Tänkte bygga en 15m2 oisolerad friggebod. Hur gjuter jag lämpligast, enklast och billigast en bottenplatta till den? För närvarande är det gräsmatta som underlag. Måste man lägga dräneringsslang runt om?
 
Ingen som har ett förslag? (för övrigt tänkte jag mura två väggar och ha träväggar emellan)
 
Det beror ju på hur mycket du vill chansa och hur det är med fukt på just din tomt.
Oavsett vilket så bör du gräva bort grås plus jord så att du inte får ett levande matrial under plattan. Frågan är ju hur djupt du hamnar då.
 
Mikael_L
Vilket är ditt skäl till att ha betongplatta?
Är det för de murade väggarnas skull, är dessa (också) ett krav.

Vanligast är väl att man sätter friggan på några plintar eller LECA-block eller så. Enklare och billigare.
 
Jag hade tänkt mura två väggar för att boden skall gå i samma stil som garaget. Dessutom har jag sten, armering och puts kvar sen husbygget. Fördelen med en platta är bl.a. att den blir okänslig för fukt. För övrigt skall boden vara oisolerad.
 
Mikael_L
Till garaget som jag ska börja med grunden när som helst har jag tänkt använda Leca istället för kantelement. För att hålla ner priset lite.

Det som inte syns på bilden är att jag även tänkt såga bort en trekant från det nedre lecablocket så betongen fyller upp i en kil, ca en tredjedels bredd av blocket. Så det övre blocket står på både det undre Leca-blocket samt på plattan (på kilen av betong i plattans ök) Allt för att inte (det undre) lecablocket ska ta all last och ev släppa från plattan och kantra åt sidan.
Detta skulle fungera lika bra även om det är syllen istället för ett extra lecavarv som vilar där.

En lite obskyr lösning, helt utan garantier ;)
Men du kan väl fundera på om det är något för dig.
Ska du ha helt oisolerat så kan du skippa det understa 5 cm lagret med cellplast.

I vilket fall måste du se till att ha ett bra och väl packat underlag.
 
  • grund.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mikael_L
Byggarebert skrev:
För närvarande är det gräsmatta som underlag. Måste man lägga dräneringsslang runt om?
Ska du gjuta platta så tycker jag inte du ska fuska, det går inte att göra om sedan.

Gräv ur allt organiskt material. Gräs matjord stubbar osv. Har du lera under sen så vet jag inte att ge några råd. Om man behöver använda plint och så beror ju på bärighet samt vikt på byggnaden.

Fyll med makadam, 8-16, till rätt höjd för gjutingen.
Ska du gjuta på grus/makadamdirekt, inte cellplast så ska det ev vara bärlager 0-16 de sista cm, för att betongen inte ska rinna ner i underlaget. Jag är inte säker, du får fråga ngn.
Packa bädden ordentligt med minst 4 överfarter med padda, 100kg padda / 10 cm fylle. Så fyller du t.ex. 20 cm ska du ha minst en 200 kg padda.

Förövrigt får man väl fylla lite extra, för det sjunker vid packningen.

Dränering lägger du om det verkar behövas. Ligger det högt och är relativt dränerande mark kan jag inte se behovet riktigt. ( men det beror även på om plattan kommer byggas in mycket så ev fukt gör mer skada, i ett garage t.ex. så torkar ju plattan upp bra uppåt, hela tiden)
 
Mikael_L
Jag satt i bilen igår och tänkte och räknade och kom fram till att Lättklinker-block från byggmax bara kostar hälften per m3 än betong.

Så då började jag fundera på ett, kanske vansinnigt, grundläggningssätt.

Padda en jämn grusyta.
Gjut på med 2 cm finbetong eller vanlig betong med max 8mm barlast, gjut in ett billigt armeringsnät 5150 eller 5200.
Innan betongen börjar härda, lägg ut 9 cm lättklinkerblock över hela ytan, liggande.
När detta har härdat gjut på en ny nät-armerad 2cm betongkaka ovanpå.

Då har man en 13 cm tjock platta i någon sorts sandwich-konstruktion. Inga kantbalkar, så den är nog inte lämplig till bilgarage t.ex. Risken att knäcka kanten när man kör upp finns nog.

Men som någon sorts friggebodsplatta, bastuhuset eller likn kan det kanske funka.
Armeringen kommer inte att få tillräckligt täckdjup! Är det ett stort problem?

Vad tror ni?
 
Jag tror inte riktigt på den iden, inte med någon vanligare typ av betong i alla fall. Helt enkelt inte tillräckligt jämn och tät för att skydda armeringen bra nog. LIte tjockare och av hög kvalitet, kanske men då är det nog billigare med en vanlig 10cm platta på en gång
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.