Jag var på Fredells i dag och hittade en tapetliknande folie/ tapetsom går under namnet "Easy Cover" som ska kunna användas för att slippa slätspackla tak och andra ytor. Låter ju fantastiskt men hur är der med verkligheten egentligen. Fungerar det eller är det bara trams. Någon som har försökt? Kostar 339:-/rulle, ca 10 m2 /rulle. Eftersom jag, vi inte kan slätspackla gips vore det en bra lösning om det fungerar.
/S
 
Jag vet inte hur bra "Easy Cover" är men liknande produkt som jag använt från Becker's tar inte bort speciellt stora ojämnheter. Däremot så får man en yta som är lika över hela att måla på. Spackel, gips och tapet suger olika mycket färg och man får måla ett antal lager för att få en likadan finish över de olika ytorna. Med hjälp av den här "folie / tapeten" så får man en neutral yta att utgå ifrån. Den tar bort små ojämnheter men att säga att man inte behöver slätspackla och slipa håller inte jag med om. Tycker dock att det är värt att använda map den neutrala ytan.

Henrik
 
Vill bara tillägga att det här är en produkt som är mkt flitigt använd i renoveringssammanhang, det är alltså inget udda sortiment Fredells tagit in (Du hittar den kanske under annat namn på Coop Bygg, Beijer, Bauhaus och de andra). Känner själv flera som använt den, alla är nöjda - har dock uppfattat det som att den visst kan användas istf bredspackling, även om det förstås finns en gräns för hur stora ojämnheter den döljer...

Själv körde jag bredspackling pga mkt grov putsstruktur.

/A
 
Vi använde EasyCover i ett av våra rum som vi bara inte visste vad vi skulle göra med de fula väggarna. Och det blev jättebra! Nu beror det säkert på hur stora ojämnheter man har, men på våra väggar blev det superbra. Det man fick vara väldigt noga med var MYCKET lim. Och våtrumslim. Vi har ett hörn som inte är bra där vi hade för lite lim, men det får vara så ändå tills vidare.
 
Har kört med easy cover i både kök och hall och måste säga att det var mycket bättre än jag förväntat mig, det svalde rejält stora ojämnheter och underlättade arbetet enromt för oss.
Vi behövde inte spackla någonting alls och således inte slipa heller.
Har sedan klistrat på en silverfärgad glansig tapet med gott resultat (är rädd att minsta lilla ojämnhet annars skulle synts genom).
Så jag kan bara tala varmt om den.
 
vi använde easy cover eller liknande på OSB-skivan på en del av köket. Jag kan inte se någon skillnad på de tapeter som sitter över easy cover eller de som sitter på spacklad gips. Instämmer även i att det behövs mycket lim. En annan grej som jag inte tänkte på var att den är en slät glasfiberväv.. förutom gummiskrapan använde jag underarmarna att stryka ut väven med... Rekommenderas inte utan långärmat.. Kliade nåt förbannat!
Lycka till!
 
JA - det stämmer. Kliade som fasiken på händerna!
 
Nån som provat och sett skillnaden mellan Hornbach renoverings tapet och Easy Cover? Vilken är bäst?
Vi har kört en hall och trappväggar (~12-15kvm) med Hornbach grejer och det blev bra, men är inte 100% nöjd.
 
Söker man på EasyCover här på forumet får man ju fram ett helt gäng med trådar om just detta och alla alternativ.
Kan nog dock ge en snabbrecension av de trådarna:
EasyCover verkar vara bäst av alla alternativ, täcker mest.
EC täcker inte alla ojämnheter, se upp med sådant som sticker ut! Håligheter skall spacklas först. En yta som blir när man tex rivit ner en tapet täcker den fint.
SKarvarna brukar bli riktigt fina, ibland har jag spacklat skarven innan jag målat.

Som sagt, den är kanon för att få en bra yta att måla på. Jag har använt ca 100 m2 i mitt hus, och tyccker det är en riktigt fin produkt. Använd långarmat, och ta av dig den tröjjan innan du tex tar på dig en jacka. Använd inte kortarmat, då det kommer klia när du får på dig en jacka eller tröjja, även efter dusch.

Jag har för övrigt alltid betalat 289 kr, verkar vara standardpris i mina trakter. Jag har oxå använt byggmax vävlim, har inte köpt dyrt våtrumslim, funkar iaf!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.