I vår vedeldade bastu finns det tre rör (ventiler) bredvid varandra som man kan fälla ner en trälucka över längst ner vid golvet. Det finns också en ventil i taket som man kan dra för en trälucka över.

Rudis som jag är inom bastuområdet så undrar jag vad/hur jag använder dessa. Ska de vara stängda när jag eldar upp och bastar och sedan öppnas när man har bastat klart? :confused:
 
Den nedre ventilen bör alltid vara öppen iaf när du eldar i bastun. Om ventilen är stängd kan i värsta fall syret ta slut i bastun och du kan rentav somna in för evigt. Den övre ventilen kan du ha stängd tills du tycker att du behöver öppna för att det är för varmt. Du bör åtminstone öppna den ventilen när du har avslutat bastubadet.

Principen är att den nedre ventilen där kommer frisk luft in som sedan värms och stiger mot taket där den kan ventileras ut genom den övre ventilen.

Tigersågen
 
Nu är ju inte jag heller ngn expert, men jag skulle i alla fall öppna ventilerna, både i golvet och i taket (diagonalt placerad relativt golvventilerna förutsätter jag?) under uppvärmning och badande. Detta ger ju dels luft/syre till er som badar samt forslar värmen uppåt i bastun.
 
Jepp, ventilerna öppna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.