi har också en sanslös lista med MÅSTEN som jag vill skicka med: isolerade innerväggar, arbetsrum i det mörkaste hörnet (N-Ö, verkar det bli), rejält kök men ingen köks-ö, grovingång med plats för all vår sportutrustning, funktionell tvättstuga i anslutning till grovingången, skjutdörr mellan kök och vardagsrum osv. Jag har FÖR många idéer, känns det som, och jag misstänker att jag kan anses vara en rätt jobbig typ.

När jag läser era inlägg inser jag dock att jag KAN vara rätt jobbig fram tills alla kontrakt är skrivna och pengarna betalade. Det verkar som att även ni har varit rätt krävande?! Och som JBa skriver så måste man vara lyhörd och flexibel också, utan att låta dem trampa på en.

Egentligen är det kul och det kommer nog att gå bra men det är så stort och ansvarsfullt, det här.
 
Usch, vi vet heller varken ut eller in känns det som! Vi har hittat ett kataloghus som vi gillar, men tänk om det inte blir bra? Och borde vi byta plats på entre och groventre och hur mkt dyrare blir det och hur ska huset ligga på tomten och får vi bygglov för det och tänk om vi inte får köpa tomten fastän vi har muntligt löfte och har vi råd och hur kan vi få ner priset, ska vi köpa stomrest men vem ska bygga ihop det och har vi råd med nyckelfärdigt och hur ska jag kunna sova gott om nätterna med ett så stort beslut hängande över oss???? 1000 frågor och är det verkligen så smart att bygga nu?
Men nån gång måste man ju hoppa och varför inte nu? Men visst är det jobbigt!
 
Hm, läste alla svaren igen och inser att jag nog ska vara lite jobbigare för att få som jag vill. Brukar inte innerväggar vara isolerade tex? Det måste dom ju vara!
 
Det måste de väl inte, men visst är det bra om mellanväggarna är isolerade.
 
Jobbig är nog mitt mellannamn när det kommer till att vara kund. :) Men OJ så många gånger det har behövts!! Husföretagen vill bara bygga dig ett hus så billigt som möjligt - det är inte samma sak som så bra som möjligt. Jobbig behöver man fortsätta vara även efter kontraktsskrivningen! Du är kund, de vill sälja till dig - du är den som betalar flera miljoner - då måste det faktiskt få bli på ditt sätt. I en sviktande konjunktur är det faktiskt din marknad - låt dem kämpa om de vill bygga ert hus.
Vi ändrade på massor! Egen ritning, egna material trots totalentreprenad, egna krav på konstruktionen, extra isolering i innertak, nya skivor och fuktspärrar i badrum, ändingar i kontraktet o.s.v. Kör på!
 
Då ska jag oxå skaffa mig ett mellannamn...kan jag ta jobbig, jag med? ;-)
Så vad skaa man tänka på då?
Råspont i taket
isolerade mellanväggar
vad ska man tänka på i badrum tex?
mer?
 
Jobbig är vi många som är ;) men jobbigaste tycker jag är att jag måste dubbelkolla och kontrollera att det vi beställt eller bestämt levereras.

Så när ni väl kommit igenom stadiet med alla miljoner val, där tapet och kakel är de enkla (!), kommer man till det där att alla inblandade faktiskt läser ritningar, PM och kontrakt.

För att inte förhållandet till dina nära ska krascha eller du/ni ska vägga är det viktigt att ge sig tillåtelse att faktiskt släppa bygget helt och hållet då och då för att andas. Det är svårt!

Kör hårt och försök att inte stressa fram besluten. Stressade beslut kommer ändå i massor senare.......
 
Tog oss iaf 6 månader av letande. Vi var nära på att ge upp för vår budget sprack alltid. Till slut sa det bara PANG så var det en deal inom några dagra och påskrivet och nu väntar vi på bygglovsansökan. (blev ett väldigt modifierat Eksjöhus Längtan).

Ha inte så bråttom, låt tiden ha sin gång och dagen kommer när ni hittar exakt det ni vill ha. Det kommer ut nya hus varje år.
 
Det finns många bra trådar som tidigare beskrivit vilka tillval som kan vara bra att göra:
Bl.a. spån/OSB och ioslering i väggar
alufönster
steljudsisolering mellan våningarna
radonrör under plattan
minst 300 mm cellplast i plattan
nätverk i huset?
förberedelse för braskamin?
bättre värmelösning än standard FLVP
extra varmvattenberedare?
fullhöjd skåpsinredning i kök?

Detta var bara några förslag på bra grejer, och långt ifrån alla andra tillval som är "roliga" tillval.
 
Det är en jobbig process att bygga hus, även om man anlitar en husleverantör och någon som gör jobbet.
Trots standard får man göra hundratals val som man måste leva med, ångest. Sedan undrar man om huset blir klar i tid, ångest två. Sedan blir det tillval för man passar på och då undrar man om pengarna räcker, ångest tre.
När man väl har flyttat in och allt borde kännas förträffligt så hittar man fel. Man vill ju ha en fin slutfinisch; den snea tröskel vill man ha utbytt osv. Ångest igen.
Det är en jobbig process att ge sig in i trots prefab och man måste ha skinn på näsan.
Snart kommer jag att luta mig tillbaka och vara nöjd, jättenöjd.

Vi valde ett prefab hus som leverantören ritade just för oss. Om det kostade oss mera tror jag inte då kvm var det samma som för deras kataloghus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.