Enkel fråga, ska man rengöra cirkelsågklingor och i så fall med vad?
 
Om cirkelsågsklingan, frässtålen eller hyvelstålen behöver rengöras från fastbränt trädamm, kåda eller liknande så fungerar det utmärkt med vanligt ugnsrengöringsmedel. Spruta på, låt verka, gnugga med borste om så behövs, skölj med vatten oct torka torrt.

MVH Händigeherrn
 
HaendigeHerrn skrev:
Om cirkelsågsklingan, frässtålen eller hyvelstålen behöver rengöras från fastbränt trädamm, kåda eller liknande så fungerar det utmärkt med vanligt ugnsrengöringsmedel. Spruta på, låt verka, gnugga med borste om så behövs, skölj med vatten oct torka torrt.

MVH Händigeherrn
Hmm, det jag läst om ämnet säger att man absolut inte ska använda ugnsrengöring. Nu är det amerikanska källor så kanske det skiljer på ugnsrengöring här och där. Det innehåller lut, natriumhydroxid, om jag lyckats översätta rätt och inte röra ihop det. Hur som helst uppfatta jag det som om det bröt ner "cobalt binders" som håller ihop skären. Möjligen var det också lödningarna som tog stryk. Såg på ett engelsk forum att någon rekommenderade Mr Muscle Fönster & glas. Någon som provat?
 
Jag använder mig mestadels utav T-röd och sitter det alldeles förjäkligt så brukar jag köra med Benco förtunning
Funkar bra för mig.
 
För mig räcker det oftast med tvål, vatten och en nagelborste.
 
Hej

Jag brukar lägga klingan i lacknafta / terpentin över natten.
Det funkar hyggligt.
Nackdelen är att jag inte har någon tillräckligt bra burk med lock för ändamålet så det blir bottenskyla på största hinken (och det stinker trots gladpack och plastpåse).

Mvh

Peter
 
ClasseClas skrev:
Toolbox har en miljövänlig rengöring som jag inte har provat än: [länk]

I brist på annat så använde jag senast Bräkleen eller Quickleen som stod i garaget. Det blev bra rent med det medlet!
Jag har provat CMT-produkten. Den är bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.