Jag har en vardagsrumsvägg som var lite sprucken och buktade.
Idag rev jag ned allt som gick att riva ned. Det var spackel direkt på min blåbetong/lättbetong och sedan tapet direkt på det som suttit där i ca 40 år. Frågan är nu hur jag ordnar till det a la 2008?
En del spackel, ca hälften, sitter kvar och har ingen tendens att falla bort de närmsta åren.
Måsten man hacka bort allt?

Kan jag dra på gipsskivor direkt mot betongen och sedan tapetsera? Måsste jag göra någon regelkonstruktion och i så fall vilken? Eller gör jag något helt annat?

Det är ett radhus och grannen bor på andra sidan väggen så det är ingen yttervägg eller källare. Ytterligare isolering är inte aktuellt.
 
Om det är din enda vägg av blåbetong så är det ju ett alternativ att bytta ut även denna för att bli kvitt
Radonproblemet...
 
Nja om det var så enkelt, det finns många blåbetongväggar tyvärr.
Det problemet kontorlleras med FTX etc.
 
merkez skrev:
Jag har en vardagsrumsvägg som var lite sprucken och buktade.
Idag rev jag ned allt som gick att riva ned. Det var spackel direkt på min blåbetong/lättbetong och sedan tapet direkt på det som suttit där i ca 40 år. Frågan är nu hur jag ordnar till det a la 2008?
En del spackel, ca hälften, sitter kvar och har ingen tendens att falla bort de närmsta åren.
Måsten man hacka bort allt?

Kan jag dra på gipsskivor direkt mot betongen och sedan tapetsera? Måsste jag göra någon regelkonstruktion och i så fall vilken? Eller gör jag något helt annat?

Det är ett radhus och grannen bor på andra sidan väggen så det är ingen yttervägg eller källare. Ytterligare isolering är inte aktuellt.
Spackla igen!
Höll det gamla 40 år ska man inte förvänta sig annat igen.
Speciellt som om troligen det inte kommer fler sprickor.

Vill du ha gips kan du limma fast skivor med gipsbruk.
Lägg lite tjockare strängar där du knackat ner spacklet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.