Hej!

Skulle vilja veta hur ni tänker/har gjort när det gäller skattereduktionen på 30% av räntan. Finns det några nackdelar eller risker med att skattereducera och hur går det till?

//Impossible
 
För det mesta behöver du inte göra någonting alls. Utgiftsräntor för bolån finns normalt redan ifyllt i din deklaration och det skulle krävas en aktiv handling för att ta bort räntorna.

Det finns ingen anledning att ljuga i deklarationen för att missa avdraget.

Om du vill tillgodoräkna dig avdraget varje månad när källskatt dras från din lön ska du ansöka om ändrad beräkning av skatteavdrag (jämkning), använd då blankett SKV 4302.

Så länge din ansökan stämmer överrens med hur dina inkomster och utgifter under året ser ut så kommer du då betala in rätt belopp skatt varje månad och slippa låna ut pengar till skattemyndigheten till dålig ränta för att få tillbaka det som skatteåterbäring. Givetvis gäller dock att om du underskattar dina inkomster så kommer du få betala in mer i skatt än jämkningen säger.
 
Givetvis gäller dock att om du underskattar dina inkomster så kommer du få betala in mer i skatt än jämkningen säger.
Förmodligen en dum fråga, men vad har vår inkomst med skattereduceringen av räntan att göra? Eller menar du det "vanliga" när man betalar för lite skatt på sin inkomst att man då får betala tillbaka.

//Impossible
 
Nu framgår det ju inte om du avser att jämka eller bara undrar hur man får med ränteutgifterna i den vanliga deklarationen, men om du jämkar, så måste du ange både inkomster och utgifter i förväg för att då få källskatt dragen på din lön som motsvarar detta.

Om du då sedan tjänar mer än du angett i jämkningen, så kan det ju ske att du betalat in för lite skatt och får då göra en fyllnadsinbetalning.

Om du inte jämkar så är det inget att fundera över, då sker det med största sannolikhet automatiskt, men du får pengarna i form av skatteåterbäring.
 
Riskerna med att jämka skatten på räntan borde väl då minska om man istället låter lönekontoret dra något högre skatt på lönen för att gardera sig eller är jag helt ute och cycklar?

De vänner vi har med hus har valt att inte jämka skatten, har aldrig förstått varför och de själv vet inte heller. Jag anser att det är onödigt, som du Ksund också nämnd, att låna ut pengar till staten utan vinning. Skulle vara intressant att höra hur ni gjort, jämkat eller inte och vad ni har för åsikt i det hela.

//Impossible

P.S Tack Ksund för ditt tålamod att förklara D.S
 
Vi jämkar inte och anledningen till det är att om vi fått 2000 extra i inkomst varje månad så hade de pengarna "försvunnit". Nu får vi 20-25000 kr lagom till semestern varje år, snacka om att man kan ha skön semester då. Javisst om man har karaktär osv så kan man spara men här sköter det sig själv.
 
wertok skrev:
Vi jämkar inte och anledningen till det är att om vi fått 2000 extra i inkomst varje månad så hade de pengarna "försvunnit". Nu får vi 20-25000 kr lagom till semestern varje år, snacka om att man kan ha skön semester då. Javisst om man har karaktär osv så kan man spara men här sköter det sig själv.
Det kan du ju lösa genom att sätta upp en automatisk månadsöverföring till något sparande med bättre ränta än skattekontots. Om du har karaktär nog att inte lämna in ansökan om jämkning torde du ju ha karaktär nog att inte stänga av månadssparandet.
 
Ksund skrev:
Det kan du ju lösa genom att sätta upp en automatisk månadsöverföring till något sparande med bättre ränta än skattekontots. Om du har karaktär nog att inte lämna in ansökan om jämkning torde du ju ha karaktär nog att inte stänga av månadssparandet.
Nja inte för att det spelar jättestor roll när det gäller de summorna men Skatteverket ger mig 0,9% och ett vanligt sparkonto/kapitalkonto i min bank ger mig 0,55% så himla dåligt är det inte.
 
wertok skrev:
Nja inte för att det spelar jättestor roll när det gäller de summorna men Skatteverket ger mig 0,9% och ett vanligt sparkonto/kapitalkonto i min bank ger mig 0,55% så himla dåligt är det inte.
Håller med om att det inte spelar jättestor roll, men det där säger nog mer om hur riktigt usel ränta man får på ett vanligt sparkonto... ;)
 
Javisst är räntorna "dåliga" samtidigt så är det inte många som haft råd att köpa nytt om räntorna varit bättre :)
 
wertok skrev:
Javisst är räntorna "dåliga" samtidigt så är det inte många som haft råd att köpa nytt om räntorna varit bättre :)
Fast jag menade dåligt i förhållande till dagens räntor. Ett vanligt e-sparkonto hos föreningssparbanken ger just nu 1.6% ränta, och då är det inget konstigt med ett sådant konto. På inlåning hos SveaDirekt får man 2.75%, med statlig insättningsgaranti. På riksgäldsspar får man 2% just nu om man väljer rörlig ränta, eller 1.9% för månadssparande. Vid bunden ränta får man högre ränta.

Sedan finns förstås penningmarknadsfonder, som är lika säkra som bank-konton.

Det finns ingen rimlig anledning att ha ett vanligt sparkonto numer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.