Nu har jag fptt reda på att jag har en extremt låg elförbrukning.
Förutsättningarna är. Bor mitt på Småländska höglandet, huset är från runt 1900 nångång och är på ca220kvm med uppvärm källare. Värmningen sker med vedpanna. Har även lite bonneri, vilket innebär lite el som går åt till det, tex värmekabel och värmekopp till vattnet till djuren. Rikligt med lampor både inne och ute.
Lagar massa mat och bakar hemma. Kör med lågenergilampor

Gör av med 5000kwh om året och på Vattenfall sa att "normal" huset på 130kvm utan eluppvärmning gör av med minst 7000kwh. Känns bra
 
Den NORMALA förbrukningen av hushållsel ligger mellan 5000 - 15000kWh. Några få ligger över och under men det är inte många
 
Vi gör av med 11000 kWh/år i hushållsel, kände att det behövdes lite balans i diskussionen.
 
Generellt så har ni alla sjukt låg förbrukning. Har visserligen bara haft mitt hus i ett halvår men den beräknade elförbrukningen är 27000 kWh med jordvärme. I sommar har jag snittat 1500 kWh/månad.

Huset har boyta på 118m2 och källare på 150m2
 
Köpte mitt hus av farsan förra året, vet att det är svindyrt men det är självförvållat mycket av det. (Bild finns på min profil) Ligger på ca 38000 kWh, men då får man inte glömma bort att jag har en pump till poolen som går 24/7 under sommaren och drar ström då. Vattenburen el i huvudbyggnaden. Luftvärmeväxlare på lillstugan, men har oljefyllda element där vid behov (samt för att kunna ha grundvärme när stugan inte används, lägsta ställbara temp på växlaren är 18)
Men givetvis drar all elektronik en hel del. Datorer etc. står igång dygnet runt året om, och de är inte i vila direkt, samt att jag kanske håller lite hög innetemp än nödvändigt.
För övrigt kan konstateras att en 6 kW elpatron till poolen drar en hel del el om den jobbar på max...
 
Jag tycker vi har väldigt låg förbrukning, men elmätaren är ny så det är inget skumt med den :) Enplansvilla på 170kvm boyta i Stockholm, förbrukningen ligger på runt 16.000 KWh:
-40-50cm isolering på vind
-10 cm isolering i ytterväggar
-50/50 treglas/tvåglas
-Luftvärmepump + vattenburen golvvärme som drivs av elpanna (värmer 50-60 kvm)

Alla vitvaror är A/A+,varmvattenberedare är ny. Skönt att inte lägga alla pengar på elräkningar....
 
Även år två fick vi liknande förbrukning på strax under 9000kWh totalt (uppvärmn, hushel, varmvatten) MEN......
..... för några veckor sedan fick vi en ny fin fjärravläst elmätare och denna går lite fortare..... Har kollat dagligen nu i 3 veckor och vi ligger då runt 60kWh/dag att jämföra med de två tidigare decembermånaderna då vi låg i snitt på 30kWh/dag.
En fördubbling alltså! Tyvärr verkar det ju mer rimligt och jag vågar inte klaga hos elbolaget för då kanske dom vill ha retroaktiv ersättning.
Kommer nog sätta in en luft/luft värmepump. Det jag tjänat under 2.5år på gammla elmätarn bekostar lätt denna.
Är väl ingen ide att bråka med tidigare ägaren heller om dålt fel?
 
Det verkar vara så att dom nya mätarna mäter bättre.Tyvärr.
Man får försöka att snåla istället
Jag räknade ut vad min dator med tillhörande utrustning har för standby förlust.
465 kWh per år.
Tvättmaskinen vill ha 43kWh per år när den inte gör någonting.
 
Hur har du kommit fram till dessa höga siffror?
 
Jag anade det, jag vet inte varför de beter sig så om det är en billig elmätare typ Kjell & Co. de visar fel när det är en oerhört liten effekt. Någon annan kan säkert utveckla varför. Det stämmer inte i vilket fall som.
 
Det är en mätare från clas O. Clas O tekniker som jag pratat med säger att den mäter bra över 5w.
Så jag gissar att förbrukningen på datorn stämmer rätt bra
 
På tal om prylar som är elbovar...

Fick öl över i min draftmaster efter helgens party och ställde in den i skafferiet som är 1,8*3,6 m. Kunde konstatera efter någon dag att temperaturen hade stigit där inne så jag tog fram mätaren.

Den lilla f_n drar konstant 69 watt ??? Det motsvarar 604 kWh/år!? Det är ungefär vad min kyl och frys drar tillsammans!!! :eek: Jä... dyr öl om den får stå på längre tid.:(
 
Öl över efter ett party??? Har aldrig hänt här hemma.:D
 
Var hade du partyt? Iogt- nto lokalen? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.