Hej,

Jag har en "grosshandlarvilla" från 1909 med torpargrund av stora stenar och cement. Vid regn tränger det ner vatten i torpargrunden. Hur dränerar man denna typ? Jag har hört att man skall vara försiktig med att gräva nära denna typ av grund då den lätt kan bli instabil.

Tips mottages gärna.

Jan
 
Vet du vart vattnet kommer i från?

Ofta kan det komma i från stuprören. Att leda bort vatten i från stuprören är en första grej du ska göra om det inte är så i dag.

Annars kan man gräva typ 1 meter i från grunden runt om, lägga dräneringsrör, markduk, grus.
Har man problem med ytvatten borde man kunna ha grus hela vägen upp från dränerings rören. Då får ni en Grus gång runt hela huset.. kanske inte optimalt.. ?
 
Samtliga stuprör på den sidan av huset har fungerande dränering/avrinning till dagvattenbrunn. Dock sluttar marken framför huset på ett sätt som jag tror gör att ytvatten samlas i torpargrunden, Om det går bra att göra själva dräneringen 1 meter från huset som du säger låter det som en mycket bra lösning!

Hur djup bör en sådan dränering vara för att uppnå bästa effekt?

mvh

Jan
 
Den bör ju då vara djupare änn din torpargrund.
 
J jafr03 skrev:
Samtliga stuprör på den sidan av huset har fungerande dränering/avrinning till dagvattenbrunn. Dock sluttar marken framför huset på ett sätt som jag tror gör att ytvatten samlas i torpargrunden, Om det går bra att göra själva dräneringen 1 meter från huset som du säger låter det som en mycket bra lösning!

Hur djup bör en sådan dränering vara för att uppnå bästa effekt?

mvh

Jan
Hej!
Hur löste ni detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.