Vi håller på att titta på ett hus. Ingen har lagt bud på det och det är bara vi kvar = guldläge!

Det är ganska mycket som behöver åtgärdas.

  • Badrummet behöver göras om helt
  • Taksprånget är ruttet på en del av taket
  • En del papp i taket måste bytas ut
  • Skorstenen beöver tätas
  • Dränering av två sidor av huset
  • Kosmetiska ingrepp

Vi anser dessutom att utgångspriset på 2 300 000 är för mycket. Hur mycket är rimligt att pruta på utgångspriset och hur mycket är skäligt att dra av för det som behöver åtgärdas?

Obs att vi är de enda kvar som är intresserade av huset!
 
  • IMG_8093.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja....vad som är skäligt är det ju marknaden som avgör. Samt nuvarande ägares intresse av att sälja. När ingen mer är intresserad så kan ni ju lägga vad ni vill....

Vad kostar husen i området normalt per kvm?

Eftersom ingen mer är intresserad så är priset fel och att mäklarn satt 2.3 för huset säger inget annat än att han är optimist. Ren o skär spekulation. Redan där kan du dra av 10-15 % o vips är du nere på 2 jämnt.

Sen några hundratusen i renovering. Visserligen kan man se renoveringskostnader som en sak enbart köparen ska stå för och som säljaren kan strunta blankt i men alla gör inte det. För varför ska säljaren betala ett nytt badrum i ett begagnat hus?

Men nu är du spekulant/köpare och troligtvis vet du inte mycket om säljarna och deras skäl till försäljningen. Den enda plånboken du ska vara rädd om är din egen och det gör du bäst genom att i detta läge fullständigt strunta i säljarens och mäklarens plånböcker.

Med motivation enligt ovan att mäklaren dragit till med för högt pris och sen prutningsmöjligheten för er pga svagt marknadsintresse samt skick så är ett bud på 1.8 inte fel att börja med. Eller 1.7. Tänk på att i en förhandling är det svårt för säljaren att i detta läge med bud på 1,7-1,8 att direkt kontra med 2.2 då diffen blir för hög mot lagt bud. Gissar att ni efter en duktig förhandling kommer kunna köpa för 1.9 till slut. Om nu säljaren vill sälja till det priset och har ekonomisk möjlighet till det. Är huset ägt av ett gammalt par som haft det sen nytt så spelar faktiskt ofta priset lite mindre roll än vid fullbelånade fastigheter. Trots allt är värdeökningar lite av " Kalle-Anka-pengar" som man som säljare kan släppa efter på.

För dig som köpare däremot är det reell hårdvaluta och varje kommatecken du kan pruta undan är hundratusen spänn vilket är ganska många timmars slaveri på jobbet.

Pruta på och låt oss höra hur det gick!
 
Redigerat:
Är helt inne på Cheesus linje, och kom ihåg att det inte finns något som heter "skambud", särskilt inte nu när det börjar likna lite köparens marknad. Mäklaren kan på sin höjd bli lite upprörd, men det är smällar man får ta...

I detta fallet känns det dessutom helt befogat att lägga sig rejält under utgångspriset med tanke på skick och intresse från övriga spekulanter, så 1,7-1,8 är helt rimligt.

I övrigt, är vinden oinredd eller hur ser det ut? Om inte, kommer man ändå åt att inspektera taket från insidan? Kan vara mycket intressant att få en uppfattning om hur länge och hur mycket vatten kåken hunnit ta in och framförallt vilka eventuella skador detta har orsakat (No shit Sherlock, jag hör själv hur överpedagogiskt korkad jag låter.. ;)

Har dåliga erfarenheter av just vatten, plockade ut en diskmaskin (utan skvallerbalja) som det visade sig, hade droppat under obestämd tid och jag blev uppriktigt förvånad över de skador den lyckats åstadkomma. Därav min närmast löjliga paranoia för just vatten..

Håll oss uppdaterade hur det går, och Ystad är (som ni förstås redan vet..) otroligt charmigt, helt klart en kandidat till framtida hemstad enligt mitt tycke och smak. Nu ska jag in po himmnet och kolla! (Men nej, jag ska inte konkurrera, ni kan vara helt lugna :)
 
Om priset är för högt även för ett hus i toppskick i det området så bör du kunna pruta rejält, i stil med vad som föreslås här ovan. Men om priset jämfört med andra objekt i området redan är neddraget med anledning av skicket, så finns det troligen inte så mycket prutmån. Uppenbarligen är ju priset för högt just nu.

Hur länge har huset varit ute till försäljning?

Om det bara är över sommaren så kan det mycket väl tänkas att det kommer fler bud när marknaden drar igång lite bättre frammåt Augusti/September. Vore jag säljare så skulle jag invänta höstmarknaden hellre än att sälja 5-600 000 under begärt pris. Även om priset är uppåt väggarna för högt så kommer inte säljaren att tro på det förrän marknaden har "dissat" priset trovärdigt. Över sommaren kan man inte räkna med en fungerande marknad, intresset blir mer slumpartat, någon behöver akut köpa osv. Om ni verkligen vill ha huset och det kan tänkas vara värt ungefär utropspris så skulle jag nog snarare pruta 150- 200 000 (och pressa med en tidsgräns för budet, typ 1 vecka). Större chans att säljaren tar det budet hellre än att vänta in en osäker höstmarknad.
 
Själv bor jag 2 mil norr om ystad..=)

Men för svara på tråden..
jag anser själv att ni inte ska visa er för ivriga, även om ni vill ha huset hemskt gärna..
gör upp en plan, vi är ex beredda till 1,9 ..
nån skrev innan mig..det börjar mer o mer bli köparens marknad..många objekt ute.
Håller nog inte själv med att marknaden inte är i gång.. tror de sålts 3-4 hus i denna lilla by..under sommaren..+ 2 vänner har köpt hus..o då har det ändå varit ett 20 tal på visningarna.

Lycka till åtminstone..
Ystad är super mysit!
 
Nu har vi varit och tittat på huset en gång till och ska dit igen idag. Fuktkvoter på upp till 25 % finns i källaren och det verkar faktiskt som att källaren är den värsta biten att åtgärda. Vi har hört allt från att det räcker att dränera till att lägga isolering i husgrunden. Men detta kan man inte veta säkert förrän åtgärder börjar vidtas. Frågan är alltså om vi ens vågar att lägga ett bud på huset.

Huset innebär för oss att i stort sett alla rum behöver att göras vid på ett eller annat sätt. Detta innebär ju för oss att varenda liten slant kommer att gå till huset och att all ledig tid kommer att läggas på huset. Är det så med alla hus man köper?!

Fördelar med huset:
- Ytan
-Läget

Nackdelar med huset:
-Åtgärder på tak och skorsten
-Stora åtgärder med källare (inkl. dränering, trädgårdsarbete till följd av dräneringen)
-Omtapetesering och målning i alla husets rum
-Nytt badrum
-Nytt kök (så småningom)
-Nytt golv i några av rummen
 
Sushi skrev:
Huset innebär för oss att i stort sett alla rum behöver att göras vid på ett eller annat sätt. Detta innebär ju för oss att varenda liten slant kommer att gå till huset och att all ledig tid kommer att läggas på huset. Är det så med alla hus man köper?!
Mycket tid och mycket pengar får man lägga på sitt hus, så är det alltid. Men man måste verkligen tänka sig för om man vill lägga ALL tid och ALLA pengar på det.

Ni får fundera över hur mycket pengar ni har kvar när ni köpt huset. Även om ni skulle pruta ner det till 2 miljoner är det ändå mycket att betala var månad.

Ni får också fundera över vilka kunskaper ni har. Hur mycket av all renovering ska ni göra själva? Att anlita hantverkare och leva på en byggarbetsplats i ett par år - det kostar inte bar apengar och tid, det tar mycket mental kraft också.
 
Håller med andersmc - om lånen på huset skulle innebära att det inte finns så mycket pengar över skall ni INTE köpa ett hus som kräver massor av renovering. Sedan kostar hus både pengar och tid så det gäller att vara intresserad av att lägga den tiden också. OCH pengarna. Vi köpte hus i januari och det har gått mycket pengar till det huset och då fanns det ändå inga direkta måsten att fixa i huset.
 
Nackdelarna som du räknar upp är väl egentligen nackdelar som finns i snart nog varenda hus som säljs. Hur det än är så är det slitage på fastigheter och är det äldre än 20 år så finns oftast i princip alla uppräknade måsten på vilket hus som helst inom en tioårsperiod från köpet.

Att ha hus ÄR dyrt och kräver en hel del pengar hela tiden. Det går åt hundralappar och tusenlappar lite titt som tätt och det ska man vara medveten om. Sett över tid och längd så brukar jag personligen räkna med att det ryker en hundring om dagen i underhåll och annat utöver vad man räknar som "boendekostnad". Det ska köpas färg, spik, skruv, gräsklippare, virke, tapeter, golv, verktyg, växter, stenplattor, kakel, duschslangar, vitvaror ,värmesystem, rörkrökare och elektrikerräkningar osv i all oändlighet. När du sen gått varvet runt och tycker dig vara klar börjar cirkeln om igen med nya projekt.

Detta scenario ovan om man vill bo fint o trevligt i ett fräscht hus som underhålls kontinuerligt och är av "normal" strlk. Man kan "bara bo" men då blir husen att se ut som det du tittar på nu och hur kul har det varit att bo så i alla år för de nuvarande ägarna? Kanske har de sluppit hundringen per dag men å andra sidan får de betala den nu med dåligt intresse och "skambud" och totalt sett har det varit lika dyrt som att hålla efter grejerna, eller dyrare.

Inte ens om ni köper ett splitt nytt hus kommer ni undan, förfallet börjar så fort ni bär in första flyttkartongen!
 
Oj, vilka svar...

Vi har lagt ett bud och sen har vi blivit "överbudade" med 50 000. Idag ska tydligen ett bud till komma in. Spännande. Jobbigt...
 
Hoppas vi inte skrämt dig alldeles.....
 
Får man fråga hur mycket ni bjöd? Såg det på hemnet, och nog kan man bli kär för mindre..
 
Mjae, rädda blev vi inte... Men vi har bestämt vårt maxpris nu och får se om vi blir husägare till detta hus eller ett annat :)
 
Sushi skrev:
Nu har vi varit och tittat på huset en gång till och ska dit igen idag. Fuktkvoter på upp till 25 % finns i källaren och det verkar faktiskt som att källaren är den värsta biten att åtgärda. Vi har hört allt från att det räcker att dränera till att lägga isolering i husgrunden. Men detta kan man inte veta säkert förrän åtgärder börjar vidtas. Frågan är alltså om vi ens vågar att lägga ett bud på huset.

Huset innebär för oss att i stort sett alla rum behöver att göras vid på ett eller annat sätt. Detta innebär ju för oss att varenda liten slant kommer att gå till huset och att all ledig tid kommer att läggas på huset. Är det så med alla hus man köper?!

Fördelar med huset:
- Ytan
-Läget

Nackdelar med huset:
-Åtgärder på tak och skorsten
-Stora åtgärder med källare (inkl. dränering, trädgårdsarbete till följd av dräneringen)
-Omtapetesering och målning i alla husets rum
-Nytt badrum
-Nytt kök (så småningom)
-Nytt golv i några av rummen
De nackdelar du räknar upp verkar väl vara i stort desamma som de flesta andra begagndae (lite äldre) hus har ?
Möjligen kan tak och källare vara i bättre eller sämre skick - är en fuktkvot på 25% mycket då ? (beror väl på hur fuktigt det var i marken när det mättes antar jag)...

Fler punkter som du bör kolla är förstås pannans ålder och skick, vitvaror, el och fasad (fast är det tegel är det väl ok)

Så får ni inte detta hus så kanske nästa har ett ok tak men behöver ny panna + tapetsering och nya golv (vilkat de flesta beggade hus behöver iaf i en del av rummen) :)

Är ni villiga att bo i hus, och är beredda på det som ovanstående säger om löpande kostnader så är nog detta hus så bra som ngt- och får ni inte det så har ni mer erfarenhet till nästa osv...
/K
 
Ja, vi är fortfarande kvar på huset och har sett alla era svar. Nu hoppas vi att avgörandet kommer innan veckan är slut så att vi kan andas ut till helgen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.