Vi har exakt samma problem, med badrumsfönster och köksfönster. Vi har diskuterat blindfönster. Annars blir det 2-luftsfönster med fyra rutor istället för sex.

Blindfönster - är det någon som har beställt det? Hur fungerar det att få sådana tillverkade?
 
Sophie skrev:
En annan aspekt på proportionerna...som jag inte vet om det bara är min rent personliga (ja det är det ju förstås) eller om det har någon historisk anknytning dessutom är att det är viktigt att varje liten ruta är kvadratisk (nästan iallafall) många fönster idag görs ju nästan kvadratiska i sig med följden att de mindere rutorna i varje båge blir liggande rektangulära. Kanske har det sett ut så på vissa håll i landet förr det vet jag inte men jag tycker att det stör.
Men inte är de alltid kvadratiska. Inte våra i alla fall. Men som tidigare sagt; lokala variationer kan förekomma ;)
Våra äldsta som är från 1844, i NO Skåne, putsat bålehus, är något bredare än höga dvs varje litet fönster är just en liggande rektangel - men inte värst mycket - kanske ryms inom ditt "nästan iallafall". Det är två-lufts med två spröjs. Okopplade med likaledes spröjsade innerbågar.
 
Frolsson: Ja jag skulle tro att de ryms inom mitt "nästan iallafall". :) Att det skiljer lite är vanligt men många fönster idag är väldigt rektangulära...då tycker jag att det stör. Men som sagt jag vet inte om det bara är min rent personliga uppfattning eller om det finns nån djupare förankring i historien.

Jag har väldigt svårt för olika storlek på fönster på en fasad på gamla hus på grund av praktiska problem med planeringen invändigt. Något som jag tycker är mycket viktigt för en äldre fasad är att fönstrena sitter symmetriskt och är likadana. I vårt förra hus löste vi det i badrummet med att ha en tunn spetsgardin innanför glasen så man inte hade insyn. Fönstret kunde då vara lika stort utvändigt som de andra fönstren.

I köket hamnade fönstret ca 15 cm lägre än diskbänken men det gick utmärkt att ställa pelargoner där. Då hamnade det lilla vattenstänk som blev på dem och de blev bara glada av det. :) Det var dessutom skönt att kunna se ut när man stod vid diskbänken. Idag har vi i vårt nya hus ett fönster som börjar ca 30 cm ovanför diskbänken och är bara 35 cm högt. MAn ser inget och det släpper knappt in nåt ljus...finns alltså egentligen ingen vits med det. Jag hade mycket hellre satsat på blindfönster då m man inte kan ha vanliga fönster i samma storlek som de andra.
 
Har bara sett fönster av den typen som är omgjorda till delvis blinda fönster (om man kan säga så). Där hade man i alla fall behållit yttre bågen och sågat av den inre, tappat om den och flyttat upp understycket. Rätt pilligt jobb, men om det är två bågar bara (eller fyra i ert fall) så kanske det är värt det. Jag gissar att man vid nytillverkning gör en nästan vanlig karm och sen, på insidan, sätter ett smalare karmstycke för den mindre bågen också, men är osäker.
 
Sophie: I vårt fall är problemet att fönstret hamnar nedanför badkaret, insyn bryr vi oss inte om då vår granne åt det hållet mest är åkermark. :) Tro mig, jag vill verkligen ha ett fönster som är lika stort som de andra. Uddafönster är det redan i och med att det är en enda luft.

I köket är det egentligen inga problem, utöver det att det är en tillbyggnad och att fönsternischerna blir väldigt djupa på grund av att vi ju vill ha fönstren i liv med fasaden. Eftersom just det är en gavel det rör sig om finns det egentligen inget som stör symmetrin. Det är samma sak där att vi helst vill ha ett lika stort fönster, frågan är bara hur man får bort fukten (det är alltså inte vattenstänk som oroar). Hur löste ni det?
 
Konichiwa girl: Men gör det så mycket att fönstret hamnar nedanför badkaret? Hur mycket handlar det om? Och kommer ni ha enbart badkar eller dusch oxå separat? Vi har ju valt att ha både och just för att det är smidigare med en egen dusch men vi ville ändå ha badkaret. Därför blir det ju inte varje dag karet används men med ett barn idag och ett till på väg så kommer det ju bli flitigare använt... Jag är ändå inte så orolig för fukt...spolar man vatten i fönsterkarmen så får man ju torka upp efter sig, Då tror jag det håller bra länge. Och vi har ju målat med linoljefärg...det står ju emot en hel del väta. Om man torkar upp efter sig blir det ju inget vatten stående och då borde det ju inte heller bli problem med fukt eller?

Annars finns ju alternativet att ha duschdraperi som går runt hela badkaret och som man drar för även förnstret när man badar/duschar. Det finns ju vettiga/snygga att få tag på...och på en rund duschstång blir det fint.

Angående köket så är det ju skillnad när det är fönster på en tillbyggnad/gavel där man inte tänker på det på samma sätt men igen...hur djupt nedanför bänkskivan hamnar nederkanten på fönstret? Eller med djupt menar du på bredden? Vi hade ganska djupa fönsternischer i förra huset. Ca 20 cm var det nog mellan fönster och bakkant på bänkskivan/diskbänken. Men det var ju alldeles utmärkt att sätta pealrgoner där :) Och det blir inte alls så mycket vatenstänk och fukt. Jag var aldrig försiktig (även om jag inte slabbade heller) och tänkte på att inte skvätta och det är snarare en fördel att glaset är en bit ifrån...för stänken når inte riktigt fram då. De gånger det blev spill...så torkade jag bara upp det igen med disktrasan. Nu var vårt fönster riktat mot gatan och det fanns 3 andra fönster på samma gavel så det hade stört markant med en annan storlek...och dessutom såg det mycket trevligare ut med blommor i fönstret än ett mindre fönster.
 
Sophie: Rädd att jag glider ifrån ämnet men har du något tips på vettiga/snygga duschdraperier och rund ställning
 
Anders_Roslagen: Smaken är ju som bekant olika...så vad som är ett snyggt duschdraperi är ju svårt att svara på :) Men som i vårt badrum om vi skulle valt draperi kan jag tänka mig att jag hade tagit antingen ett enkelt vitt i textil. De billigaste är ju oftast väldigt plastiga...men ett som känns som textil är ju bättre. Eller tycker jag det kan vara ganska snyggt att ha ett enkelt billigt genomskinligt i plast (ikea säljer för 12 kr st) och utanpå detta hänga ett snyggt tyg. Men det är ju jättesvårt att tipsa om vad som är snyggt. Vettigt däremot är väl att välja ett med lite kvalité och ett tyngdband nertill så det inte klibbar mot en vilket jag verkligen avskyr....det är därför vi valt halvrunda duschdörrar...och inte har något draperi på badkaret...

Angående den runda duschstången så finns det en äldre diskussion här på bygga hus om det. Där finns en del tips. Men de snygga jag sett är ju dyra...fast så snygga. Jag hade gärna haft en över badkaret bara för att det är så fint :)

http://www.byggahus.se/forum/badrum/62202-rund-duschstang.html
 
Sophie skrev:
Konichiwa girl: Men gör det så mycket att fönstret hamnar nedanför badkaret? Hur mycket handlar det om? Och kommer ni ha enbart badkar eller dusch oxå separat? Vi har ju valt att ha både och just för att det är smidigare med en egen dusch men vi ville ändå ha badkaret. Därför blir det ju inte varje dag karet används men med ett barn idag och ett till på väg så kommer det ju bli flitigare använt... Jag är ändå inte så orolig för fukt...spolar man vatten i fönsterkarmen så får man ju torka upp efter sig, Då tror jag det håller bra länge. Och vi har ju målat med linoljefärg...det står ju emot en hel del väta. Om man torkar upp efter sig blir det ju inget vatten stående och då borde det ju inte heller bli problem med fukt eller?

Annars finns ju alternativet att ha duschdraperi som går runt hela badkaret och som man drar för även förnstret när man badar/duschar. Det finns ju vettiga/snygga att få tag på...och på en rund duschstång blir det fint.

Angående köket så är det ju skillnad när det är fönster på en tillbyggnad/gavel där man inte tänker på det på samma sätt men igen...hur djupt nedanför bänkskivan hamnar nederkanten på fönstret? Eller med djupt menar du på bredden? Vi hade ganska djupa fönsternischer i förra huset. Ca 20 cm var det nog mellan fönster och bakkant på bänkskivan/diskbänken. Men det var ju alldeles utmärkt att sätta pealrgoner där :) Och det blir inte alls så mycket vatenstänk och fukt. Jag var aldrig försiktig (även om jag inte slabbade heller) och tänkte på att inte skvätta och det är snarare en fördel att glaset är en bit ifrån...för stänken når inte riktigt fram då. De gånger det blev spill...så torkade jag bara upp det igen med disktrasan. Nu var vårt fönster riktat mot gatan och det fanns 3 andra fönster på samma gavel så det hade stört markant med en annan storlek...och dessutom såg det mycket trevligare ut med blommor i fönstret än ett mindre fönster.
Efter många och långa diskussioner har jag fått som jag vill: fullstort fönster i badrummet. :) Nej, jag tycker inte heller att det borde göra så mycket. Framför allt när man tänker på hur ofta ett badkar brukar nyttjas. När vi får ungar får vi väl hänga ett duschdraperi för fönstret.

Jag menar djupa som i att fönsternischerna är djupa. Väggen blir ganska tjock, typ 30-35 cm vad jag har förstått. Och fönstren ska ju gå i liv med fasaden. Vår byggare är rädd för att kondensen inte kommer att ventileras bort. Nu klurar vi på hur vi ska kunna få luften att cirkulera där. :)

Både jag och maken är suckers för symmetri så det skulle verkligen inte kännas roligt med olika stora fönster.
 
konichiwa girl skrev:
Både jag och maken är suckers för symmetri så det skulle verkligen inte kännas roligt med olika stora fönster.
Det är verkligen jag och sambon oxå...:) och utsidan är så viktig på äldre hus. Man byggde ju i princip allting så att det skulle vara symmetriskt utvändigt och sen fick man möblera efter det inne...

Jag tror verkligen inte det blir något problem för er med fullstort fönster i badrummet...och som du skriver...det går ju att sätta upp ett duschdraperi om det behövs. Vi har inte behövt det ännu...

Angående köket: men hur djupt blir det då? Alltså hur mycket lägre sitter fönstret än bänkskivan? Varför skulle det bli kondens där? Jag fattar inte riktigt och min sambo är snickare och han ser inget problem med det. Eftersom det är så tjocka väggar dessutom blir det ju mycket plats för just luft att cirkulera...
 
Det är bara någon decimeter det hamnar under bänkskivan, tror jag. Det ska tydligen inte vara några problem. Djupet jag tänker på är karmen som ju blir runt trettio centimeter. Vår byggare är rädd att den fuktiga luft som kommer från diskmaskin och diskho "fastnar" där. Fråga mig inte om teknikaliteterna, det här är dessvärre andrahandsinformation... :)
 
Tack för all hjälp och alla synpunkter! :)
Nu kan jag inte låta bli att fundera på det här med fönster, orginal och symmetri. Vi har förmånen att ha ett par fotografier på vårt hus från 30-40-talet och en äldre granne som har bott där hela livet. Tack vare detta så vet vi ganska bra hur det såg ut och varför. Till exempel inreddes bara kök och hall med lister, färg och tapeter. Resten av rummen var bara helt råa. Detta berodde på att familjen som bodde där hade helt enkelt inte råd (efter vad jag förstår så vad det ett mycket torftigt liv många bönder levde under -40-talet). Man valde också fönster utifrån vad man "kom över". Det blev som det blev alltså (sedan försökte man såklart sätta fönstrena så symmetriskt som möjligt). Det var först på 60-talet som familjen hade råd att inreda resten av rummen, göra ett badrum, samt renovera utsidan.
När vi nu ska renovera huset, så vill ju vi självklart inreda hela vårt hus med färg, tapeter, lister osv vilket gör att vi är hästlängder från hur huset såg ut från början. Dessutom vill vi dela av övervåningen till fler rum (för att spara på byggnadsmaterialet gjordes bara två rum). Detta påverkar ju utsidan då man helst vill ha fönster i varje rum. För oss har det varit självklart att sätta dit två fönster istället för ett då det passar vår planlösning, men man kanske ska tänka om? Det kanske är ett för stort ingrepp på huset. Eller ska man tänka som så att hade de som byggde huset fått välja så hade det redan funnits flera rum och flera fönster. Man renoverar efter det som borde varit, inte efter det som deras fattiga ekonomi tillät! :confused:
 
konichiwa girl skrev:
Det är bara någon decimeter det hamnar under bänkskivan, tror jag. Det ska tydligen inte vara några problem. Djupet jag tänker på är karmen som ju blir runt trettio centimeter. Vår byggare är rädd att den fuktiga luft som kommer från diskmaskin och diskho "fastnar" där. Fråga mig inte om teknikaliteterna, det här är dessvärre andrahandsinformation... :)
Då är det ungefär samma utrymme som vi hade och under de 3 år vi hade köket hade vi aldrig problem med kondens eller fukt på glasen på fönstret där. Då hade vi ändå även spisen på höger sida om fönstret och en del av fukten/ångan som kom från kokande vatten t ex smög ju undr överskåpen och gick mot fönstret...men det blev aldrig kondens ändå. Jag tror inte det blir några som helst problem och det känns onödigt att välja ett mindre fönster bara pga det. Kanske är det bara en misstanke er byggare har eftersom man i dag nästan alltid bygger med mindre fönster vid diskbänk etc...
 
Moltas skrev:
Tack för all hjälp och alla synpunkter! :)
Nu kan jag inte låta bli att fundera på det här med fönster, orginal och symmetri. Vi har förmånen att ha ett par fotografier på vårt hus från 30-40-talet och en äldre granne som har bott där hela livet. Tack vare detta så vet vi ganska bra hur det såg ut och varför. Till exempel inreddes bara kök och hall med lister, färg och tapeter. Resten av rummen var bara helt råa. Detta berodde på att familjen som bodde där hade helt enkelt inte råd (efter vad jag förstår så vad det ett mycket torftigt liv många bönder levde under -40-talet). Man valde också fönster utifrån vad man "kom över". Det blev som det blev alltså (sedan försökte man såklart sätta fönstrena så symmetriskt som möjligt). Det var först på 60-talet som familjen hade råd att inreda resten av rummen, göra ett badrum, samt renovera utsidan.
När vi nu ska renovera huset, så vill ju vi självklart inreda hela vårt hus med färg, tapeter, lister osv vilket gör att vi är hästlängder från hur huset såg ut från början. Dessutom vill vi dela av övervåningen till fler rum (för att spara på byggnadsmaterialet gjordes bara två rum). Detta påverkar ju utsidan då man helst vill ha fönster i varje rum. För oss har det varit självklart att sätta dit två fönster istället för ett då det passar vår planlösning, men man kanske ska tänka om? Det kanske är ett för stort ingrepp på huset. Eller ska man tänka som så att hade de som byggde huset fått välja så hade det redan funnits flera rum och flera fönster. Man renoverar efter det som borde varit, inte efter det som deras fattiga ekonomi tillät! :confused:
Vi gör en del större ingrepp i huset för att vårt boende ska bli funktionellt och för att undvika vissa andra ingrepp. Det innebär bland annat att vi tar upp ett nytt fönster i den gamla timmerstommen och flyttar trappen som går upp till övervåningen. Jag har våndats en del över det men jag inser å andra sidan att vi måste ha ett funktionellt boende, även om vi i huvudsak anpassar oss efter den befintliga planlösningen.

Att ha fönster i sovrummen är inte bara en fråga om ljus och estetik utan också om säkerhet. Man vill till exempel gärna ha en flyktväg om huset börjar brinna.

Personligen är jag allergisk mot resonemang som att "renovera efter det som borde ha varit", eller "hade de som byggt huset levt idag hade de använt..." och så vidare. Det är inget annat än gissningslekar och att gömma ingrepp bakom en väldigt märklig definition av byggnadsvård. Det kulturhistoriska värdet minskar med varenda liten lös skruv man dristar sig att skruva till. Man kan trots det värdesätta de kvaliteter huset har och värna om dem med traditionella material och metoder. Ingrepp tycker jag att man ska kunna göra, förutsatt att det görs medvetet och efter noggrann övervägning, och på ett sätt som smälter in.
 
Intressant tråd! Jag hade kunnat skriva trådstarten, vi har liknande förutsättningar med hus byggt 1920, fönstren utbytta någon gång på 50-talet, fasaden klädd med eternit och total asymmetri vad gäler fasaden. På en sida finns det fyra fönster, alla i olika höjd och i olika storlek!

Vi funderar på att plocka bort eterniten, fasaden under är i tillräckligt bra skick. Fönstren skulle vi då få byta till originalstorlek, vilket innebär symmetri exteriört - men gigantiska fönster, ca 125x170 cm. Just fönsterstorleken gör mig osäker - kanske skulle vi kunna sätta in något mindre fönster, kanske 12x16, och skarva med lite bredare foder?

Hur man definierar byggnadsvård är nog ganska indiiduellt. Man skulle kunna se huset som ett resultat av flera generationers idéer av vad som är snyggt och praktiskt, och sett med de glasögonen kanske eterniten och asymmetrin är värd att bevara?

Huset är i alla fall redan sönderrenoverat, och jag upplever det som en frihet - vi måste inte bevara - vi kan välja att återskapa det vi uppskattar och förändra och modernisera annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.