Hej behöver hjälp med råd om det räcker med en jordfräs modell mindre för att få upp rötter från det som nu är nerklipta ormbunkar ca 10 cm kvar ovan mark ,eller är roundup något att tänka på ?
flyttar in först 1a okt men fått tillåtelse fr säljare ,kontraktet är påskrivet och handpenning betalt ,ska sälja nuvarande br innan inflytt men vill gärna ha lite tips på vad jag bör göra

den del av tomten som går runt huset är ok,lite mindre mossa härochvar lösning på detta har jag förhoppningsvis hittat på detta forum men tänker på det som är ca 10 meter bort från altanen på baksidan !

Tomten där är ojämn ,sluttar en del men inget som ligger i närmsta åren att göra något åt..

En hel del ormbunkar som nämnt och diverse buskar modell mindre ,har inget intresse utav att odla buskar eller liknande ännu ,

vill dock ha lite mer "öppen" yta ,tomten har blivit rätt vildvuxen då den varit obebodd ca 1 år och innan dess orkade den gamla damen som bodde där inte göra många knop

*ormbunkar hur ersätter jag de med egenodlad gräsmatta?
*tips på färglatt att odla runt husfasaden som inte ger fuktskador på hus samt är lättskött ?

Är totalt vilse på allt vad trädgård heter men ska se om intresset växer
Har jobbat hela natten ,ber om ursäkt för grammatik,stavfel etc dags att sova nu
ha en underbar dag :p

(kommer posta lite bilder på söndag om det hjälper)
 
Redigerat:
Låt trädgården vara i 1 år så du kan se om dom små buskar är något som blommar vackert på våren och överhuvudtaget vad som finns i trädgårgen. Att du är inte intresserad behöver inte betyda att du måste utplåna allt levande och så gräsmatta övanpå kalhygget :). Vänta med det till nästa år. Eftersom den är eftersatt så finns det enbart plantor som klarar sej bra utan överdriven sköttsel och dom får du vara rädd om - perfekta för en trädgård för nybörjare. Ang. lättskötta växter så tror jag att du hittar dom i din trädgård :). Du kommer att lära dej efterhand vad du vill ha kvar och vad är äkta ogräs. Kolla i plantskolan hur mycket kostar en ormbunke så kanske får du annan syn på dom och lämnar några levande i utkanten. Man kan gräva upp och slänga i komposten men man kan faktiskt flytta växter till lämpligare ställen ....

Gamla träggårdar gömmer många överraskningar som du går miste om om du behandlar allt med round up. Hoppas du får mycket att göra inomhus och inte hinner med trädgård och blir glad för det när våren kommer :).
gaia
 
ska tillägga att det är främst örnbräken jag vill bli av med,googlar rätt mycket på saken men hittar inga rena bra svar
 
Det som gaia skriver är så riktigt så riktigt! Bo in dig i trädgården först och gör inget drastiskt detta år utan vänta till nästa höst! Luka och håll undan det du hinner och satsa på husets innanmäte i första hand. Att överta en gammal trädgård är både spännande och lärorikt och det finns antagligen en del värdefulla växter som du först måste bekanta dig med och som du inte upptäcker förrän nästa säsong.

Glöm inte att en uppvuxen, även vildskött, trädgård i botten har en anläggningskostnad på flera hundra tusen kronor och som ingår i husköpet! Successivt skall du naturligtvis lägga din egen personliga touch på trädgården men låt detta ta tid.

Senare tillägg: Jag har nu också googlat på örnbräken och förstår nu din fråga:eek:. Kan hålla med om att det inte är helt fel att ta bort detta och att det kommer att ta många år. Det är ingen idé att använda gift - rötterna går alldeles för långt ner för att round-up kommer att funka. Jag ska luska lite i om man kan använda marktäckning - återkommer om detta!
 
Redigerat:
En väldigt intressant artikel! Ryckning är möjligtvis mer effektivt än rådet jag fått från annan site att marktäcka med kraftig byggplast i minst två år. Så Jimmy kan nog börja rycka på direkten :eek: och se detta som ett flerårsprojekt. Förhoppningsvis är inte ytan lika stor som hos artikelförfattaren.
 
20080817106.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 1 nerplöjda örnbräken på ca 5 ggr 5 meter
antar att det blir att upprepa proceduren 3-5 ggr per säsong
närmst kameran till höger är några örnbräkar som de såg ut innan trimmern åkte fram

20080817107.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden gör sej inte rättvisa en av få saker värt att spara av vad jag sett hittils,syns illa på bilden men för ca 2 månader sedan var detta röda rosor i en valvliknande formation där borde det bli kanon med lite skötsel
20080817109.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som vet vad detta är ,svärmor sade att dessa kommer bli jättefina,antar att hon har rätt men vore kul att veta vad det är..

He he jag e så vilsen som märkes så alla råd är goda man måste börja någonstans
 
Redigerat:
Ser ut att vara kärleksört, finns i massor av olika varianter.
 
Växten på tredje bilden ser ut att vara kärleksört. Ett bra exepel på en lättskött växt. Den kommer blomma senare i höst med rödaktiga små blommor. Man kan käka bladen om det är tomt på grönsaker i kylskåpet. Kärleksörten sprider sig inte men är lätt att föröka. Nyp av några stjälkar och sätt i vatten eller fuktig jord tills de fått rötter. Sedan planterar du de små plantorna.
 
Ormbunkarna närmast kameran är väl träjon eller liknande? En ganska vanlig ormbunke i trädgårdar som är riktigt vackra och kräver ingen direkt skötsel. Därbakom skymtar örnbräken som då inte verkar vara så lätt att bli av med. Kärleksörten är en riktigt tålig växt som inte kräver mycket skötsel så den kan du gott behålla, en utav de som blommar sent in på hösten då mycket annat blommat över.
 
tack för svaren :p

jodå ska försöka att sprida kärleksörten längs med husknuten,gräver nog upp tråden och postar nya bilder när de blommar
 
Ett litet förtydligande: trimma inte bort örnbräken utan läs noggrannt länken som gaia la in dvs ryck istället. Du tycks inte ha så stort parti så det är ändå inte så hopplöst jobb.
 
Håller med dom andra om kärleksörten. Just sensommande blommor har dom flesta trädgårdar för lite av. Så var rädd om kärleksörten!

Vad gäller klätterrosen så undrar jag över hur den står. Hur mycket ljus får den egentligen? De flesta rosor vill ha mer än 6 timmars sol per dag för att trivas. Vissa sorter klarar skugga lite bättre, men inklämd mellan två väggar.....? Hur såg den ut i somras?

Mitt råd är att pyssla om rosen och se hur den blir nästa sommar. Om det inte verkar som den trivs (t.ex. dåligt med blommor) så är det en enkel sak att sätta upp en rosenbåde på en lämpligare plats i trädgården och kanske på denna plats plantera en mera skuggtålig klätterväxt.

Skötsel av rosor är i korthet följande. Norrut i landet kan du behöva täcka den mot förfrysning i vinter. Tidig vår luckrar du jorden, tar bort ogräs och ger du den en rejäl giva med kogödsel. Sen vår (ungefär när björkens blad är stora som musöron) ska rosen beskäras. På klätterrosor skär man bort döda och fula grenar och kortar in spretiga skott. Låna bok om rosenbeskärning på biblioteket så att du ser hur du ska lägga snitten. Tvätta sekatören i T-sprit innan du beskär så du inte sprider sjukdomar i trädgården. Sedan under sommaren måste du hålla efter rosen genom att binda upp dom långskott som blir.

Sedan är det en god idé att ta reda på vad det är för ros, för då kan du få mera exakta råd. Är det en ros som blommar hela sommaren behöver den gödning flera gånger. Är det en ros som blommar på årsskotten ska man se till att inte klippa bort alla dom vid beskärningen, etc......

Lycka till med trädgården!

PS, De buskar som du nu tycker ser så tråkiga ut är kanske jättevackra blommande vid rätt årstid. Vänta med att ta bort innan du vet vad det är. Det är alltid mycket svårare att få en nyplanterad buske att överleva än att pigga upp en gammal buske med etablerat rotsystem. Buskar är bland det mest lättskötta du kan ha i din trädgård.

Vad gäller din fråga om Roundup så vet jag inte om det funkar på denna typ av växt. Hur som helst är R mest effektivt när växten har mycket bladmassa och är i tillväxtfas. Att spruta Roundup nu på hösten när du just har skurit ner alla ormbräken skulle vara helt bortkastat.
 
Redigerat:
tack för svaren..

just klätterrosorna ligger i slutet av husändan precis där altanen börjar och har sol från morgon till tidig kväll, fn försvinner solen över rosorna vid 18 tiden so de har riktigt gott om sol..

med tanke på att hela huset ska rustas upp ,väggar,golv,kök,badrum,osv osv så är rycka rötter ingenting på min världskarta hur mycket jag än vill.

ev till våren kanske men just nu vad kan jag göra får att örnbräken ska må piss när vintern är slut ? vill ju inte gärna gå loss med en dunk diesel :eek:
 
jimmylindholm skrev:
ev till våren kanske men just nu vad kan jag göra får att örnbräken ska må piss när vintern är slut ? vill ju inte gärna gå loss med en dunk diesel :eek:
Disesel? Ditt brunsvatten och uteplats kommer att lukta benzinmack i några år framöver :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.