Hej!

Jag bor i ett äldre hus där man någon gång (60-talet?) har klätt in en trappa av trä med grön heltäckningsmatta på både fotstegen och sättstegen. Det verkar vara en mattbit per steg.

Jag vill nu ta bort heltäckningsmattan och förhoppningsvis finna trä i bra skick därunder för slipning och lackering eller målning.

Vilka är era bästa metoder för att få bort mattan? Den verkar sitta fast förvånansvärt bra sin ålder till trots.

Mvh
 
Grattis, Jag har gjort det en gång, i mitt fall var det en rak öppen trappa.
Där mattan var limmad runt stegen t.o.m på undersidan.
Efter ett några dagars pillande och skrapande, så rev jag ner hela trappan, tog ut den i trädgården slog isär vagnarna och alla stegen, skrapade och slipade alla delar för sig. lackade två ggr, limmade ihop skiten igen, monterade trappan och lackade några gånger till.
med facit ihand hade jag nnog övervägt att köpa en ny trappa :)

Det funkarr ju med en enkel rak trapp, en inbyggt svängd så är det nog bara att krypa ner på knä och börra jobba.
 
jobbare skrev:
Jag vill nu ta bort heltäckningsmattan och förhoppningsvis finna trä i bra skick därunder för slipning och lackering eller målning.
Mvh
Vi hade precis samma sak. Hel limmad brun/orange heltäckningsmatta på både plan- och sättsteg i en L-trappa. Det tog en person 3-4dgr att riva mattan och skrapa bort det värsta av limmet.

Bild på hur det såg ut efter att mattan är borta och värsta limkakorna skrapade
http://bp3.blogger.com/_LBBzePYPlsk/R_21VG1cDLI/AAAAAAAAACI/86AMPe4n8s8/s1600-h/2008+03+29+045.jpg

Därefter började jag fin skrapa med alla möjliga verktyg, från mattskrapa till kniv och stämjärn. Efter en dag så hade man kommit 2-3 trappsteg som var "ok" att slipas, men det var ca 12 trappsteg kvar!
Tyckte inte det var värt besväret, hade nog fortfarande idag suttit där 3mån senare och skrapat. Men är man envis så går det. Det slutade med att vi limmade laminat på.
http://adaljan.blogspot.com/2008/08/trappstegen-klara.html
 
Min matta hade de inte varit så noga med limmet på som tur var. Gick rätt smidigt att få bort den. Däremot var det inte så snygg kvalite på virket under mattan, lite håligheter mm. Jag håller på att sätta dit ny matta nu. ( öppen trappa)
 
Hej och tack för alla bra svar!

I vårt fall är trappan L-formad och verkligen inbyggd från alla håll så att demontera den för behandling är tyvärr inget alternativ.

Jag tycker också (dessvärre) att det verkar som att mattan sitter fast riktigt bra, inga tecken på släpp såvitt jag kan se. Jag hade en tanke på att man kanske kan gå på med typ en lackfräs om man bara fått bort det översta mattlagret men det blir kanske bara smet av alltihop.

Laminat (eller nya täcksteg av riktigt trä) är verkligen ingen dum idé - jag kommer att överväga detta om det visar sig hopplöst att få stegen trärena.

Några andra tips?
 
En sak till att överväga...
Nya täcksteg kostar 4-600kr/st. Laminat inkl allt kostar ca 150kr/steg men mer jobb dock (som vi gjorde).
 
Snyggt! Är allt limmat eller finns det spik/skruv någonstans i konstruktionen?! Vilket lim? Hur får man bitarna i spänn vid limmningen (behövs det)? Jag kommer ha exakt samma problem i det hus jag får tillträde till om en knapp månad, därav intresset. Just nu är jag i full fart med att renovera huset teoretiskt :D

/Boro10
 
Boro10, vi limmade allt med PL600. Efter att laminaten var limmade så trampade jag runt på plansteget för att smeta ut limmet under. Därefter var det bara o lägga vikt på det, så en bra serie encyklopedier är bra till hands.
När det väl torkat så var det bara o fila på laminaten i framkant så trappnosen låg emot bra utan nån större glipa.
 
  • Gilla
Iroma
  • Laddar…
gadu^, nu har jag kommit så långt som till er första bild. Dvs trappen är befriad från matta och lösa limrester. Går det att limma direkt på detta eller slipade ni fram träet först? Sitter era sättsteg också med PL600?

/Boro 10
 
Boro10,
Limmet kan sitta kvar, se bara till att det är plant så långt det går. Att det blir skrapmärken spelar ju ingen roll.
Vi skrapade bort en hel del lim, men långt ifrån allt. Sättstegen sitter också med PL600.

När du kommer till när du skall limma, prova med en liten bit och limma fast under tryck och kolla så PL600 är limmet som passar just Er trappa och Era laminat skivor. Ett annat tips jag fick (självklart när vi var klara) var att rugga upp limytan på laminatet innan ni limmar så sitter det bättre.
 
Har gjort samma resa. Lade ner mycket tid på ett trappsteg, Slipade, använde kemikalier, värmepistol mm. Kom ändå inte långt innan jag gav upp. Fick sedan hjälp av en golvslipare som gjorde jobbet för 100 kr + moms per trappsteg, inklusive lackning! (1996). Vi var bortresta när han gjorde jobbet, men jag tror att han använde sin kantslip. Trappan är en U-trappa, ganska bred. Måste varit en ruskigt dålig affär då han t.o.m. slipade sättstegen som var rödmålade. Fick dessutom kvitto!
 
Vi har precis flyttat in i en ny lägenhet och håller på att måla om och fixa vår U trappa. Personerna som bodde här innan oss hade rökt inomhus och fimpat på heltäckningsmattan i trappan, så vi var tvungna att byta den även fast det är en hyresrätt.
Vi skrapade av ungefär 3 trappsteg, det tog en hel dag.
Jag tröttnade och prövade att dränka in mattan i limtvätt. Det fungerade hur bra som hellst!Det gick att dra bort mattan som ett plåster och sen skrapade vi bort resten av limmet med en spacklare. De resterande 10 stegen kom av på 45 minuter. utan att behöva anstränga sig alls.

Jag vet dock inte vad man ska använda för lim för att limma fast den nya mattan? Är det någon som har något tips?
 
  • Gilla
Pandan72
  • Laddar…
Jag har ganska nyligen gjort samma jobb. Jag provade allt men kom fram till att en elskrapa för 349 spänn på Clas Ohlson var den bästa investeringen <http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251239#30-9281>. Väldigt effektiv till att ta bort lim- och mattrester.
Därefter körde jag med en roterande slipmaskin. Ett jäkla jobb och det dammar ner hela huset, men det gick riktigt bra. Jag lackade min trappa, 6 lager vattenbaserad, pigmenterad polyuretanlack, riktigt snyggt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.