Hej!

Vi ska renovera köket och vill gärna ha åsikter om våran köksplan.
Köket blir Ikeas applåd vit med 4cm ek-bänkskiva. Vitvarorna går i svart och rostfritt. Intergrerad diskmaskin.

Vill gärna byta plats på diskmaskin och diskho men vatten o avlopp kommer från väggen där 20cm från golvet så blir väldigt svårt, eller nån som har nån idé om hur man fixar det?

Mvh Daniel
 
  • kök1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snailman
ska du ha applåd så är du nog lite sent ute, de ska/har slutat sälja den, sist jag var på ikea så var det 20% på det som var kvar, men de garanterade inte att alla delar fanns, på nätet går den inte att beställa längre ser jag...
 
Hårt trafikerat? Kommer att vara öppna mycket? Åt vilket håll öppnas de?

Tycker absolut att du ska försöka få lite bänkyta vid sidan om vasken. Jag skulle inte trivas med bara en ho - men det är kanske bara en vanesak.

Det är långt mellan spis och kyl. (Vet inte hur du ska lösa det...)

Ser annars ut som det "borde" med tanke på utgångsläget.
 
Snailman:
Applåd vit är from. augusti en ny kulör. Beige försvann. De säljer ut gamla vita kulören med 30% rabatt. Nya kulören är klarvit med mindre glans. Jag har köpte en lådfront av den i helgen. Gillar den skarpt.


Annapanna:
Hallen/wc är genom dörröppningen brevid vasken. Vardagsrummet/sovrum dörren brevid spisen. Ingen av dörröppningarna har dörrar. Mot v-rummet är dörrkarmen bortplockad tom. Ev ryket karmen mot hallen oxå.

Vi ändra oss igår så det blir en fyrkantig ho med avrinings yta. Mer praktiskt. Får inte plats med 2 hoar eftersom vi bara har 50skåp vid den. Skulle eg. velat ha 50 lådor och 60 diskbänkskåp men finns inte 50 lådor hos ikea. Det får tyvärr va som det är med hon, vill inte lägga pengar på att flytta avloppet. Det kommer genom en tjock betongvägg från hallen.
 
Om du inte vill göra en massa nya dragningar osv, tror jag att planen i det stora är ganska "fast". Det är bara småsaker som går att trixa med. Själv skulle jag låta överskåpen över diskbänken gå ända in till väggen.

Jag skulle försöka få till någon form av avställningsyta jämte diskhon. En dm är bättre än ingen.

Lycka till!
 
Om du tar bort dörren bredvid vask så kan du kanske ha bänkskåp ändå till dörröppningen om rittningen visar rätt att det finns några dcm marginal. Tror inte det kommer att bli för trångt när dörrblad försvinner.
gaia
 
Personligen tycker jag att kylskåpsdelen ser lite rumphuggen ut. Jag skulle satsa få full frys och kyl, samt ett rejält skafferiskåp och sedan göra bänkyta ända fram till fönstret. Delvis med utdragsbackar under men även en liten arbetsplats.
 
Tack för alla åsikter!

halloy: Lägenheten är en liten 2a och vi lagar inte mat varje dag så större vill vi inte ha. 50/50 kyl å frys räcker långt åt oss! =)
 
Jag skulle sätta in mer överskåp. Ni har inte särskilt mycket förvaring som det är ritat nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.