Någon som lyckats "slippa" byggfelsförsäkringen?

Jag har haft byggsamråd och fik då lite information om byggfelsförsäkringen. Hoppas nu att de glömmer bort att kontrollera detta. Kan det bli någon trevlig/otrevlig konsekvens av att "glömma" att teckna försäkringen?

nilhen
 
Om du har fått dispans så slipper du den.
Annars skall försäkringsbeviset in tillsammans med antingen bygganmälan eller slutdokumenten (vilket det nu var)

Om du på byggsamrådet fick "information" -ich den pekade på att du skall ta en försäkring då kan det nog bli struligt med att få bygget godkänt i slutändan - ungefär som att inte lämna in självdokumentationen, eller slutbevis från sin KA !?

/K
 
nilhen skrev:
Kan det bli någon trevlig/otrevlig konsekvens av att "glömma" att teckna försäkringen?
Man kan nekas slutbevis för sin byggnad. Vilket i sin tur innebär att bygglovet förfaller efter 5 år utan att bygget färdigställts.
Då står du där med ett svartbygge!


Byggfelsförsäkringen är tvingande och bara för att du anser att den är onödig så kan en ev. framtida husköpare ha glädje av den (efersom försäkringen följer huset).
 
Snailman
nej, har man byggt själv utan att anlita några hantverkare så gäller inte byggfelsförsäkringen.

Man kan ju inte heller lösa en byggfelsförsäkring när bygget är påbörjat.
 
F
Blir det inte ändring vid nyår med byggfelsförsäkring för självbyggare? Vi har fått muntligt besked från kommunen att vi kan vänta med att teckna försäkringen tills vi skrivit kontrakt med alla enreprenörer. Kommuns krav var bara att det tecknades en försäkring innan slutbesiktning. Toppen tänkte jag, kan dra ut på det och hoppas på ändringar efter nyår. Men det gick åt helvete, banken kräver en byggfelsförsäkring och kommunens är inte pigga på att sätta sitt muntliga besked om rätten att teckna försäkring retroaktivt på papper för att övertyga banken. Hejdå 22000 sura skattade kronor.
 
Snailman
man kan ju heller inte teckna en sån försäkring om bygget redan är påbörjat...
 
Vi fick muntligen beskedet att "det är bara att börja bygga!" från kommunen efter att vi fått fylla i en hel del frågeformulär för att avgöra om det behövdes en byggfelsförsäkring. Vi trodde således att vi inte skulle behöva någon och började bygga. Men, det behövde vi. Och det var inte något problem att lösa försäkringen? Vi började gräva för grunden i maj och fick försäkringsbeviset i slutet av juli...
 
F
Snailman skrev:
man kan ju heller inte teckna en sån försäkring om bygget redan är påbörjat...
Jodå det kan man.
 
När jag ska göra en tillbyggnad, så blev jag ålagd att ordna med byggfelsförsäkring. Min entreprenör hade dock inte tillräckligt många år i branchen för att anses tillräckligt kreditvärdig. Både Gra-bo och Bostadsgaranti tackade då nej till att teckna en försäkring.

Jag får ok och dispens från stadsbyggnadskontoret, eftersom de nu fullföljt sina plikter och ålagt mig att teckna försäkringen.

Vilket utstuderat ocker! För självbyggare så tecknar de glatt en försäkring (och de vet att den inte gäller), men när det blir lite osäkerhet med en entreprenör så tackar de nej!

Det känns som om ett enkelt kryphål för självbyggare borde vara att anlita sin egen eller en kamrats enskilda firma med 'dålig kreditvärdighet' för entreprenaden, så att dispens kan erhållas...
 
En liten fråga: Behövs denna försäkring vid bygge av ett garage (alltså endast ett garage och inte i samband med husbygge)?
 
Jag tror att den behövs även för biytor. MEN bygget måset kosta mer än 10 basbelopp (har för mig att det är 10). Ett garage borde man kunna hävda att det skall kosta mindre. Om det sedan råkar spräcka budgeten tror jag inte bygglovsmyndigheten bryr sig om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.