Hej allihopa.

Vi har ett jättekonstigt problem hemma, har flyttat in i ett hus sen den 1 aug, men vi har märkt att vissa plastdetaljer (exempelbilderna är från IKEA's besticklådor) får ett sorts svart damm på sig. Vi gillar vitt så vi märker detta ganska snabbt :)
Men t ex min skrivare till datorn som är vit får detta svarta "lager", som om man tagit med svarta fingrar när man läst en nytryckt tidning. Lampströmbrytare för lampor blir också "dammiga", lampskärmar likaså. Även andra saker får detta. Viss plast tar åt sig så man måste ta med vatten eller lite skurcremé, men blank plast går att ta bort med fingret, får då som ett litet dammlager fast det är svart. Va fan kommer detta ifrån?

Har inte tagit upp detta med säljaren ännu. Men det vi vet och har en ev teori om, är att förra ägaren har och sagt att dom tilläggsisolerat huset vid renoveringen 2002-2003 väldigt tätt, lite för tätt enligt ägaren. Så ventilationen är i underkant. Förra ägaren har tydligen alltid kört med ett öppet fönster året runt för att det inte skulle bli alltför varmt.

Men kan det ha med detta att göra? Alltså att fukt på något sätt tar tag i luftföroreningarna och lägger sig som ett tunt tunt dammlager på viss plast/elektronik istället för att "vädras" ur när vi inte har den bästa ventalationen?

Titta på bilderna, det har inte med statiska saker att göra. Det händer på all möjlig plast, men inte all plast.

Några ideér ? Vi är helt lost och snurriga av detta!? Mögel, radon, ufo eller vad är vi utsatta för? Vi har inte testat avfuktare eller fixat till någon ventalation ännu, vi har märkt detta dom senaste veckorna.

http://web.telia.com/~u84406540/IMG_4388.JPG

http://web.telia.com/~u84406540/IMG_4389.JPG

http://web.telia.com/~u84406540/IMG_4386.JPG
 
Kan posta fler och bättre bilder om ni så önskar.
 
finns det skorsten, öppen spis, stearinljus, kolfilter i köksfläkten, vägarbeten utanför, smuts i ventilationskanaler grannen som börjat elda i sin panna? Sotpartiklar, grafitpulver :-/..... bara vilda gissningar ;)
gaia
 
kan det vara att ventilationen går baklänges och tar med sig sot ur skorstenen... kolla om det blåser eller suger ur ventilerna till skorstenen
 
Jag känner igen problemet exakt. Vi hade samma problem i vår lägenhet som hade ett värmeväxlarsystem från ABB (ganska säker). Jag fick på något sätt för mig att det var någon förvärmningstråd som gick hårt och eldade upp damm eller något annat men jag har inget belägg för detta annat än att vi hade en enorm elräkning för att vara en liten lägenhet.

Passa dig noga för att ha något av plast mot tapeten, tex. antennsladd till stereo, för det blir fula sotmärken som aldrig går bort.

/Uffe
 
För att starta en gammal tråd...men vi har just upptäkt ett liknande damm.. Svart som sitter på vit plast och vita köksluckor. Vad kan det vara. Har kommit senaste veckan.

Det är inte som på bilder på lampan. Utan svart tunnt.

Tackar för svar. Man blir lite orolig.
 
har ni vädringsluckor ? kanske saknar vädringsfilter `?
 
Nej jag har inte nån skrivare på listan. Det är ju i hela huset. Har svårt att se att det skulle vara den.

Vi har inte heller några vädrigsfönster alls i huset. Därmed inge filter heller.

Har torkat bort det mesta nu och det har inte dykt upp mer ännu.
 
Lyfter en gammal tråd. Verkar inte som någon har haft ett riktigt svar.

Vi ser liknande problem i vårt hus. Det är ett nybyggt hus (höst 07) med frånluftsventilation. Nu i vinter har vi sett ökade "problem" med svart fint damm samlas , och det främst på vita detaljer (t.ex. barnstolen, köksluckor, insug till frånluft etc.). Dammet eller vad det nu är går inte torka bort med en vanlig trasa, man behöver lösningsmedel typ T-röd.

Är det samma problem vi talar om tro?
 
Det verkar så iaf.
 
Har sotaren varit på besök? Det sprids lätt sot i hela huset om dom inte är noggranna.
 
Svart damm finns ibland i tilluftskanaler i FTX-system. Dom små sotpartiklarna kommer från uteluften och avgaser mm.

Som någon skrev innan kan det ju också komma från en kanal som har bakdrag.

jag skulle testa sätta ett filter vid luftintagen för att se om det blir bättre. Ev kan man ju täta fönster mm och sätta in nya uteluftsventiler (Frech/Pax mfl) som har filter i olika klasser som standard.
 
Tack för svar.

Sotare har ej varit på besök, vi har ingen öppen spis.

Vi har Nibe 360 FLVP, så tilluften kan det inte vara. Vi har fresh-90 ventiler med standardfilter.

Så högst troligt är väl detta partiklar från uteluften... Inte mycket att göra åt antar jag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.