jonitz skrev:
Det beror på att mindre ljus reflekteras på dessa ställen, och verkar därför mörkare fastän färgen är densamma. Skulle tro att det beror på underarbetet. Men tänk på att detta antagligen inte syns i vanlig belysning.
För att utreda om det är fel på underarbetet eller rollningstekningen kanske man kan se om flammigheten "flyttar på sig" mellan olika strykningar. Dvs om man upplever skuggningar/flammighet på vissa ställen och de är kvar på exakt samma ställen efter nästa strykning så kanske man bör misstänka att det är underarbetet som det är fel på (dvs väggen är inte tillräckligt jämn). Om flammigheten däremot "flyttar på sig" mellan strykningarna så kanske det är troligare att det är rollningstekniken som det är fel på. Notera att detta test givetvis endast funkar om väggen redan är "mättad", så att jämföra strykning ett med strykning två på en nyspacklad vägg funkar naturligtvis inte.

Sen är det ju rätt att det är lättare att komma undan med dåligt underarbete om ljuset är förlåtande. Men i vissa fall kan ju tex dagsljuset falla i släpljus längs väggen, eller så väljer man att någon gång i framtiden placera en lampa som lyser längs väggen och då avslöjar sig ett slarvigt underarbete obönhörligen... ;)
 
Redigerat:
Det hade varit kul om vi kunde få lite tips och synpunkter angående rollningsteknik från någon målare som målat ett antal 1000 m2 och provat lite olika tillverkares väggfärger. Det är möjligt att man med tiden hittar "sin egen känsla" bara genom att prova sig fram, men de flesta privatpersoner har ju inte möjlighet att testa på ett par hundra kvadratmeter med diverse olika färgsorter, så det skulle vara toppen om någon målare kunde dela med sig av sina erfarenheter. Tex skulle jag vilja veta:

1. Vad har ni för rollningsteknik? Beskriv gärna någorlunda detaljerat.

2. Skiljer sig rollningstekniken åt mellan olika målare, eller är den i grunden samma? Om den skiljer sig åt, hur kommer det sig?

3. Skiljer det sig mellan olika tillverkars väggfärger vad det gäller lättheten att få ett jämnt och snyggt resultat (om vi håller oss till de "stora" tillverkarnas standardväggfärger i glans 7, som tex Beckers, Flügger och Nordsjö)? I så fall, hur skiljer de sig åt och vilken/vilka anser ni vara bäst och varför?

4. Justerar ni er rollningsteknik på något sätt med avseende på vilken tillverkares färg ni använder (pga den färgens unika egenskaper)?

Tusen tack på förhand!
 
I mitt fall är det uppenbart problem med rollningstekniken eftersom de mörka partierna flyttar sig mellan målningar och gör väggen "randig". När jag rollar bildas en färgkant precis utanför rollern. Om jag inte "suger" upp den färgen genom att "torr"-rolla över den får jag ett knottrigt streck längs väggen. Torr-rollningen torkar även upp underliggande färg från föregående rollningsdrag och glansen i färgen minskar. Resultatet blir mörka fläckar. Problemet är värre med mörka färger, har en mörkbrun fondvägg som är katastrof även i endast dagsljus. Har helt LACKAT ;) ur på den. Ljusare målningar har bara problem i starkt släpljus. Nästa gång ska jag spraymåla...
 
Vore kul om erfarna målare svarade på NyfikenVit, jag är också nyfiken.
 
Lånar tråden lite.

Har bredspacklat alla väggar i mitt vardagsrum, slipat och sedan målat några vändor med två olika färger och resultat.

Målade först med beckers väggfärg men blev inte nöjd med kulören (antikvit). Köpte då ny färg, denna gång alcro sober. Den blev vit som jag ville ha den men upplever ojämnheter i väggen som jag inte såg innan, så som vissa missar vid slipningen av spacklet och rollerdrag osv. Så nu är väggarna lite småflammiga när man lyser mot dom från vissa vinklar. Den nya färgen verkar även vara betydligt känsligare för repor, smuts och så vidare.

Det första jag undrar nu är om det finns någon färg som täcker spackelmissar och ojämnheter i väggen bättre än andra. Eller måste jag spackla om skiten? Har slipat för hand med slipplatta och 120 papper men gått för hårt på vissa ställen så det blivit en fördjupning i väggen. Kan färg dölja detta? Vilken är att föredra då, matt eller glans? Latexfärg eller vattenbaserad osv..

Har kört med orange roller då jag fått höra att dom ska ge mer färg vilket är bättre. Ska jag ha annan roller? En som ger en mer ojämn och knottrig yta kanske?
Är extrem amatör men tycker om att prova och lära av misstag. Så lite tips på vägen uppskattas nu när det skitit sig!

Följande färger har jag kört med:
http://www.beckers.se/produkter/inomhus/vaggfarg/vaggfarg-matt/
http://www.alcro.se/Inomhus/Arbetsomraden/Vaggar/Matta-Vaggar/Sober-natur/
 
Har du fått fördjupningar så är det bara att spackla om för det skall bli riktigt bra, oavsett vilken färg du använder så är det underlaget som bestämmer hur bra resultatet blir. Matt färg är snällare mot misstag men döljer inte hur mycket som helst. Som det tidigare skrivits i tråden, blaffa på ordentligt med färg och stryk sedan ut detta så det blir jämnt.
Vilken typ av roller du använder gör också skillnad, beroende på färgtyp och vägg finns det många att välja mellan.
 
lennart_ skrev:
Det första jag undrar nu är om det finns någon färg som täcker spackelmissar och ojämnheter i väggen bättre än andra. Eller måste jag spackla om skiten? Har slipat för hand med slipplatta och 120 papper men gått för hårt på vissa ställen så det blivit en fördjupning i väggen. Kan färg dölja detta?
Rent generellt skulle jag tyvärr säga att färg aldrig döljer missar i underarbetet utan istället framhäver dessa. Så tyvärr, vill du ha ett "perfekt" resultat måste du nog först få till ett "perfekt" underarbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.