Jag undersöker hur eldragningen från elcentralen i källaren till entréplanet är gjord i mitt hus (enplan med källare från 50-60-talet). Jag önskar tips på hur man vanligtvis drog elrör på den tiden så att jag kan lokalisera kopplingsdosorna.

Från elcentralen i källaren går 5-6 ingjutna rör upp genom källartaket och förmodligen ända upp till vinden. Var kan jag förvänta mig att kopplingsdosan för respektive rör sitter på vinden? Direkt där rören kommer upp under isoleringen (sågspån tilläggsisolerat med mineralull) på "golvet" på vinden eller kan de på något sätt vara inbyggda i "golvet"? Hur troligt är det att utloppet på röret på vinden är rakt ovanför inloppet på röret i källaren, dvs att det går rakt upp på vinden utan massa böjar? Har ni några tips på var jag ska leta? Jag har inga infällda (synliga) kopplingsdosor i väggarna.

Mvh
Henrik
 
Kopplingsdosor finns i entréplanet. Leta ovanför strömbrytare.
Rören går knappast upp på vinden utan viker troligen av åt olika håll direkt när de kommer upp genom valvet.

Det finns inga "regler" varken då eller nu.

Protte
 
Precis.. de kan vara precis hursomhelst.. Ibland gick man med matningen till strömbrytaren, sedan vidare från strömbrytare till bel/uttag.. alltså utan kopplingsdosa..

Skicka en dragfjäder nerifrån och ha en kompis uppe som lyssnar var den är.
 
Jag har försökt få någon struktur på hur alla strömbrytare och eluttag är kopplade på den aktuella säkringen men inte lyckats. Det verkar som att samma säkring är uppdelade på 3 olika "områden" varav jag förstått hur 2 av dom hänger ihop. I princip är det 3 olika kablar inkopplade på samma säkring som går åt var sitt håll.

Dock har jag hittat en potentiell (?) kopplingsdosa i ytterväggen (bakom nytapetseringen...) genom att knacka med skruvmejsel i väggen. Elcentralen sitter "mitt" i huset i källaren. Fortsätter jag knacka rakt uppåt låter det fortsatt något ihåligt. Kan det vara så att elen går i taket och ner till kopplingsdosan? Isf skulle det kunna innebära att röret från källaren går upp genom väggen på bo-planet, över taket i rummet och ner till kopplingsdosan?

Men som sagt - det finns ju inga regler för detta så jag får leta vidare helt enkelt. Tolkar jag er rätt så ska det normalt sett inte gå några rör på vinden? Alltså ingen idé att leta efter kopplingsdosor där?
 
Köp en spänningsdetektor, en sån för att leta efter reglar och elledningar. Så kan du enkelt leta och dokumentera rören och dosorna.
 
Rör går naturligtvis i taket till taklampan och kanske fortsätter ned till vägguttagen på ytterväggen men några kopplingsdosor har du INTE på vinden, nu vet man ju aldrig men 99%.

Protte
 
Däremot kan takdosor användas som kopplingsdosor -- i mitt hus är det gjort på det viset ;)
 
Hawkai skrev:
Dock har jag hittat en potentiell (?) kopplingsdosa i ytterväggen (bakom nytapetseringen...) genom att knacka med skruvmejsel i väggen.
Jag tycker det kan vara svårt att hitta under 4-5 lager gammal tapet genom att knacka med något lätt (som skruvmejsel fingrar o dyl), jag rekommenderar hammaren i stället och klappa till ganska ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.