Såg tipset i Classe rear blå bosch att det nu har AEG lilla BS 12 C IQ för 1699:- på hyllan. Har ett antal blå boschmaskiner som jag uppskattar men denna nya AEG dragare har jag väntat på länge. Så sagt och gjort har jag köpt en AEG i eftermiddag. Kan bara säga att denna kommer att bli en succe, den är grym vad gäller kvalitetskänsla och styrka (något långsam kanske 0-575 rpm). Chucken som klarar 10mm är den bästa i klassen för en "fjutt"dragare. Maskinen kommer med två litsium batterier och 30 minuters snabbladdare med en väska i Bosch blå klass och metallspännen och riktiga gångjärn. Växelhuset är helt i metall.
 
  • BS12CIQ.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser riktigt nice ut. Saknar ibland riktig chuck på min 10,8 Bosch.
 
K
jag är på väg att köpa en likadan. är det ett sånt kap som jag tycker att det ser ut som i butiken?
 
Milwaukee släppte också en snarlik dragare. Kan ju vara värt att kolla upp priset på den med. Troligtvis dyrare men ändå.
 
Hur stora är batterierna på AEGn? Den uppdaterade Boschen är väl på 1,3A
 
Milwaukeen var ju billigare.
 
K
batterierna på AEG:n sitter i skaftet så det blir ett aningen tjockt skaft men jag tycker ändå att den kändes väldigt okej att ha i handen.

Den (AEG BS12 C IQ) har ett

12V batteri, 1,5 AH
 
Milwaukeen är en skruvdragare utan AEG variantens utmärkta 10mm chuck, därav det 100kr lägre priset. AEG kommer liksom Milwaukee med två 1.5Ah batterier. Milwaukeen är 200g lättare och har en batteriindikator på maskinen.
 
K
synd att denna maskin inte fanns på Beijers rea..
får kanske bli på Clas Olsson istället. hur är de på service/reparation?

/Eric
 
Kände på AEGn här om dagen, men jag gillar min Bosch 10,8 bättre :) AEGn kändes lite klumpigare. Och någon chuck har jag inte behov av. Boschen används uteslutande för skruvning. Dock kanske lampan på AEGn är lite bättre? Boschens placering är väl sisådär...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.