För att förvirra er ännu mer: Många föräldrar går upp i limningen om de inte har omedelbar kontakt från köket med småbarnens lekplats ute i trädgården. När samma barn blir tonåringar vill föräldrarna slippa öronkontakt med ungarnas nya trumset.

Snacka om att "spela högt" ...
 
En bra poäng. Därför är det viktigt att ligga steget före när man planerar rummen. Till en början vill man ha närhet till där barnen leker och sover. Varför inte göra en framtida klädkammare till plats för spjälsäng och leksaker när den åldern är aktuell? När tiden är förbi blir det en lyxig walk-in-closet. Några år senare vill man inte höra alltför mycket av stojjet varför barnrummen känns lämpligare att ha i en annan del av huset, där man förhoppningsvis placerat dom. Hur man än gör så förändras tiderna och inte minst barnen och dess behov. Se dagen men glöm inte morgondagen...
 
  • Gilla
mb68
  • Laddar…
Jag är uppvuxen i ett tvåplanshus med köket på andra våningen och har inga men utav det ;). Var man än placerar olika funktioner blir det spring mellan dem.

Nu bor jag i ett 1,5-planshus med köket på första plan. En sak som jag saknar från barndomshemmet är närheten från sovrummet till köket. Om du eller barnen vaknar på natten blir det oftast en tur ner, vilket gör att du blir klarvaken och får svårt att somna om.

Jag röstar för att ni bygger huset som ni själva vill ha det. Det är ju lite av vitsen med att bygga eget hus.
 
  • Gilla
mb68
  • Laddar…
Marlene Eskilsson skrev:
Jag röstar för att ni bygger huset som ni själva vill ha det. Det är ju lite av vitsen med att bygga eget hus.
Marlene, tolv poäng.
Marlene, douze point.
:)
 
  • Gilla
mb68
  • Laddar…
Satt och kikade på gamla inlägg och hittade hit. Hur går det? Vad blev det för beslut, uppe eller nere?
Vi bor i ett souterräng hus precis som många andra. Vi använder alltid ingången på nedreplan och får då tar trappan upp till köket. Men fördelen är att vi därifrån har nära ut till får 16 kvadrat stora ballkong med utsikt över hela området. Det gör det värt det!
 
Det tar sin lilla tid. Vi jobbar just nu med en arkitekt och har en losning med kok pa overvaningen samt ett "alternativkok" pa nedre plan, vagg i vagg med en toalett for att fa en enkel vattenanslutning.

Vi ska ga pa byggnamnden efter sommaren for att forsoka forankra det hela. Aterstar att se hur det gar.
 
Kul att höra då väntar vi med spänning för att höra hur det gick.
 
Har en kompis som byggde kök, matdel och sällskapsdel i en öppen lösning som enda funktion i deras övervåning. Väldigt trevligt och annorlunda, funkade jättebra med takterrasen som förlängt matrum. Lösningen på att "släpa" kassar samt ta ner mat om man ville äta i trädgården var helt enkelt att de byggde en mathiss vilket har fungerat mycket bra. Hissen ligger så den kan öppnas både från insidan i allrummet nere (som ansluter till uteplatsen) samt utsidan där uppfarten ligger, vilket gör att när de har handlat så kan de helt enkelt bara stoppa alla kassar direkt i hissen från bilen och få det uphissat direkt till köket.

Personligen tror jag inte alls en sådan konstruktion sänker andrahandsvärdet, snarare tvärt om. Visst, man kanske tappar några snusförnuftiga spekulanter, men istället har man ett hus som verkligen skiljer sig från mängden standardhus.
 
Tjena, personligen skulle jag vilja ha köket på nedervåningen.

MEN om man nu bygger sitt drömhus som förhoppningsvis är stället man ska bo länge i(kanske resten av livet). Då skulle iaf inte jag bygga mitt hus efter hur en eventuell köpare av mitt hus skulle vilja ha det utan precis så som jag själv vill ha det/har drömt om.

Lycka till med ert val.

Mvh Magnus
 
jeppeknaster skrev:
Är ni utsiktsmänniskor så ska ni självklart ha kök och vardagsrummet på övre plan. Herregud, jag kan inte förstå inte den här tramsiga diskussionen om att det är så jobbigt att släpa matkassar upp för en 4m trappa en gång i veckan... Jag menar orkar du bära påsarna 50m från butiken till bilen och 10-20m från bilen till huset så är det väl fullkomligt oväsentligt om man får bära dom upp för en kort trappa?! Är det så jobbigt så ska man givetvis bygga ett enplanshus med köket precis innanför ytterdörren så att man slipper slitet. Det verkar inte vara nån som klagar över att det är jobbigt att gå upp för trappen till övervåningen för att gå och lägga sig i sovrummet.

Vad gäller bygglovet så borde man kunna förbereda el för spishäll i tvättstugan och vips har man ett kök om så skulle behövas. Vatten finns ju redan.
jadu, vänta bara tills du är pensionär. Kan lova dig att bra många 50+are drar sig för att köpa tvåvåningshus med tanke på framtiden om 10-20 år. Att lägga köket på ovanvången skulle kollra bort en stor del av köparna. "Äldre" människor är en kaptialstark grupp och de orkar inte springa i trappor hur länge som helst.
 
il_duce skrev:
jadu, vänta bara tills du är pensionär. Kan lova dig att bra många 50+are drar sig för att köpa tvåvåningshus med tanke på framtiden om 10-20 år. Att lägga köket på ovanvången skulle kollra bort en stor del av köparna. "Äldre" människor är en kaptialstark grupp och de orkar inte springa i trappor hur länge som helst.
Men där är ju problemet trappor överhuvudtaget, inte köket uppe specifikt. Ska man enligt det resonemanget tilltala äldre så ska man ju bara bygga enplan ändå.
 
Ganska många hus som går bort om 15 trappsteg ses som ett stort hinder. Nu finns det självklart många som inte vill ha trappor eller bördor med huset när man blir äldre, vilket är förståeligt. Till det kommer dock många andra faktorer in också. Gräsmattor, sluttande tomter och annat.
En STOR del av köparna lär inte fly, dock några. Men så är det med alla val man gör i huset, några val tilltalar en grupp men absolut inte andra.
 
il_duce skrev:
jadu, vänta bara tills du är pensionär. Kan lova dig att bra många 50+are drar sig för att köpa tvåvåningshus med tanke på framtiden om 10-20 år. Att lägga köket på ovanvången skulle kollra bort en stor del av köparna. "Äldre" människor är en kaptialstark grupp och de orkar inte springa i trappor hur länge som helst.
Den dagen jag är pensionär och barnen flyttat ut kommer jag inte att bo i ett tvåvåningshus på 200kvm+...
Då tillbringar jag mina dagar i en liten lägenhet(alternativt på kanarieöarna eller på ett underbenmannat äldreboende)och läser högt ur den spännande bankboken för mina barn när de kommer på besök.
Den dagen man säljer en villa på 200kvm+ så kan jag garantera att pensionärer INTE tillhör målgruppen oavsett kapitalstyrka.
 
En kommentar till andrahansvärdet är nog att det kan påverkas negativt. Mina föräldrar ägde ett sutteränghus med ingång på övervåningen, på övervåningen var det två sovrum, badrum och toalett samt ett stort vardagsrum med 2 stora panoramafönster med utsikt över havet. Köket låg av någon underlig anledning på bottenvåningen och detta kommenterade många av spekulanterna som mycket negativt med trappa ner till köket. Jag tänkte aldrig så mycket på det innan vi skulle sälja. På grund av detta så dröjde det länge innan huset blev sålt och priset blev dåligt.
Samtidigt så ska man kanske inte tänka alltför mycket på ett eventuellt andrahandsvärde då man bygger sitt hus. Trots allt är det ni själva som troligtvis ska bo där och trivas i uppåt 30 år innnan ni eventuellt säljer.
Lycka till!
 
Intressant. Jag tittade på ett hus i Sollentuna som hade kök på övervåningen. Det var byggt 2007. Enda möjligheten att ta sig upp var via en trappa. Det fanns ingen ramp och någon hiss var inte planerad. Undrar hur det gick till när de fick bygglov... Blir en bra smäll för den som köpte huset. Mäklaren hade förstås ingen kommentar om att det var svårt för äldre att komma upp på övervåningen, vilket flera påpekade på visningen.

Min åsikt är att man visst kan ha kök på övervåningen, men att man då inte klarar sig utan hiss. Förr eller senare får man besök av en äldre människa, eller någon som brutit något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.