Vi har fäst stolpar på 70x70 som sitter med 110-111-112 cm avstånd på altanen.

Vi hade tänkt att skruva liggande ribbor på utsidan stolparna och ha en överliggare överst.
Vi har dock börjat tänka om och funderar på att bygga ett lite mer traditionellt räcke med stående brädor.

Problemet är nu att stolparna sitter med olika avstånd runt altanens olika långa sidor.
Alltså på ena sidan altanen sitter stolparna med 110 cm och på andra sidan 111 cm, tredje sidan är det 113 cm avstånd. på sista stället och avslutet på altanen fick det bli ett avstånd på 150 cm.

Om man ska fästa stående brädor som räcke sneskruvar man väl in två ribbor mellan stolparna och "fäller in" 22mm brädorna därimellan. MEN då krävs det väl att man har LIKA avstånd mellan stolparna?
´
Någon som förstår min beskrivning och dilemma? Kom Gärna med förslag på hur vi skulle kunna gåtillväga för en lösning!

Med Vänliga Hälsningar
 
Förstår inte varför olika avstånd mellan stolparna skulle ställa till problem.
kan du inte fälla in en liggande regel längst upp tex 45-70 och en nertill, sen skruva stående brädor i reglarna ? den övre reeln funkar ju bbra att skruva överligaren i i så fall. avståndet mellan stolpana spelar ingen roll bara att anpassa de stående brädorna till avståndet om mellanrumet skiljer nån mm är det ingen som ser.

kanske fattat fel sorry i så fall
 
Jag har också av olika skäl lite oregelbundet avstånd mellan stolparna (större variation än du). Det blir inga problem om man ökar avståndet mellan brädorna med 1-2 mm för att täcka upp meravståndet. Syns inte. Har man större avståndsskillnad, kan man dessutom lägga till en extra bräda, det tänker man inte heller på, i vart fall inte om det är på olika sidor av altanen.
 
fb9200831711P5e6d.jpg

Så här gjorde jag mitt räcke runt pool/altan (överliggare ej monterad på bild), det diffar ju nån/några cm imellan stolparna men det är ju bara att justera vartefter så det blir någorlunda.
 
Tag_H:
Du har fattat det rätt! Jag tittade på en film från byggmax som beskriver samma sak som du, det klart att det inte är några probem! Ibland är man snurrig!

Tack ska du ha!
 
Jojjeblom! Tack för bilden, Det är lättare att se på bild!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.