ska till att isolera övervåningen och dess väggar inifrån på ett hus sen 30talet!

takreglarna är 100x65mm med ca 1200mm mellanrum men det varierar lite...
funderar på hur ja bäst ska kunna få till tjockleken med isoleringen.
läste att folk har spikat på med plåtar på sidorna men eftersom dom här är 65mm bred så blire svårt att sätta 45mm under..
vill ha ca 260mm isolering i snedtaket.mer får helt enkelt inte plats.
luftspalt 20mm sen 20mm cellplast hade ja tänkt sedan ca 240mm isolering
Detta blir 280mm vilket betyder att det måste byggas på 180mm på dom befintliga takreglarna samt dit med nya imellan så det blir cc på kring 550-600mm.
så jag undrar hur jag bäst bygger på dom som sitter där redan?
dom nya blir ju lättare eftersom man drar dit nytt. eller kan ja ha som de är å spika på nya reglar på tvären å sedan ett till lager samma ledd som takreglarna? men då blir de ju 90 + 90 å vette fasen hur ja ska fästa dom??? elelr hur tycker ni ja ska göra?



väggreglarna är kraftiga 120x120mm med ca 1200mm mellanrum
i dom väggarna blir det 215mm isolering och vindpapp längst in mot ytterväggen.
men dom ska även dom byggas på å där blir det 95mm som ska på.
tänkte spika på från sidan på dom typ halvvägs in på grovreglarna så blir det 100ggr lättare å få väggarna helt raka.
måste ja dra dit 45mm tjocka för innerväggens skull eller kan ja nöjja mej med 21mm? eftersom bärningen finns ju redan där. (blir 12mm spånskivor i väggarna) hur många mm in på dom kraftiga reglarna måste ja gå för å få dom nya att fästa bra?
köper ja 145mm reglar så har ja 50mm att fästa dom i. kan de räcka? finns de byggbeslag åt detta?

mycket att fundera på så all hjälp mottages hur ja ska gå till väga
 
Ingen som kan ge tips?
 
Hmm, ingen expert alls men i mina öron så låter 20 mm luftspalt i snedtaket lite väl lite.

I det hus vi håller på att flytta in i har en liknande operation gjorts i 1/4 av snedtaket för några år sen. Där har dom 50 mm luftspalt, men enligt vad jag har hört (efterforskning för resten av taket) så är det 100 mm som gäller nuförtiden (finska byggnormer).
 
haha 100mm.. sjukaste ja har hört!
 
Tycker du det :)

Jo, 100mm är väl nog rätt mycket. Har just läst genom byggbestämmelserna och där nämns inte något mått, endast att det skall finnas en kontinuerlig luftspalt från takfot till vind. Dock kommer jag nog antagligen att köra på 50 mm. 20 låter lite för trångt i mina öron...
 
nu vill ja ha hjälp med hur jag gör med taket,,
isolerar inifrån.
ska jag ha vindpapp inifrån mot dom liggande brädorna som det gamla ethernit taket vilar på?
eller kan ja strunta i pappen å dra dit 20mm cellplast under luftspalten istället?
sen hur bygger ja ut 100x65 takstolarna så ja får dit kring 240-260mm isolering?
 
Enklast möjliga är att göra en lättviktskonstruktion där du hänger upp nya reglar (t ex 34x70) för innertaket med brädlappar längs med takstolarna på lagom höjd. Bestäm gärna vart du ska ha innerväggar i förväg så du kan göra förstärkningar på rätt ställen. Har du gavelspetsventilation och hanbjälkar är det enklast att avsluta med horisontal isolering närmast nocken.

Varför vill du ha cellplast inomhus? 25-45mm luftspalt med oljehärdad board innan mineralull låter förnuftigt tycker jag, men så gjorde man inte på 30-talet.
 
cellplasten tänkte ja ha som vindskydd istället för boarden. samtidigt får ja ju 20mm isolering.. men kom på att de brinner ju rätt bra :(
men ialafall.. hur ja än gör så måste ja skarva på reglarna som sitter där
om ja ska göra som du skriver att dra på 34x70 hängande på ett snedtak..
hur fäster ja dom bäst? kan det räcka med 18mm plywood remsor? eller bör ja ha järnhålplattor?
vill de inte ge med sej då, så det drar neråt med åren så innertaket jollar å spricker då?
sen hur fästa 34mm bredd på dom som sitter där som e 65mm?
 
Vilket virke som helst som inte spricker går bra, hålplattor likaså. Jag kan inte göra hållfasthetsberäkningar, så jag vet ej hur tätt man bör fästa virket. Risken är väl dock att man som amatör överdimensionerar, så hålla kommer det ju göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.