Jag har nyss sprutmålat huset med en färgspruta från Biltema samt kompressor från biltema, dessa
Sprutan:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=116346
Kompressorn:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=89715

Monterade dessutom på en fuktavskiljare på färgsprutan.

Färgen jag använde mig av var Alcro Bestå och jag behövde inte späda den någonting.

Jag har sprutat rikligt och 3 lager samt att frugan gick efter och strök ut färgen med pensel för att få det att bli perfekt.
Kan säga att det tog en bråkdel av tiden att sprutmåla istället för att måla med pensel och vi är jättenöjda med resultatet.

Det enda jag hade kunnat göra skillnad är att köpa till ett större munstycke till färgsprutan (sitter monterat 1,5mm) och man kan köpa ett 2,0, ville ibland till att sätta igen munstycket.

Däremot så hade vi inga som helst problem med att det skulle flyga en massa färgdamm och färga ner allt i sin närhet.
 
Myrlejon skrev:
injonil: har du provat? Vore kul att höra ev erfarenhet då vi snart skall måla huset. Vilken spruta har du?
Såg inte detta förrän nu! Nej, jag målade för hand istället. Jag fick reda på att det var bäst att pensla även om man sprutmålar, precis som Videoten gjorde. Är det tillräckligt stora ytor så är det nog värt besväret att ta fram kompressorn men för mig blev det ändå till måla traditionellt sätt, mest pga minsta motståndets lag tror jag :D
 
Tack för era svar och länkarna till utrustningen. Huset kommer på tisdag så vi har lite tid på oss att bestämma hur vi skall göra. Jag trodde bara det var slamfärg som man kunde sprutmåla ute med men det kanske är för att det bara det jag sett. vi har egen "hemkokad" Falu ljusröd. Carporten är handmålad en strykning innan vi satt fasaden och skall få en andra strykning nu.

Skulle vara intressant att höra hur många timmar det tog att måla för er också? Och hur stora hus ni målat. Vi har ju både carport med förråd (6*6 m) och huset nästan två fulla plan (8*12m) som helst skall målas innan vintern.
 
Varför målar du ett helt nytt hus med slamfärg?
Jag skulle nog personligen ej gå på en sådan färg på ett helt nytt hus.
Risken är att den kalkar av sig på något år.
 
Videoten skrev:
Varför målar du ett helt nytt hus med slamfärg?
Jag skulle nog personligen ej gå på en sådan färg på ett helt nytt hus.
Risken är att den kalkar av sig på något år.
Det där får du (eller någon annan) gärna förklara!
 
När rödfärgen "kritar" när det är dags att måla om men det tar mer än något år. Skälen till att vi valt den färgtyp är många: jag tycket det är en vacker färg som passar hustypen, har en underbar lyster, åldras med behag, har en vacker lyster, är enkel att arbeta med, är billig. Ja det finns fler men jag tror det räcker.

Om du menade att det inte skulle fungera så har vi ingen grundfärg på huset utan endast en skyddsolja som kan målas över. Men det är inte så många husleverantörer som erbjuder det alternativet.
 
Myrlejon skrev:
När rödfärgen "kritar" när det är dags att måla om men det tar mer än något år. Skälen till att vi valt den färgtyp är många: jag tycket det är en vacker färg som passar hustypen, har en underbar lyster, åldras med behag, har en vacker lyster, är enkel att arbeta med, är billig. Ja det finns fler men jag tror det räcker.

Om du menade att det inte skulle fungera så har vi ingen grundfärg på huset utan endast en skyddsolja som kan målas över. Men det är inte så många husleverantörer som erbjuder det alternativet.
Jo, jag vet att många väljer att måla även nya hus med slamfärger men man bör nog tänka över det ordentligt innan.
Känner man sedan för att byta till en olje alt. akrylatfärg så är det ett litet helskotta då du måste få bort i stort sett det mesta av färgen för att få oljefärgen / grundfärgen att fästa ordentligt.
Men har man tänkt att fortsätta med slamfärg (som jag antar då man väljer denna typ av färg) så är ju det inga problem.
 
Ja, man får väk tänka över det lika noggrannt som om man väljer olje eller akrylatfärg för då går det ju inte att byta till slamfärg sedan...:D
 
Myrlejon skrev:
Ja, man får väk tänka över det lika noggrannt som om man väljer olje eller akrylatfärg för då går det ju inte att byta till slamfärg sedan...:D
Hehe, de har du ju helt rätt i :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.