Vad är mest prisvärt, mätarskåp med reservkraftintag och överspänningsskydd eller att köpa detta separat i olika kapslingar?


Hittade denna modell på GARO GUM-FR 163-425 men jag fattar inte om man kan komplettera detta med överspänningsskydd.

http://www.garo.se/index.php?id=188&L=0
 
Ser ju ut som om du har DIN-skena i skåpet så, ja det ska gå att sätta i skåpet. Som jag ser det så är det väl bra att ha allt i samma skåp om du är säker på vad du vill ha och inte har tänkt att bygga ut med massa andra grejer sen.
 
Självklart mest värt att ha allt i mätarskåpet.. Varför skulle du vilja ha de utanför om de ryms i?
Konstigt att de inte går att köpa färdigt kit för reservkraftintag med 16A.. bara 32?.. Verkar intressant! Jag har aldrig satt reservkraftintag i en vanlig villa.. bara på bondgårdar..
 
verkar ju som han ska ha ett skåp med 63A huvudsäkringar, så då antar jag att det gäller en fastighet modell större. :)
 
Ah ok.. bara jag som drog förhastade slutsatser att de skulle handla om en liten villa :)
 
Detta gäller en avstyckad gård med flera uthus och idag två abonemang.
Tanken var att slå ihop de två abonemangen på 2X16 A och ersätta dessa med ett 25 A.

Om man köper ovan nämnda skåp så får man ju ett komplett skåp med fyra utgående grupper och reservkraftintag.

Denna variant verkar inte finnas i 25 A version, annars hade det ju säkert varit billigare.

Men jag kan ju säkra upp rejält i detta skåp om jag behöver i framtiden.

Kan man sätta 25 A säkringar på en 63 A plats eller behövs det nån adapter eller liknande?
 
Man stoppar i förminskningar i "propphuvarna". Finns färdiga att köpa.
 
Jag tolkar dessa svar som att mitt förslag är det bästa alternativet?! Eller har någon ett bättre innan jag införskaffar detta skåp?
 
Kolla, innan du köper skåpet, med ditt nätbolag att du får ha ett Gänga III-skåp och ändå 25A, en del bolag verkar inte tillåta det av någon anledning.
Kom också ihåg att du måste ha ett provprotokoll över ett godkänt jordtag.
 
Intressant jag är inne på samma sak...
Vad krävs det för elverk för att driva en IVT 495 panna samt en kyl o frys?
 
Som bax sa kräver många nätbolag att du har Gänga ll om du ska ha 25 A huvudsäkring, sedan brukar det vara så att alla egna fastigheter ska ha ett eget abonnemang, man brukar inte tillåta att man "delar" på ett.
 
är det en gård så borde det ju bara vara en juridisk fastighet tycker man
 
Min fastighet är en fastighet med två hus på, ett vi bor i och ett vi hyr ut sommartid.

Min nätägare säger att det är helt ok med att sätta adapter för att kunna säkra 25A i 63 A sockel.

Vad jag däremot funderar på är hur man får ihop det med ny inkommande TN-S matning , reservkraftintag och ett befintligt TN-C-S system som redan matar några av de andra husen på gården. Det är inget roligt alternativ att byta ut de befintliga matningarna till de andra husen.
Kan man lösa detta på ett bra sätt?

Får man använda inkomande PE ledare i ett TN-S system som PEN ledare och ansluta ett TN-C system mot denna ?

Detta kan ju inte vara någon ny frågeställng då man ofta drar fram 5-ledare till befintliga mätarskåp i samband med att man gräver ner kabel.
 
Det är inte tillåtet att gå till TN-C efter TN-S, så i de fallen när nätägaren drar fram en ny servis med 5-ledare så viker dom helt enkelt undan och isolerar blå ledare för ev. framtida bruk och kör TN-C (enligt EON).
 
och då går det ju inte att köra med TNC system efter reservkraftsomkopplaren med andra ord..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.